Gå til innhold

Et kjapt spørsmål om digitale lyd/kabler

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått med meg at hvis man bruker en digital lyd kabel til forsterker o.l så skal man få bedre lyd kvalitet ved avspilling av pcm, dd eller dts.

Men hva med f.eks mp3 eller wav filer? Får man ikke noe lyd hvis man spiller slike filer gjennom en digital lyd kabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HI-FI sjapper , - kilden til 95% av verdens bullshit.

så lenge du kjører analoge data over den , finnes det ingen fysiske "egenskaper" som skal la lyd som kommer fra en D/A converter bli badre - hva blir det neste ? Celine Dion kabler for hennes musikk ?

Hvis du kjører digitalt , kan kabelen derimot være ultraråtten , helt til du få bitfeil. (og det skal det rimelig mye til på slike latterlige avstander som man bruker)

tenk deg , en CAT5e/6 nettkabel er god for en GIGABIT , og koster 80kroner for 5 meter ut til deg , men HIFI tullingene innbiller deg at "digitale" kabler må koste >1000for 30cm :smile:

-hvilke artister liker du ? - æ tror æ har en kabel som er god for deres musikk , det er også god for 24 og 32bits DAC :smile:

Lenke til kommentar

Én ting man må huske på om man for eksempel har DVD spiller og surround anlegg. Ikke bruk den digitale lydutgangen fra DVD spilleren til digitalinngangen på surroundforsterkeren. Bruk heller 6 analoge kabler (vanlige lydkabler) fra hver av de analoge lydutgangene på DVD spilleren til hver av de analoge lydinngangene på surroundforsterkeren. På den måten skilles lydene bedre under avspilling og du vil få en bedre og mer "ekte" surroundlyd-følelse.

Bare for å fortelle at digital lyd ikke alltid er det beste.

EDIT : Og har du for eksempel en god CD spiller, så bruker du analoge lydkabler fra denne til forsterker fremfor digital lydkabel her også. Det er fordi en god CD spiller som oftest har en mye bedre DAC enn den som er innebygget i forsterkeren. Jeg har en 4 år gammel Pioneer CD spiller koblet til en rimelig dyr forsterker... jeg merket god forskjell.

(DAC = Digital to Analog Converter, den dingsen i CD-spilleren som konverterer de digitale signalene på CD platen til analoge lydsignaler).

[ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-09-08 15:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-08 15:35, Afseth skrev:

Én ting man må huske på om man for eksempel har DVD spiller og surround anlegg. Ikke bruk den digitale lydutgangen fra DVD spilleren til digitalinngangen på surroundforsterkeren. Bruk heller 6 analoge kabler (vanlige lydkabler) fra hver av de analoge lydutgangene på DVD spilleren til hver av de analoge lydinngangene på surroundforsterkeren. På den måten skilles lydene bedre under avspilling og du vil få en bedre og mer "ekte" surroundlyd-følelse.

Hvor har du dette tullet fra?

Lenke til kommentar

Quote:

scirocco skrev (2002-09-08 16:22):

Quote:

Den 2002-09-08 15:35, Afseth skrev:

Hvor har du dette tullet fra?

Tja om eg ikke husker helt feil så har eg lest noe om akkurat det i lyd&bilde, Men eg husker ikke hvilket nr det var i
Lenke til kommentar

Hmmm, man skal jo ikke høre på alt man leser, men heller stole på det man opplever selv. Har prøvd å bruke 6 analoge kabler mellom forsterkeren og dvd spilleren, i tillegg har jeg brukt både optisk og coaxial kabel. Til slutt falt jeg for en coaxial digitalkabel som ga det klart beste resultatet. Tror surround chippene i forsterkeren er høyere prioritert enn de i dvd spilleren, i tillegg blir det mindre påvirkninger utenfra på signalet når du bruker den digital kabelen. Hva man leser i l&b blir liksom litt likgyldig.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-08 10:28, moft skrev:

...

så lenge du kjører analoge data over den , finnes det ingen fysiske "egenskaper" som skal la lyd som kommer fra en D/A converter bli badre - hva blir det neste ? Celine Dion kabler for hennes musikk ?

...

Ingen egenskaper som gjør lyden bedre, men egenskaper som gjør at den ikke blir dårligere.

Celine Dion høres ut som det er tenkt i studioet der plata hennes ble spilt inn.

Metallica høres ut som det er tenkt i studioet der plata dems er spilt inn.

Så, ja. Et annlegg pr. studio (identisk med dette) artistene har brukt til innspilling / mastering av platene ville være det beste.

[space]

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Ved spilling av lyd fra PC, så blir lyden ekstremt mye bedre hos meg med optisk kabel. Jeg tror det er fordi DAC'en i lydkortet bruker samme strømmen som resten av maskinen, og at den er så nærme "støyende" deler. Ved bruk av minijack->phono->A/V reciver, så er det ganske mye støy når jeg stiller volumet opp på >70% (når ingen lyd blir spillt), men når jeg bruker optisk kabel så er det helt stille og ikke støy.

Men du må huske å kjøpe optisk kabel med gullforgylte plugger. :wink:

Lenke til kommentar

Bare for å fortelle at digital lyd ikke alltid er det beste.

EDIT : Og har du for eksempel en god CD spiller, så bruker du analoge lydkabler fra denne til forsterker fremfor digital lydkabel her også. Det er fordi en god CD spiller som oftest har en mye bedre DAC enn den som er innebygget i forsterkeren. Jeg har en 4 år gammel Pioneer CD spiller koblet til en rimelig dyr forsterker... jeg merket god forskjell.

(DAC = Digital to Analog Converter, den dingsen i CD-spilleren som konverterer de digitale signalene på CD platen til analoge lydsignaler).

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-09-08 15:38 ]</font>

Dette er jo bare tull, sikker på at du ikke har misforstått noe?

Du skriver at dacen i signalkjeden er bedre enn den i forsterkeren, og at hvis du bruker 6 analoge kabler til surroundforsterkeren så er dette også bedre.

Bruker du analoge kabler til surround så går de først igjennom en AD-converter og så til surround-prossesoren og deretter til DA-converteren.

Altså går signalet gjennom dacen uansett, men i tillegg så går den gjennom en AD-converter. Unntaket er forsterkere med en "direkte" funksjon, der kobler man ut all digitalteknikk, og det analoge signalet går hele veien. Men da får man kun stereo.

Lenke til kommentar
"]

Ingen egenskaper som gjør lyden bedre, men egenskaper som gjør at den ikke blir dårligere.

Celine Dion høres ut som det er tenkt i studioet der plata hennes ble spilt inn.

Metallica høres ut som det er tenkt i studioet der plata dems er spilt inn.

Så, ja. Et annlegg pr. studio (identisk med dette) artistene har brukt til innspilling / mastering av platene ville være det beste.

[space]

Nei, studiohøyttalere er laget for å avsløre feil. De duger som regel dårlig som troverdige musikkformidlere. Lydbildet er ofte dårlig, og lyden er ikke spesielt naturtro. Og ofte bruker de forskjellige anlegg til henholdsvis innspilling og mastring.

Dette varierer forresten mye. Det finnes audiofile studiofolk, som bruker masse dyrt utstyr som fungerer bra som musikkformidling. Men de fleste studioer jeg vet om bruker særdeles billige greier, men som fungerer glimrende til det de skal brukes til, å finne feil.

Lenke til kommentar

Oioioi!

I denne tråden var det skrevet mye tull...

Ble litt fristet til å oppklare etter mine beste evner!

Siden all lyd på PC i er lagret på digital form, er det gunstig å sende disse digitale signalene på en eller annen form, direkte til forsterker, som gjerne har bedre DA-konverter enn lydkortet + at man hindrer tap av lydkvalitet (fordi overføringen skjer digitalt i stedet for analogt. Analoge signaler blir lett påvirket av støy, dårlige kontakter og kabler).

(DA-konverter: Digital til Analog omformer, signalene som sendes til høyttalere er analoge)

Til Kneipp:

For å ta det siste først. Du får lyd ved avspilling av Mp3 og waw filer via en digital lyd kabel (koax eller optisk), nettopp fordi PCen lager PCM-strømmer ut av dette. (PCM er en standard for koding av lyd, digitalt, brukt først i telefoni tror jeg).

Til Moft:

"HI-FI sjapper , - kilden til 95% av verdens bullshit. " var vel å ta i litt. Men er helt enig med deg at i mange hifi-sjapper er ikke kunnskapen så bra hos enkelte ansatte, samtidig som de tjener penger på å tilpasse sannheten...

Nettopp fordi lyden i utgangspunktet er lagret digitalt, og derfor unngår man tap ved bruk av digitalkabel. (Noe tap kan oppstå i form av bitfeil, men det er opprettingsalgoritmer, feilsjekking osv. som gjør at dette er ubetydelig). Problemer oppstår når den digitale lyden skal gjøres analog igjen, og derfor er det bra med best mulig DA-konverter (og evt. surround-prossessorer), og som nevnt er forsterkeren best til dette. (Joda det finnes også bra lydkort, men da får du ulempen med analog overføring til forsterker).

Når det gjelder kvalitet på kablene, så tror jeg nok de billigste digitalkablene er bra nok, og de få bitfeilene som oppstår kan jeg ikke tenke meg er hørbare...

Til Afseth:

At 6 analoge kabler vil gi en mer "ekte" surround- følelse i forhold til en digital, er helt feil. Samme prossessering skjer i forsterkeren hvis du kjører digitalt, som det gjør på lydkortet når du kjører analogt. Kun hvis du f.eks. har bedre lydkort, eller lydkort som støtter nyere standarder o.l. enn forsterkeren, kan dette være lurt.

Som du sier kan det hende CD-spilleren (eller PC-en eller DVD-spilleren) har bedre DAC enn forsterkeren, og da kan analogt være greit.

Til JohndoeMAKT:

Gullforgylte plugger på en optisk kabel??? Er dette en dårlig spøk?

Gull brukes i plugger fordi det ikke oksyderer og leder elektriske signaler godt, men i en optisk kabel er det lys som gjelder, så da kan jeg ikke skjønne poenget med gull på disse....

Som en liten digresjon, B&W skryter av at noen studio bruker deres toppmodeller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...