gxi Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Heisan. Noen som vet hvilken type støy vifter med glidelager vs. kulelager lager? Er muffelager det samme som glidelager? Lager f.eks de med kulelager mindre vibrasjoner enn de med glidelager? Med andre ord, jeg vil ha litt detaljert informasjon om hvordan glidelager fungerer i forhold til kulelager. Jeg vil bare ha fra personer som faktisk vet noe, ikke de som bare "kan tenke seg til at..". Det er ufattelig små marginer jeg jobber på når det gjelder støynivå. (Faktum er at jeg vurderer nesten å bytte vifte i en MIST-PSU, synes den bråker for mye på laveste nivå) Lenke til kommentar
Patz Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Her er oversikt over forskjellige lagre fra Wikipedia. SKF har svært mye informasjon på sidene sine. Her er en artikkel fra How Stuff Works, tar dog ikke for seg glidelagre. Kulelagre har da mindre friksjon enn et glidelager. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2006 Jeg vet forskjellen mellom dem, men spørsmålet er hvilken som gir minst støy med gitte paramatre. Papst er jo kjent for å lage støysvake vifter, men bruker glidelager. Jeg synes de lager ganske mye vibrasjon. Spørsmålet er om vifter med kulelager f.eks bråker mindre på lite turtall, eller motsatt. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Et glidelager i god stand, vil nok i mange tilfelle bråke mindre enn en kulelager. I et glidelager skal det i teorien være svært liten fysisk kontakt mellom aksling og lagring, ettersom akslingen skal flyte i en tynn oljefilm mellom aksling / lager. Et kulelager er jo basert på kuler i en ytre og indre løpebane, og kulene ruller altså i disse. Selv om også dette er oljet / fettet, vil man fortsatt "slite" med at kulene ruller i banene, noe som igjen kan gi opphav til litt mer støy enn for glidelageret´s del. Dette vil særlig gjøre seg gjeldende når kulelageret begynner å bli slitt, dvs når mikroskopiske deler av flatene brytes ned. Dermed vil kulene etterhvert anta form som "småstein", og ingen olje i verden kan få det til å holde tyst igjen! Vibrasjonene du nevner, har neppe noe med selve lagrene å gjøre. Da er det heller snakk om uballanse i selve vifta. En annen årsak kan være aksiell forskyvning i lageret, dvs vifte og aksling vandrer i rask takt frem og tilbake i lageret. I svært mange tilfelle er slike vifter / lagringer utstyrt med en liten fjær som skal demme opp for dette, men en uheldig plassert vifte kan medføre at man allikevel får en slik vandring, med vibrasjon til følge. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Takk for en god oppklaring (Så ikke at det var kommet noe svar før nå) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå