Gå til innhold

Bretteavgift på melkekartonger

Hvordan reagerer du på denne avgiften?  

1 303 stemmer

1. 1. Hvordan reagerer du på denne avgiften?

• Tullete avgift, boikotter ved å slutte å brette til denne avgiften er fjernet
      509
    • Støtter avgiften
      75
    • Er imot avgift, men vil ikke slutte å brette av den grunn
      303
    • Bryr meg ikke, bretter ikke uansett.
      370
    • Annet/vet ikke/ingen formening
      46

Anbefalte innlegg

MRN: Poenget med pant på plastflasker, glassflasker og bokser er at folk som er flinke til å returnere de skal bli "belønnet". Det er altså en belønning for ønskelig oppførsel.

Det som innføres på drikkekartonger nå er ikke en slik løsning. Alle må betale "panten" uten å få penger igjen ved levering. Det er altså ingen premiering for god oppførsel, men rettere en straff som er like streng for god og dårlig oppførsel. Motivasjonsfaktoren for å gjøre det miljøriktige er ikke til stede.

5363777[/snapback]

Motivasjonsfaktoren forsvinner jo ikke, det miljømessige aspektet er jo like sterkt som før..

5433745[/snapback]

Unødvendige og tåpelige avgifter virker i hvertfall demotiverende på meg.

Og jeg tror mange mister lysten til å bidra til et system som har null respekt for en allikevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(...)

Grunnen til at papiret blir sendt dit er at det er stort overskudd på returpapir i Norge! Og for noen år siden så jeg at Europa hadde så stort overskudd på returglass at det som ikke ble benyttet her måtte sendes til Asia til resirkulering.

5451862[/snapback]

Hvis dette er sant, hva er det de klager på da?? Å sende det til Sverige skaper jo bare enda mer dyr, forurensende transport! :nei:

Lenke til kommentar
(...)

Grunnen til at papiret blir sendt dit er at det er stort overskudd på returpapir i Norge! Og for noen år siden så jeg at Europa hadde så stort overskudd på returglass at det som ikke ble benyttet her måtte sendes til Asia til resirkulering.

5451862[/snapback]

Hvis dette er sant, hva er det de klager på da?? Å sende det til Sverige skaper jo bare enda mer dyr, forurensende transport! :nei:

5453723[/snapback]

Det er jo det som er meningen med denne avgiften! - Å finansiere denne transporten + å håve inn litt mer penger.

Lenke til kommentar

Melkekartonger (juicekartong etc.) har en god papirkvalitet. De som driver med salg av melkekartonger tjener gode penger på disse kartongene sett i forhold til andre papirtyper som også blir resirkulert.

Vil tro at hvis boikotten blir godt kjent så vil ihvertfall disse salgs- og kjøpsleddene bli oppmerksomme. Om det lykkes å endre regjeringens avgiftspolitikk er vel kanskje litt ambisiøst.

Så vil jeg si at land som for eksempel Kanada har allerede panteordning for slike kartonger og sine melkeplastdunker (som er på hele 4 liter). Det finnes egne mottak som du personlig må stille opp på for å få ut panten. Det må også nevnes at retur av brusbokser, ølbokser med mer leveres på samme mottaket.

Off Topic:

Jeg synes selv det er fint at folk engasjerer seg i miljøet. Av og til gjøres dette på feil måte. Tenker da på gasskraftutnyttelsen til Norge. I starten hadde ikke Norge særlig utnyttelse av gassen. De brant den rett av ute på oljeriggene. Det kaller jeg for en stor miljøsynd. Senere har vi lagt rør til utlandet fordi de ønsker å kjøpe gassen vår. De bygger gasskraftverk i disse landene! Her i landet krangler vi om gasskraftverk utbygging!

Hvorfor ikke tenke og satse smart. Lag ordentlig rensing som gjerne også inkluderer rensing av CO2 gassen slik at den kan selges til alle gartneriene i landet som pumper slik gass inn i drivhusene for å øke produksjonsmengden av planter. Da kan vi med god samvittighet utmerke oss i forhold til Kyoto-avtalen ihvertfall på dette punktet.

Avbrenning av gassen ute på plattformen er jeg i mot så sant dette ikke er nødvendig av sikkerhetsmessige grunner i nødstilfeller.

Utbygging av gasskraftverk er jeg for av den gode grunn at vi skaper flere arbeidsplasser både under oppføring av fabrikkene, og i etterkant med foredling og lønnsomhet for landet når de selger strømmen.

Synes det er litt rart at Natur og Ungdom er så sterkt i mot gasskraftverk. Når vi likevel pumper opp oljen, gassen kommer jo som et biprodukt, da er det mer miljøvennlig å utnytte gassressursen "på en forsvarlig måte".

:w00t:

Lenke til kommentar

Morsomt at når målet for drikkekartongordningen er nådd så skal avgift innføres.

Drikkekartong

Innsamling etablert i 1994

Totale avfallsmengder 2003: Ca 19.000 tonn

Gjenvinningsgrad 2003: 44%

Type ordning: Frivillig avtale mellom næringslivet og Miljøverndepartementet, samt avgift på drikkeemballasje

Mål: Minst 60% av drikkekartongen i Norge skal gjenvinnes

Ansvarlig for innsamlingen: Norsk Returkartong A/S, stiftet i 1994.

Et argument for sentral forbrenning av avfall er bedre avgassrensing.

Personlig har jeg aldri sett poenget med å brette en kartong, hiver dem i papirinnsamlingen sammen med all reklamen, og så tråkker jeg det sammen i dunken. Mer effektivt med et par hopp, og så er det mye morsommere.

Drikker ikke melk heller da.

Lenke til kommentar
(...)

Off Topic:

Jeg synes selv det er fint at folk engasjerer seg i miljøet. Av og til gjøres dette på feil måte. Tenker da på gasskraftutnyttelsen til Norge. I starten hadde ikke Norge særlig utnyttelse av gassen. De brant den rett av ute på oljeriggene. Det kaller jeg for en stor miljøsynd. Senere har vi lagt rør til utlandet fordi de ønsker å kjøpe gassen vår. De bygger gasskraftverk i disse landene! Her i landet krangler vi om gasskraftverk utbygging!

Hvorfor ikke tenke og satse smart. Lag ordentlig rensing som gjerne også inkluderer rensing av CO2 gassen slik at den kan selges til alle gartneriene i landet som pumper slik gass inn i drivhusene for å øke produksjonsmengden av planter. Da kan vi med god samvittighet utmerke oss i forhold til Kyoto-avtalen ihvertfall på dette punktet.

Avbrenning av gassen ute på plattformen er jeg i mot så sant dette ikke er nødvendig av sikkerhetsmessige grunner i nødstilfeller.

Utbygging av gasskraftverk er jeg for av den gode grunn at vi skaper flere arbeidsplasser både under oppføring av fabrikkene, og i etterkant med foredling og lønnsomhet for landet når de selger strømmen.

Synes det er litt rart at Natur og Ungdom er så sterkt i mot gasskraftverk. Når vi likevel pumper opp oljen, gassen kommer jo som et biprodukt, da er det mer miljøvennlig å utnytte gassressursen "på en forsvarlig måte".

:w00t:

5458472[/snapback]

Godt poeng det her, gassen bør jo utnyttes når den likevel kommer opp. Dessuten er nok ikke gasskraftverk så veldig ille med tanke på miljøet, i forhold til f. eks. kullkraftverk. Og med moderne teknologi unngår man nok å slippe ut de værste avgassene.

Lenke til kommentar
Våres kantine priser på skolen har blitt justert relativt kraftig opp spesielt melke abbonomentet.

Ska liksom jeg som er sunn :p få straff fordi jeg ikke resirkulerer

5461577[/snapback]

Ja, hvem er det som gidder å skylle og brette melka på skolen, ta den med hjem i sekken, og kaste den i papirsøpla?? Det er jo nettop dette som gjør at man aldri vil oppnå 95 % resirkulering! :nei:

Lenke til kommentar
Våres kantine priser på skolen har blitt justert relativt kraftig opp spesielt melke abbonomentet.

Ska liksom jeg som er sunn :p få straff fordi jeg ikke resirkulerer

5461577[/snapback]

Ja, hvem er det som gidder å skylle og brette melka på skolen, ta den med hjem i sekken, og kaste den i papirsøpla?? Det er jo nettop dette som gjør at man aldri vil oppnå 95 % resirkulering! :nei:

5462294[/snapback]

Eller når man er ute, og kjøper en halv liter med juice fra tine isteden for å kjøpe brus...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

vel, her er det sånn at ting på kartong koster mer enn en flaske brus (juice, melk, iste +++) så de fleste jeg kjenner kjøper seg en flaske cola å sparer de 2 kronene.

Lenke til kommentar

narissa, les tidligere poster så blir du litt bedre informert. Bl.a. at avgiften går rett i statskassa (går ikke til noen "miljø-kasse"), 95% er et umulig høyt mål (og det er politikerne klar over-- ergo de vil fortsette å tjene penger i massevis), mesteparten av kartongene resirkuleres ikke men skal brennes uansett, osv. Altså dette er bare et skalkeskjul for at de skal få råd til å dekke valgløftene sine (foreslått av KrF i 2005 hvis jeg husker riktig).

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg? For meg finnes det to søppelbokser: Papir/papp/kartonger/esker/plakater og restavfall. Eneste jeg gjør er å klemme alt flatt (ikke noe minutters lang bretting, men f.eks. tramping eller rå muskelkraft) før jeg kaster det slik at jeg slipper å bære ut søppla hver dag. Er en grunn til at det jobber folk for å sortere søppel på søppelmottakene rundt omkring. De får betalt av de pengene jeg betaler (kommunale avgifter, avgifter som denne osv.) for å kaste søppla på denne måten.

Lenke til kommentar
Var det ikke 45 øre denne avgiften skulle være på?

Er det flere enn meg som har lagt merke til at prisen på melk ikke har steget med 45 øre men med en hel krone?

Over 120% mer enn avgiften skulle være på. :mad:

5483257[/snapback]

Hmm! har faktisk ikke giddet å sjekke prisen på melk i hele mitt liv! Er den siste varen jeg sjekker pris på når jeg handler, og jeg er ganske pris bevist..

Men, kostet den ikke like under en 10'er, for en 1l. melk ?

Skal vel ikke se bort i fra at andre også skal ha litt extra i samme sleng når det er økning i pris..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...