jevel Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Hva slags chipset er det på hovedkortet? Hvis du har installert ViA 4in1 og kortet har Intel chipset, så er det ikke spesielt rart at du ikke får slått på DMA. Hvis du har Intel chipset så anbefaler jeg følgende: Prøv en reinstallering uten 4in1s, og last ned Intel Application Accelerator fra http://www.intel.com Installer den og kjør programmet for å få se en liten rapport om kontroller / disker. -KJ Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 Quote: Den 2002-09-08 16:24, jevel skrev:Hva slags chipset er det på hovedkortet? Hvis du har installert ViA 4in1 og kortet har Intel chipset, så er det ikke spesielt rart at du ikke får slått på DMA. Hvis du har Intel chipset så anbefaler jeg følgende: Prøv en reinstallering uten 4in1s, og last ned Intel Application Accelerator fra http://www.intel.com Installer den og kjør programmet for å få se en liten rapport om kontroller / disker.-KJ Skal prøve det, men hvis jeg har installert feil chipsetdrivere, ville ikke maskinen klikket totalt da? Får jo ingen feilmeldinger og maskinen funker normalt bortsett fra tregheten. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Quote: brsseb skrev (2002-09-08 16:42):Skal prøve det, men hvis jeg har installert feil chipsetdrivere, ville ikke maskinen klikket totalt da? Får jo ingen feilmeldinger og maskinen funker normalt bortsett fra tregheten. Har du ikke sisoft sandra installert. Det kan du bruke til å finne ut hvilket brikke sett du har+mye annet. Lenke til kommentar
toredenstore Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Det kan høres ut som om du bruker en 40 leders ide-kabel. Hadde samme problem selv en gang med at jeg ikke fikk aktivert DMA på harddisken og det ordnet seg når jeg satte i en 80 leders ide-kabel. (80 leders kabel kreves for å kunne kjøre hdd på høyere enn ATA33). Dersom hovedkortet ikke støtter 80 leders kabel (en del eldre HK gjør ikke det) kan du gå inn på hjemmesiden til hdd-produsenten å laste ned et program som lar deg "nedgradere" disken til en ATA-33 disk. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 Quote: Den 2002-09-08 16:24, jevel skrev:Hva slags chipset er det på hovedkortet? Hvis du har installert ViA 4in1 og kortet har Intel chipset, så er det ikke spesielt rart at du ikke får slått på DMA. Hvis du har Intel chipset så anbefaler jeg følgende: Prøv en reinstallering uten 4in1s, og last ned Intel Application Accelerator fra http://www.intel.com Installer den og kjør programmet for å få se en liten rapport om kontroller / disker.-KJ Har et VIA chipset iallefall. Maskinen har ingen problemer med chipsetdriverne jeg har installert (VIAtech alt sammen). Lastet ned det programmet men under installasjonen kom det opp en feilmelding om at jeg ikke hadde et intel 800-serie chipset. Altså VIA alt sammen. [ Denne Melding var redigert av: brsseb på 2002-09-08 18:15 ] Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 Quote: Den 2002-09-08 17:54, toredenstore skrev:Det kan høres ut som om du bruker en 40 leders ide-kabel. Hadde samme problem selv en gang med at jeg ikke fikk aktivert DMA på harddisken og det ordnet seg når jeg satte i en 80 leders ide-kabel. (80 leders kabel kreves for å kunne kjøre hdd på høyere enn ATA33). Dersom hovedkortet ikke støtter 80 leders kabel (en del eldre HK gjør ikke det) kan du gå inn på hjemmesiden til hdd-produsenten å laste ned et program som lar deg "nedgradere" disken til en ATA-33 disk. Nedgraderte diskene til 33 og da ble DMA-checkboxen på 40Gben slått på automatisk. Merket også en forbedring i tregheten. Men 33 er vel litt for tregt i disse dager, eller hva? Trodde man kun trengte 80leder kabel for alt over 66, men får se om jeg kan få satt inn en sånn en i PCen etterhvert. Tror ikke kortet støtter 80 kabler, men får heller be min lillebror oppdagere PCen. Et nytt kabinett, hovedkort, ram og så får han kjøpe den gamle 1,2GHz T-bird cpuen eg har liggende. Då e maskinen hans TOTALT compaq-fri. Takker for responsen, folkens. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Quote: brsseb skrev (2002-09-08 19:02):Nedgraderte diskene til 33 og da ble DMA-checkboxen på 40Gben slått på automatisk. Merket også en forbedring i tregheten. Men 33 er vel litt for tregt i disse dager, eller hva? Trodde man kun trengte 80leder kabel for alt over 66, men får se om jeg kan få satt inn en sånn en i PCen etterhvert. Tror ikke kortet støtter 80 kabler, men får heller be min lillebror oppdagere PCen. Et nytt kabinett, hovedkort, ram og så får han kjøpe den gamle 1,2GHz T-bird cpuen eg har liggende. Då e maskinen hans TOTALT compaq-fri. Eg bruker kun Ata 33 kontrollern på mine ata66/100 disker, Eg kan ikke si at pc'en min er en sinke. Eller for å si det på en annen måte, Eg merket ikke noen forskjell om eg bruker Ata 66 kontrolleren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå