Sonymann Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Hei, Jeg har skrevet følgende variabel: $viktig= if($_POST["viktig"] === '1'){ "1" } else { "0" }; Men den resulterer bare i følgende feilmelding: Parse error: parse error in <<path>> on line 14 (<<path>> er path'en til php-filen. Variabelen ligger på linje 14.) Hva kan jeg gjøre for å få det til? Må jeg skrive den om fullstendig? Målet mitt er å få variabelen $viktig til å bli 0 hvis den ikke inneholder noe, og 1 hvis den inneholder 1. Altså: Hvis $_POST["viktig"] er 1: $viktig="1" Hvis $_POST["viktig"] ikke er 1: $viktig="0" Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Tror du må skrive if($_POST['viktig']=='1'){ $viktig=1; } else{ $viktig=0; }; Men du trenger ikkke bruke if setning her, du kan også skrive $viktig=$_POST['viktig']; ulempen med dette er at da kan variabelen viktig bli satt til hva som helst, derfor kan du sette på en if($viktig!=1){$viktig=0;} da vil $viktig alltid være 0 eller 1 Lenke til kommentar
Scix Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 <?php if (empty($_POST[viktig]) { $viktig = '1'; } else { $viktig = '0'; } ?> burde gjøre det Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 (endret) Tror trådstarter har litt bruk for en annen måte å skrive if-setninger på. I dette tilfellet vi det se slik ut: $viktig = ($_POST["viktig"] === '1') ? 1 : 0; Edit: For å forklare den kompakte koden over: $viktig blir satt til retur-verdien fra "greia". Hvis testen inni () gir true returneres det mellom ? og : . Hvis testen gir false returneres det mellom : og ; . Endret 1. januar 2006 av Ernie Lenke til kommentar
PT Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Tror trådstarter har litt bruk for en annen måte å skrive if-setninger på. I dette tilfellet vi det se slik ut: $viktig = ($_POST["viktig"] === '1') ? 1 : 0; Edit: For å forklare den kompakte koden over: $viktig blir satt til retur-verdien fra "greia". Hvis testen inni () gir true returneres det mellom ? og : . Hvis testen gir false returneres det mellom : og ; . 5367094[/snapback] Men husk på at den metoden er tregere enn vanlig if/else: http://bzabza.com/php/113/ Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Tror trådstarter har litt bruk for en annen måte å skrive if-setninger på. I dette tilfellet vi det se slik ut: $viktig = ($_POST["viktig"] === '1') ? 1 : 0; Edit: For å forklare den kompakte koden over: $viktig blir satt til retur-verdien fra "greia". Hvis testen inni () gir true returneres det mellom ? og : . Hvis testen gir false returneres det mellom : og ; . 5367094[/snapback] Men husk på at den metoden er tregere enn vanlig if/else: http://bzabza.com/php/113/ 5367507[/snapback] Oida, det var en ikke helt ubetydelig forskjell det Lenke til kommentar
Sonymann Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Takk for alle svar. Jeg får ut det tallet jeg ønsker med Trrunde og Ernie sine koder. Men fremdeles nå får jeg opp en annen feilmelding: Notice: Undefined index: viktig in <<path>> on line 17 Linje 17 er slik: $viktig = ($_POST["viktig"] === '1') ? 1 : 0; Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Takk for alle svar.Jeg får ut det tallet jeg ønsker med Trrunde og Ernie sine koder. Men fremdeles nå får jeg opp en annen feilmelding: Notice: Undefined index: viktig in <<path>> on line 17 Linje 17 er slik: $viktig = ($_POST["viktig"] === '1') ? 1 : 0; 5370928[/snapback] if (isset($_POST['viktig']) { $viktig = ($_POST["viktig"] === '1') ? 1 : 0; } Lenke til kommentar
???????? Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Men husk på at den metoden er tregere enn vanlig if/else:http://bzabza.com/php/113/ Oida, det var en ikke helt ubetydelig forskjell det Ingen fare, den artikkelen sikter til en helt absurd sammenligning. Scriptet kjører sammenligningen 10 000 ganger, og klarer likevel ikke å oppnå forskjell som i det hele tatt er av vesentlig forskjell! Det er kanskje morsomt å vite, men totat sett så har det ingen betydning. Forskjellen på å koble til en ekstert databaseserver i forhold til localhost kan være mye større, det kan ta lengre tid å sende en mail - i det hele tatt selv om scriptet kjøres 10 000 ganger så er forskjellen ca. ikke tilstede. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 (endret) Men husk på at den metoden er tregere enn vanlig if/else:http://bzabza.com/php/113/ Oida, det var en ikke helt ubetydelig forskjell det Ingen fare, den artikkelen sikter til en helt absurd sammenligning. Scriptet kjører sammenligningen 10 000 ganger, og klarer likevel ikke å oppnå forskjell som i det hele tatt er av vesentlig forskjell! Det er kanskje morsomt å vite, men totat sett så har det ingen betydning. Forskjellen på å koble til en ekstert databaseserver i forhold til localhost kan være mye større, det kan ta lengre tid å sende en mail - i det hele tatt selv om scriptet kjøres 10 000 ganger så er forskjellen ca. ikke tilstede. 5371489[/snapback] Hmm ... når du sier det så har du jo rett i det da, men slike ting har en liten tendens til å bli litt større når man tenker på at man skal kjøre ut en del sier pr. sek. og at man har et par stk av det på en side. Ubetydelig i et "små"-script, men kan fort bli betydelig sammen med andre ting i litt "større" script. Endret 2. januar 2006 av Ernie Lenke til kommentar
???????? Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Hmm ... når du sier det så har du jo rett i det da, men slike ting har en liten tendens til å bli litt større når man tenker på at man skal kjøre ut en del sier pr. sek. og at man har et par stk av det på en side. Ubetydelig i et "små"-script, men kan fort bli betydelig sammen med andre ting i litt "større" script. 5371574[/snapback] Jeg skjønner tankegangen din, men er desverre for liten forskjell for at det utgjør noen forskjell - selv i store script med mange brukere. Dette blir som å diskutere bruken av " vs. ' - det utgjør en så enormt liten forskjell, det er mer snakk om kodestil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå