Gå til innhold

Noen spm ang. HDTV

Anbefalte innlegg

Planlegger å kjøpe meg en HD-ready TV i nærmeste framtid, og har sett meg ut en fra Elprice, men lurer på et par ting:

- Jeg skal også ha DVD spiller. Hvilken utgang anbefales det at denne skal ha (tenker på S-Video, component, DVI osv)

- Jeg regner med at DVD-er kommer i HD format, er det like greit å vente med å kjøpe DVD spiller til disse kommer? Hva vil de kalles, HD-DVD?

- Vil det være stor forskjell mellom digitale og analoge TV-signaler? Var innom Elprice, og så på TV-en. Det var da en håndball kamp på, og merket at det var litt "firkantet".

- Jeg får TV signaler fra Lyse, og denne boksen har en scart utgang, og en S-video utgang. Hvilken gir best resultat? Eller er det hipp som happ? Lønner det seg met overganger?

- TV-en jeg har valgt ut, har den bare støtte for 720p? Eller alle 1080 også?

Takk på forhånd, Sindre

Endret av Azton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal svare så godt jeg kan på dette...

1. Component gir veldig godt bilde, dvi gir ikke noe bedre bilde (ikke merkbart hvertfall) siden dvd'er ikke er høyoppløselige.

2. Tja... noen år til det kommer skikkelig og prisen i starten kommer til å være høy, så en dvd-spiller er ikke å forakte.

3. Ja, det vil det, men siden du har Lyse leverer vel de kun digitalt(?)

4. En god s-video utgang gir nok best resultat.

5. Siden den er HD-Rady støtter den 720p og 1080i

Lenke til kommentar

1. I rekkefølge: HDMI, DVI, Komponent, SCART RGB, S-video og kompositt

2. Tviler på at Blue Ray eller HD-DVD vil dukke opp før 2007.

3. Ja, avhengig av bithastighet

4. SCART RGB gir best kvaltiet. S-video er det nest dårligste signalet som finnes :-)

5. Støtte for begge hvis den er HD-ready.

Lenke til kommentar

Ah... stemmer det overLoad, hva tenkte jeg på egentlig... :p S-Video gir jo ikke så godt bilde akkurat...

EDIT: Men er det noe særlig å hente på og kjøre dvi isteden for en god component-kabel da? Er jo ytterst få spillere som har mulighet for dvi eller hdmi i dag.

Endret av datating
Lenke til kommentar

Takke for gode svar.

En spiller med HDMI utgang, vil den kjøre i HD oppløsning? Det var tilbud på databutikken.com i julen, tror den lå på rundt ett laken, og tror denne har det? :hmm:

Er det slik at de fleste spillere i dag har component utgang?

Jepp, Lyse kjører digitalt. En dag vil de også sende HD :D

- Sindre

Edit: Var denne spilleren jeg mente. Men den hadde visst ikke HDMI utgang.

Endret av Azton
Lenke til kommentar
Takke for gode svar.

En spiller med HDMI utgang, vil den kjøre i HD oppløsning? Det var tilbud på databutikken.com i julen, tror den lå på rundt ett laken, og tror denne har det? :hmm:

Er det slik at de fleste spillere i dag har component utgang?

Jepp, Lyse kjører digitalt. En dag vil de også sende HD :D

- Sindre

Edit: Var denne spilleren jeg mente. Men den hadde visst ikke HDMI utgang.

5373588[/snapback]

En HDMI-kabel vil kjøre med høyoppløselig bilde ja, men en vanlig dvd blir ikke noe særlig bedre enn en vedlig god component kabel f.eks. siden dvd'er har vel ikke mere enn 540 linjer eller noe...

Lenke til kommentar
Er det stor forskjell på en dyr komponentkabel i forhold til en dyr en? Kan noen gi en anbefaling på en OK kabel, som har god ytelse i forhold til pris?

- Sindre

5379436[/snapback]

Ta turen innom din nærmeste butikk. (gjerne Elkjøp eller Expert siden de har litt utvalg, evt. HiFi-butikker...) og se etter ProfiX eller Monster-kabler, skal du ha en god og ikke så alt for dyr kabel kan du jo se etter noen mellom 300 og 500 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...