brsseb Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Heisan Byttet ut min WD40GB disk (7200RPM, caviar 2MB) med en WD80GB SE (7200, 8MB). Formaterte den gamle 40GBen som èn utvidiet partisjon med 2 logiske partisjoner og satt den inn i PCen te min lillebror (som Slave) slik at han skulle få bedre plass. Han har en 12GB fra før av (Master). PCen hans er en P3-500MHz, 256MB ram og GF2MX. Den funket helt fint i de spill han spiller, men etter at jeg installerte den nye harddisken gikk alt i dass. Ytelsen i alle spill ble dramatisk redusert, mye hakking etc. Bare det å åpne mapper i windows er blitt tregere og å flytte store filer rundt på diskene er et mareritt!! Skjønner ingenting!! Har prøvd alt. Dratt ut igjen 40GBen, samme greiene. Satt i bare 40GBen, installert Win98 med nyeste drivere...samme greiene. Formatert, omplassert (master/slave), byttet på kabler, ingen respons. Høres umulig ut, sant? Hjelp! Noen! Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Det kan høres ut som om DMA er skrudd av på diskene. Du kan sjekke DMA innstillingen tilsvarende som det er vist på denne linken Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 7. september 2002 Forfatter Del Skrevet 7. september 2002 Quote: Den 2002-09-07 23:43, byggeren skrev:Det kan høres ut som om DMA er skrudd av på diskene. Du kan sjekke DMA innstillingen tilsvarende som det er vist på denne linken Hehe, tenkte eg ikke på...Får prøve det. Takker Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 7. september 2002 Forfatter Del Skrevet 7. september 2002 Vel.... Har nå 40GB som Prim. Master (C: og D:) og 12GB som slave (E:). Då eg sjekket det med UDMA var det bare 12GBsom hadde dette slått på. Slo på DMAen på den på 40GB, restartet og testet favorittspillet te min bror, Dungeon Siege. Det er heavy på harddisk siden siden det ikke har åpenbare "loading"-screens, det cacher landskapet under spilling. Og det hakket LIKE gale (eller litt mer kanskje). Nesten uspillbart til tider. Flere gode råd? Noe eg kan gjøre i BIOS kanskje? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 sikker på at HK støtter så store disker? Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 7. september 2002 Forfatter Del Skrevet 7. september 2002 Quote: Den 2002-09-08 00:20, Jannis-15 skrev:sikker på at HK støtter så store disker? I så fall må det ha klikket helt for BIOSen, fordi jeg tok ut 40GBen igjen og sørget for at maskinen var akkurat slik den var før jeg stappet den inni. Og problemet var der fortsatt!! Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 tipper den disken som er 12 gb er en gammel ata 66 eller 33 disk og da trekkes den nye disken ned på samme nivå. bsett dem på forskjellige kabler hvis du kan men husk at den laveste på kabelen bestemmer topphastigheten. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Formatter med kun 40 gigen som single master på ATA100 (hvis HK støtter dette, ellers ATA66). Dette bør gjøre susen, ellers vet ikke jeg.... Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 Quote: Den 2002-09-08 01:32, minimum payne skrev:tipper den disken som er 12 gb er en gammel ata 66 eller 33 disk og da trekkes den nye disken ned på samme nivå. bsett dem på forskjellige kabler hvis du kan men husk at den laveste på kabelen bestemmer topphastigheten. Er klar over av den gamle 12GB bare gikk på ATA33 eller 66 (nesten 3 år gammel den disken), men den funket jo fint før. Og jeg tok ut igjen 40GBen og lot alt være som før, men problemet var der fortsatt! Alt hakker og er drittregt! Kan den nye disken ha gjort noen endringer i BIOS? [ Denne Melding var redigert av: brsseb på 2002-09-08 12:47 ] Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 Liten tilståelse og komme med...:smile: Det er en Compaq Presario og jeg vet at alle Compaq-PCer ikke er helt til å stole på. Men den er bygget med ganske standard deler, 12GB disken er WesternDigital og den bruker vanlig standard PC100 No-name minne. Men hovedkortet vet jeg ikke noenting om, står bare COMPAQ og et produksjonsnummer på det. Og jeg vet ikke hvordan man kommer inn i BIOS, under hele POST står det bare en stor stygg Compaq-logo. Prøvd alt, fra "Del", F1->F12, "insert", etc. Kommer ikke inn. Noen som vet? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 der har du problemet ditt: _Compaq_! kjøp ALDRI en Compaq pc! det er bare tull med dem og du trenger altid spesialdeler når du skal oppgradere... :sad: Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Quote: minimum payne skrev (2002-09-08 01:32):tipper den disken som er 12 gb er en gammel ata 66 eller 33 disk og da trekkes den nye disken ned på samme nivå. bsett dem på forskjellige kabler hvis du kan men husk at den laveste på kabelen bestemmer topphastigheten. Det er nok en Ata33 kontroller han har på den gammle pc'en til broderen hans, Men du har rett i at den tregest hd'en trekker ned hele systemet Lenke til kommentar
bushdevil Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Jeg jeg har en gammel Presario. Husker ikke helt hva du må trykke for å komme inn i bios, men hvis du klarer å få keyboard error ved oppstart (trykke på mange taster på en gang) hopper den automatisk inn i bios. Fant ut dette da jeg la noe på tastaturet under oppstart. Håper det hjelper... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Du kan jo prøve med en formatering og se om det hjelper. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 Quote: Den 2002-09-08 13:16, Kjetil Lura skrev:Du kan jo prøve med en formatering og se om det hjelper. Har gjort rundt 5-6 formateringer, på begge diskene. No use Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Quote: brsseb skrev (2002-09-08 13:21):Har gjort rundt 5-6 formateringer, på begge diskene. No use Da har du vel husket å oppdatere win og alle driverne, skjermkortet, Brikkesettet, Har du prøvd med en bios oppdatering. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 Quote: Den 2002-09-08 13:28, Kjetil Lura skrev: Quote: brsseb skrev (2002-09-08 13:21): Har gjort rundt 5-6 formateringer, på begge diskene. No use Da har du vel husket å oppdatere win og alle driverne, skjermkortet, Brikkesettet, Har du prøvd med en bios oppdatering. Alt av nyeste data, VIA driver, Skjermkort, DirectX, etc. Alt eg kunne finne på og oppdatere. Men BIOSen er ikke oppdatert og regner med den er den eneste mulig årsak til problemet. Men jeg har jo tatt vekk den 40GBen og prøvd å få den til å funke slik den var før eg satt den inn! Det er jo det som er så merkelig! Men skal prøve å komme meg inn i BIOSen for å sjekke at alt er som det skal være. Får trykke på alle tastene og se om jeg kommer inn. (H A T E R compaq) Lenke til kommentar
knut Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Compaq har nesten alltid brukt F10 knappen hvis du skal inn i biosen. Du sa du hadde lagt inn via drivere, er du sikker på at hovedkortet er basert på et via brikkesett? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Quote: brsseb skrev (2002-09-08 13:44):Men skal prøve å komme meg inn i BIOSen for å sjekke at alt er som det skal være. Får trykke på alle tastene og se om jeg kommer inn. (H A T E R compaq) Er neste sikker på at du skal trykke på "del" for å komme inn i bios menyen. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 Ok, lokalisert problemet!!!! Tidligere var det en som nevnte at jeg måtte passe på at DMA-checkboxen for harddisken i device-manager er slått på for begge diskene. Og at 40GBen ikke hadde dette slått på. Vel eg slo det på, men da maskinen hadde restartet var instillingen slått AV igjen! Som om ikke WD 40GB Caviar ATA/100 støtter DMA? Noe er galt! Får denne meldingen når eg prøver å slå på DMA: "Endring av denne innstillingen vil kanskje medføre uønskedevirkninger for maskinvaren din. kontakt din maskinvareleverandr og spør om det er støtte for denne innstillingen . velg OK for å fortsette" Trykker OK og maskinen ber om å få restarte. Men DMA-checkboxen vil aldri slå seg på. Noen forslag?? (Var inne i BIOS, F10 var knappen. Men der inne var det nesten ingenting. Støtte for DMA33/66 var slått på og alt så ut for å være i skjønneste orden ) <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: brsseb på 2002-09-08 15:28 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: brsseb på 2002-09-08 15:37 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå