Gå til innhold

Bretteavgift på melkekartonger

Hvordan reagerer du på denne avgiften?  

1 303 stemmer

1. 1. Hvordan reagerer du på denne avgiften?

• Tullete avgift, boikotter ved å slutte å brette til denne avgiften er fjernet
      509
    • Støtter avgiften
      75
    • Er imot avgift, men vil ikke slutte å brette av den grunn
      303
    • Bryr meg ikke, bretter ikke uansett.
      370
    • Annet/vet ikke/ingen formening
      46

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Edit: At 1 l. melk har gått opp 1 kr. får de som stemte rødt eller grønt stå til ansvar for. Vi har ikke hatt generell prisstigning på veldig mange år, og kan takke borgerpartiene for det. Nå har "kommunistene" fått slippe til igjen, og den gode kursen landet har hatt de siste årene, kan vi se langt etter fremover. Vil tippe en prisstiging på rundt 50% for dagligvarer de neste 3-4 årene.

5540968[/snapback]

Du mener vel at både de som stemte rødgrønt og de som stemte borgelig må stå til ansvar for dette. Det var nemlig forrige regjering som foreslo dette i statsbudsjettet og nåværende regjering som gjennomførte avgiften. Så slittkastingen mot venstresida havner både på venstre og høyre side. En prisstigning på 50% i denne stortingsperioden er totalt urealistisk. Det vanlige i norge har vært 0-5% per år og det vil nok holde seg innenfor dette intervallet selv om venstresida er ved roret.

En annen ting er at selv om det finnes viktigere ting å tenke på, særlig i et globalt perspektiv så betyr det ikke at vi skal gi en lang blås i mindre viktige ting.

Det er mer forsvarlig å brenne kartongene på et slikt anlegg, enn hjemme i vedovnen. I en vedovn skal man kun brenne ting som er beregnet for brenning i ovnen, deriblant ikke melkekartonger.

5541039[/snapback]

Som fredrikrb sa: Det skal jo brennes uansett så hvorfor sørge for mer eksos og drivstoffforbruk for at det skal brennes en annen plass?

Det er nok også et kapasitetsproblem i forbrenningsanlegg eller transportproblem til slike anlegg i mange deler av landet. Noen plasser deponeres rett og slett kartongene sammen med annet avfall på illeluktende dynger, andre plasser er det så mange mil å kjøre til nærmeste forbrenningsanlegg at det er helt uaktuellt å kjøre.

Lenke til kommentar
For min del er avgiften hipp som happ. Det jeg ikke liker er prinsippet der folk blir mer eller mindre tvunget til å gjøre dette, på toppen av så mange andre ting. La folk ha valget og gjøre det de vil sier nå jeg. Frihet heter det vel.

5548863[/snapback]

Synes det er positivt at vi har melkekartonginnsamling jeg. De som samler dem inn tjener jo også en slant på kartongene. Melkekartongavgift synes jeg derfor er urimelig. Folk flest gjør jo som dem selv vil likevel! Når folk gjør som dem selv vil fører det gjerne til at forurensning forekommer, og at utnyttelse av ressursene ikke blir fullgod. Det som er negativt er at folk føler seg tvungen til å vaske, tørke og brette melkekartongene. Kan tenkes at folk overdriver litt når samler melkekartonger. Kartongene behøver ihvertfall ikke å tørkes. Tørkingen tror jeg folk selv har innført i hjemmet fordi de tror det er nødvendig. Å brette melkekartonger har lite med oppvask av tallerker, bestikk og slikt noe. (det finnes jo noen som har støv på hjernen..) Oppfordring, glem tørkingen! Selvsagt må de som vil få lov til å tørke og brette. Brettingen gir deg jo kanskje sårt tiltrengt mosjon! :!:

Personlig liker jeg å hoppe på kartongene, og følge oppfordringen om å legge det i en plastpose (en lokal raritet) slik den interkommunale organisasjonen oppfordrer oss (i vår kommune) til. Merk at jeg liker å hoppe på kartongene! :D Det er gøy det :dribble:

Jeg mener nå med litt sunn fornuft at søppelbilene vil komprimere søppelet likevel. Så hva er vitsen med å samle dem i kubber! :roll:

EDIT: Uff da, Les: "Regler for posting på PRS - Les før du poster"

Har jeg benyttet meg av for mange smilies eller noe sånt nå da!

;)

Endret av G
Lenke til kommentar

Simen1: Du kan ikke holde andre enn venstresiden ansvarlige for dette. Det spiller ingen rolle hvem som kom med forslaget, så lenge det er venstresiden som har gjennomført dette.

Angående prisstigning, hvor var du på 80 og 90-tallet? Tar eksempelet med 1/2 coca cola, som hadde snittpris på 5 kr i matbutikkene rundt 1993-1994. Den steg så med mellom 1 og 2 kroner jevnlig frem til slutten av nittitallet. Siden den gang har prisen ligget jevnt på mellom 10 og 12 kroner. 200% stigning på få år, også sier du at 50% stigning er urealistisk på 4 år? Et annet eksempel er måneds- og ukeblader. Larsons Gale Verden ble tredoblet i pris over en tiårsperiode. Denne stigningen har også stoppet de siste årene.

Endret av anth
Lenke til kommentar
Simen1: Du kan ikke holde andre enn venstresiden ansvarlige for dette. Det spiller ingen rolle hvem som kom med forslaget, så lenge det er venstresiden som har gjennomført dette.

5556699[/snapback]

Hvis ikke forrige regjering hadde kommet på denne avgiften så tviler jeg på at den rødgrønne regjeringa hadde kommet på en sånn avgift på den korte tida de regjerte før statsbudsjettet kom. Så, jo, jeg kan legge skyld på forrige regjering også.

Angående prisstigning, hvor var du på 80 og 90-tallet? Tar eksempelet med 1/2 coca cola, som hadde snittpris på 5 kr i matbutikkene rundt 1993-1994. Den steg så med mellom 1 og 2 kroner jevnlig frem til slutten av nittitallet. Siden den gang har prisen ligget jevnt på mellom 10 og 12 kroner. 200% stigning på få år, også sier du at 50% stigning er urealistisk på 4 år? Et annet eksempel er måneds- og ukeblader. Larsons Gale Verden ble tredoblet i pris over en tiårsperiode. Denne stigningen har også stoppet de siste årene.

5556699[/snapback]

Når vi snakker om generell prisstigning så nytter det ikke å dra frem enkelteksempler. Konsumprisindeksen er et mål på generell prisstigning og mellom 2004 og 2005 var 1,6% Kilde. Historiske tall for KPI finner du her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Denne avgiften var et usosialt tiltak. Det vil begrense de fattiges mulighet til å kjøpe melk etc. De burde heller lagd en egen dyr avgift på luksusbiler, dyr champis, mer eiendomsskat etc som får de rike til å punge ut. Jeg liker billig melk. Nei til usosial avgift!

5375259[/snapback]

Med andre ord vil du aldri jobbe for å bli rik, aldri skaffe deg luksus varer, aldri skaffe deg "luksus" biler, aldri drikke dyr champagne og heller ikke kjøpe ditt eget hus, fordi andre som jobber kan skaffe deg kommunalt hus, billigere melk og brød og statlig tv (1 kanal, kanskje en svensk kanal om du er riktig heldig)?? Det er usosialt det!

1. jeg synes det er dyrt nok som det er å skaffe seg bil, og når du vet at dine "luksus" biler blir i Norge satt i samme avgiftsklasse som en masseprodusert honda, fordi det regnes etter hk og ikke kvalitet. Betyr det også at du ikke ønsker unge folk å kjøre kvalitet eller sikkert? gratulerer, du har akkurat sørget for en dramatisk oppgang i ungdoms ulykker! (om befokningen skulle vært så hjernevasket å stemt på deg...)

2. champagnen er dyr som den er, det gjør at jeg personlig holder meg til importert whiskey... Har mange venner som pendler til og fra utlandet, noe som sikrer arbeidsplasser på flyplassene og at min privatøkonomi er romsligere... Skal ikke alle unge folk få lov til å nyte dyre dråper? Er det bare de vellykkede fra oslo vest, som skal vite hvordan champis smaker? Det er usosialt!

3. Det er dyrt nok å etablere seg for unge i boligmarket fra før! Skal ikke alle ha muligheten til å skaffe seg en bolig når man etablerer seg? Med eiendomskatt blir det bare enda dyrere... Usosialt og ikke særlig langsiktig politikk!

jeg gir deg et lite råd... bruk sv/rv's partiprogram som dasspapir, det er deres eneste gratis gave til deg! Resten vil koste alle sammen dyrt, enten med liv eller pengepung! Altså meget Usosialt!

Lenke til kommentar
1004 og 2005 var 1,6%

5556928[/snapback]

Det kan da umulig stemme. Du må vel mene 2004.

Og jeg snakker om pristigning på dagligvarer. Det er den beste indikasjon på inflasjon, og venstresiden er veldig flinke til å skape unødvendig høy inflasjon. Dette vet du også, men har sikkert vanskelig for å innse det fordi du stemte rødt eller grønt?

Lenke til kommentar
1004 og 2005 var 1,6%

5556928[/snapback]

Det kan da umulig stemme. Du må vel mene 2004.

Og jeg snakker om pristigning på dagligvarer. Det er den beste indikasjon på inflasjon, og venstresiden er veldig flinke til å skape unødvendig høy inflasjon. Dette vet du også, men har sikkert vanskelig for å innse det fordi du stemte rødt eller grønt?

5558365[/snapback]

Var det ikke "ditt(dine) parti" som foreslo 1% øke i matmomsen!? Da har man jo allerede økt prisen på dagligvarer med ca 1,0089% (om jeg tenker rett). I tillegg var det da denne flotte avgiften.

Nei ta heller å gi de som har en bolig til 20 millioner en god del mer eiendomskatt og slikt ( men da flytter de vell ut av landet :thumbdown: ). Til anbar: de som etablerer seg kjøper vel ikke en bolig til 20 millioner.

Endret av Vid^r
Lenke til kommentar

Det var en åpenbar skrivefeil ja. Jeg har rettet det nå.

Du tippet forresten feil når du tippet hva jeg stemte. Jeg har ingen problemer med å legge en del av skylda på de jeg stemte på. Ingen er perfekte og jeg er ikke blind for feil begått av de jeg er oftest enige med. Derfor legger jeg skyld på både de som fant på og foreslo avgiften og de som gjennomførte den.

Jeg er enig på det med venstresiden og inflasjon men det er strengt tatt et annet tema enn bretteavgiften. Bretteavgiften ser jeg på som en dråpe i havet så det er ikke hovedpoenget med brettestreiken. Hovedpoenget er at det ikke er noe fungerende miljømotiv bak avgiften. De kunne like gjerne fjernet ordet miljø og kallt det for "snikøkning av matmomsen på enkelte produkter".

Jeg aner ikke hvordan du kan få det til at prisstigning på dagligvarer er et bedre mål på inflasjon enn prisstigning på alle varer vektet for mengde slik som konsumprisindeksen er.

Lenke til kommentar
Forresten: Er det noen som vet hvor mange liter melk som selges per år i norge? Jeg tenkte å finne ut hvor mange avgiftskroner staten urettmessig presser oss miljøriktige kartongbrettere for.

5369579[/snapback]

TINE selger 32 millioner melkekartonger per måned.

(Kilde)

Det blir en god del, gitt. Og det er vel ikke bare melkekartonger som avgiftsbelegges, men alle kartonger.

Jeg er helt enig angående at motivasjonsfaktoren er heller laber med denne ordningen. Her i huset går det masse melk, og vi bretter alltid. Kommer nok til å fortsette, men det er irriterende at noen ødelegger for mange. Dog, jeg tror det hadde vært litt vanskelig med en panteordning for melkekartonger. ;)

Edit: Er det ingen som har fått svar på epostene de har sendt?

Endret av bhsand
Lenke til kommentar
Hadde tenkt til å begynne å brette kartonger, men når disse rødgrønne svinene kommer med en slik avgift, kaster jeg heller kartongene konsekvent i søpla.

5582293[/snapback]

Så vidt jeg har forstått, basert på det jeg har lest gjennom denne tråden, så var det ikke et forslag fra de "rødgrønne svinene". :p

Lenke til kommentar
Hadde tenkt til å begynne å brette kartonger, men når disse rødgrønne svinene kommer med en slik avgift, kaster jeg heller kartongene konsekvent i søpla.

5582293[/snapback]

Så vidt jeg har forstått, basert på det jeg har lest gjennom denne tråden, så var det ikke et forslag fra de "rødgrønne svinene". :p

5584322[/snapback]

Joda, de gjeninnførte avgiften på melkekartongene. Bare se her. Dette er et direkte brudd på ett av de rødgrønne valgløftene, og nok et bevis på at de rødgrønne er helt uten troverdighet og noen løgnere.

Lenke til kommentar

Gjelder denne avgiften på 0,25 og 0,5 litere også? Svir på pungen for en melkdrikker som meg. 0,25-litere er gått opp fra 4 til 6 kroner på skolen (NTNU gløs), mens 0,5 er gått opp fra 6 til 10 kroner. Det var jo billig med melk før jul :(

Rett og slett idiotisk at melk skal være dobbelt så dyr som brus.

Dog kommer jeg ikke til å slutte å brette, miljøet kommer før irritasjon over en sløv avgift.

En annen ting: Hvis de tar med skolemelk i de 95% kommer de aldri til å nå målet. Eneste på barneskolen jeg brettet kartongene. Siden den gang har det ikke vært noen ordning med kartongbretting der jeg har gått på skole/studert.

Lenke til kommentar
Hadde tenkt til å begynne å brette kartonger, men når disse rødgrønne svinene kommer med en slik avgift, kaster jeg heller kartongene konsekvent i søpla. Gidder ikke å gjøre staten en tjeneste, for så å bli straffet for det.

5582293[/snapback]

Er vel egentlig ikke for staten sin skyld vi bretter melkekartongene? Er det ikke tor å ta vare på miljø og energi og slike ting? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...