Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Usedvanlig tregt internett

Anbefalte innlegg

I hele dag har internett vært utrolig tregt på samtlige av husets datamaskiner. I ettermiddag har jeg ligget på rundt 5 kb/s i nedlastingshastighet. Jeg har Catch ADSL (3200/640), og ville ligget rundt 300 kb/s dersom alt hadde fungert optimalt.

Dette kan ikke skyldes spyware/virus eller lignende. Imidlertid lurer jeg på om noen "tyvlåner" det trådløse nettet vårt (har en Linksys WRT54G trådløs ruter), selv om jeg ikke helt kan skjønne hvordan - jeg kjører ZoneAlarm firewall og har passordbeskyttet nett. Noen som har en idé om hva denne ekstremt plagsomme tregheten kan komme av? Finnes det et program/verktøy som gjør at jeg kan finne ut hvilke PC'er som benytter seg av det trådløse nettet?

Endret av henrikmain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er muligt å komme seg inn på nettet ditt selv om du har passord, du bruker sikkert wep kryptering og den er ikke vanskelig og knekke, Du må få deg et netwatcher program der du kan se alle ip'ene som bruker nettet ditt, her kan du også stenge et uvedkommenede ved hjelp av "mac" adresse, men selv denne "kan" en bytte. men da dette ligger i hardwaren får du håpe at han ikke vet hvordan han skifter den :-)

Lenke til kommentar

Som sagt, gå inn på ruteren. Under Status - Local Network - DHCP Clients Table ser du alle/hvor mange maskiner som er tilkoblet, enten det er med kabel eller trådløst. Hvis du skrur av alle dine maskiner unntatt den ene du går inn på ruteren med, bør det ikke være mer enn 1 DHCP entry der... ;)

Edit: Her ser du bilde av min DHCP Client Table fra min WRT54GS. Den øverste linjen er den stasjonære jeg sitter på, mens den nederste er min bærbare (Acer). To maskiner er altså tilkoblet min ruter for øyeblikket, og om det sto noen ekstra der hadde jeg blitt noe overrasket.

post-33415-1136136596_thumb.jpg

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Playmofetish: Har prøvd å gå inn på ruteren via 192.168.1.1, men jeg har tydeligvis ikke det korrekte passordet (i manualen står det at "admin" er default passord og at man ikke trenger brukernavn, men dette slår altså feil i mitt tilfelle). Jeg er nesten overbevist om at jeg aldri har blitt spurt om å konfigurere brukernavn/passord ved installering av ruteren e.l, så dette finner jeg merkelig. Noen tips?

Lenke til kommentar
Det er muligt å komme seg inn på nettet ditt selv om du har passord, du bruker sikkert wep kryptering og den er ikke vanskelig og knekke, Du må få deg et netwatcher program der du kan se alle ip'ene som bruker nettet ditt, her kan du også stenge et uvedkommenede ved hjelp av "mac" adresse, men selv denne "kan" en bytte. men da dette ligger i hardwaren får du håpe at han ikke vet hvordan han skifter den :-)

5367667[/snapback]

Har en annen ruter jeg, men den er det en eller annen bug på så man kan ikke sperra noe.. Setter på sperring og sånt, lagrer, går ut. Også er alt nullstilt. Ringt NGT, men det var visst en bug. Netopia Cayman 3357w

EDIT: Og jeg skal ha 3500 linje, men får sjeldent over 3000. Og de skulle oppgradere til 6500. I midten av januar skulle alle ha det.

EDIT2: Nedlastingshastighet: 2637 kbit/s.

bestilte 3500, hadde 2500 linje, dette er sikkert en måned siden elns.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Playmofetish: Har prøvd å gå inn på ruteren via 192.168.1.1, men jeg har tydeligvis ikke det korrekte passordet (i manualen står det at "admin" er default passord og at man ikke trenger brukernavn, men dette slår altså feil i mitt tilfelle). Jeg er nesten overbevist om at jeg aldri har blitt spurt om å konfigurere brukernavn/passord ved installering av ruteren e.l, så dette finner jeg merkelig. Noen tips?

5367944[/snapback]

Hehe, i verste fall er det en eller annen nabo som har tatt seg inn på din ruter, skiftet passord, tillatt seg selv med passord/Mac-adresse og alt, og dermed tatt full kontroll over ditt trådløse nettverk. Alt dette kan gjøres så lenge man ikke endrer standard passord, så det skulle du kanskje ha gjort?

Du kan fysisk resette ruteren din ved å stikke en blyant eller lignende inn i reset-hullet i 5-10 sek. Da må du sette den opp igjen, og vite hvordan du gjør det, og så bør du kanskje endre passordet.

For å gjenta og bekrefte, du skal ikke skrive noe på brukernavn, og standard passord er admin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...