Gå til innhold

Noen spørsmål om Intel Celeron

hodesleng

Anbefalte innlegg

Heisann, vurdere å bygge en celeron maskin

Lurer på følgende:

1) Hvordan er Celeron å overklokke?

2) Hva med vifter/støynivå (db)?

3) 1,4 GHz kjører m/256 kB cache mens 1,7 varianten kjører m/128 kB cache: merkes det noe forskjell?

Takk for alle seriøse svar.

Er du ute etter deler til dual MP så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bygg med 1,7 Ghz modellen, den bruker samme hovedkort som P4, dvs oppgraderingsmulighetene til P4 ved en senere anledning er bedre.

Personlig kvittet jeg meg nettopp med et AMD system til fordel for Intel, jeg treger ikke ett øyeblikk på det. Det er flere årsaker som jeg ikke gidder å liste opp til dette, men en av dem er at PCen virker mer "strømlinjeformet" etter skifte.

Lenke til kommentar

Om du skal ha et celeron system så er ikke de "nye" celeronene dumme. Som en sa tidligere, samme HK som p4. De eldre tualatin celeronene er sikkert endel mer overklokkingsvennlige enn de basert på willy. Willy ble jo bytta ut med NW pga at de nærmet seg grensa for hvor mye de fikk ut av en 0.18 brikke. Tualatin celeron er jo også 0.13. Ulempen med Tualatin er jo at det er en socket på vei ut av bruk.

Lenke til kommentar

De nye Celeronene (Willamette) et veldig høyt effektforbruk, noe som vil føre til en del varme ved overklokking.

Nyere steppinger av Athlon XP Palomino (XP1600+-XP2100+) klarer ofte over 1800MHz med luftkjøling.

På maskinen jeg bruker nå har jeg en Celeron Tualatin 1,1GHz som putrer og går på 1,47GHz (klarer 1,54GHz) for tia.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-08 00:11, hodesleng skrev:

1) Hvordan er Celeron å overklokke?

De "gamle" basert på Tualatin kjerna kan du som regel klokke mye .. 1Ghz går fort opp i 1,5Ghz ... med litt kvalitetsram. Taualatinkjerna(p3) er også en god del mer effektiv enn det Willamette(gamle P4) så en 1,5Ghz Celeron Tualatin vil nok slå både 1,7 og 1,8Ghz glatt. Dessuten har den dobbelt så mye cache...

Det fremdeles mange gode hovedkort å få til FCPGA/2 og disse kan bruke SDRAM så det blir jo billig å få ram til den maskinen.

Quote:

2) Hva med vifter/støynivå (db)?

Celeron Tualatin utvikler veldig lite varme pga 0.13 mikron prosessen de er laget med. Og den bruker samme kjølerene som AMD XP prosessorene, så det fins et stor utvalg av gode og stille kjølere.

Quote:

3) 1,4 GHz kjører m/256 kB cache mens 1,7 varianten kjører m/128 kB cache: merkes det noe forskjell?

Ja ! Både den større cachen og den mer effektive kjerna gjør at Celeron Tualatin lett gir Celeron Willamette god konkurranse. Men du må også tenkte på at Celeron Willamette blir strupet pga høye krav til minnebåndbredde(som alle P4 baserte cpu'er har). Å kjøpe masse dyr PC3200 ram passer liksom ikke helt med Celeron Willamette. Celeron Tualatin krever ikke så mye siden den har større cache som gjør at kjerna ikke så ofte trenger å kontakte systemram for å få instruksjoner. Dessuten har du sikkert god tilgang på billig CAS2 SDRAM :wink: CAS2 SDRAM PC133 og 0.13 Mikron prosess gir deg masse rom for å klokke, noe du ikke får med Willamette'n. 2,0 Ghz er jo maks på den kjerna allerede og all verdens superduper ram gir deg neppe store overklokkinga siden begrensningen ligger i kjerna.

Takk for alle seriøse svar.

Er du ute etter deler til dual MP så ta kontakt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...