Gå til innhold

Bretteavgift på melkekartonger


Hvordan reagerer du på denne avgiften?  

1 303 stemmer

  1. 1. Hvordan reagerer du på denne avgiften?

    • Tullete avgift, boikotter ved å slutte å brette til denne avgiften er fjernet
      509
    • Støtter avgiften
      75
    • Er imot avgift, men vil ikke slutte å brette av den grunn
      303
    • Bryr meg ikke, bretter ikke uansett.
      370
    • Annet/vet ikke/ingen formening
      46


Anbefalte innlegg

Mulig det ikke er slik nå lenger, men jeg har lært at man ikke bør brenne melkekartonger fordi det tetter til pipen. Jeg bretter melkekartonger, og ser ikke helt poenget med å kaste den i restavfallet. Dog trodde jeg ikke at den ble brent for å utvinne energi av staten. Jeg trodde den ble gjenbrukt til f.eks toalettpapir :S Hehe. Så dum er jeg.

 

Edit. Forresten så tror jeg det fungerte bedre før da man kunne skrive navnet sitt på kartongene og vinne penger. Bedre det enn en avgift som går ut over alle.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er produksjon av flasker mer miljøvennlig enn papp da? (Det har jeg ikke peiling på, så her utaler jeg meg hverken for ellermot noen av dem).

5401972[/snapback]

Produksjonen er nok ikke mere miljøvennlig, men de kan da gjennbrukes..

 

Det trodde jeg var noe en som er interessert i miljø viste..

 

 

Har nå sluttet å brette kartonger selv, de går rett i søpla eller som opptenningshjelp i peisen ;)

Lenke til kommentar
Dog trodde jeg ikke at den ble brent for å utvinne energi av staten. Jeg trodde den ble gjenbrukt til f.eks toalettpapir :S Hehe. Så dum er jeg.

5401814[/snapback]

Det er ikke dumt. Det er veldig mange som tror det på grunn av de statlige propagandareklamene på TV som hinter om at det er slik. Da er det jo lett å tro at det er sånn det er. Å vise en trailersjofører, en forbenningsovn og en svensk operatør av denne forbrenningsovnen ville vært ærlig men kanskje fått en del til å reagere negativt. En pent innpakket løgn ble altså strategien til staten. (Jeg fikk akkurat litt Dejavu angående valgkampen men men :p )

 

Edit. Forresten så tror jeg det fungerte bedre før da man kunne skrive navnet sitt på kartongene og vinne penger. Bedre det enn en avgift som går ut over alle.

5401814[/snapback]

Helt enig! Det var en fin gulrot for de som var flinke til å brette (og ikke noen gulrot til de som ikke var flinke). Etter min mening en velfungerende motivasjon for å få folk til å brette og like returordningen. Dog, tror jeg det hadde blitt mer motiverende om de delte ut f.eks en tusenlapp til hver av 1000 personer hvert halvår enn å dele ut en eneste premie på 1 million kroner hvert halvår. Tenk så mange som ville kjent en som har vunnet og dermed blitt ennå mer motivert selv? :)

Lenke til kommentar
Edit. Forresten så tror jeg det fungerte bedre før da man kunne skrive navnet sitt på kartongene og vinne penger. Bedre det enn en avgift som går ut over alle.

5401814[/snapback]

Helt enig! Det var en fin gulrot for de som var flinke til å brette (og ikke noen gulrot til de som ikke var flinke). Etter min mening en velfungerende motivasjon for å få folk til å brette og like returordningen. Dog, tror jeg det hadde blitt mer motiverende om de delte ut f.eks en tusenlapp til hver av 1000 personer hvert halvår enn å dele ut en eneste premie på 1 million kroner hvert halvår. Tenk så mange som ville kjent en som har vunnet og dermed blitt ennå mer motivert selv? :)

5402208[/snapback]

 

Så det er det bare jeg her inne som har sett på tv(eller avis ?) at de dumper\et(den kampanjen er sikkert over nå) en god del av disse kartongene med navn på og bare et fåtall kommer frem til trekningen ?

Lenke til kommentar
Edit. Forresten så tror jeg det fungerte bedre før da man kunne skrive navnet sitt på kartongene og vinne penger. Bedre det enn en avgift som går ut over alle.

5401814[/snapback]

Helt enig! Det var en fin gulrot for de som var flinke til å brette (og ikke noen gulrot til de som ikke var flinke). Etter min mening en velfungerende motivasjon for å få folk til å brette og like returordningen. Dog, tror jeg det hadde blitt mer motiverende om de delte ut f.eks en tusenlapp til hver av 1000 personer hvert halvår enn å dele ut en eneste premie på 1 million kroner hvert halvår. Tenk så mange som ville kjent en som har vunnet og dermed blitt ennå mer motivert selv? :)

5402208[/snapback]

 

Så det er det bare jeg her inne som har sett på tv(eller avis ?) at de dumper\et(den kampanjen er sikkert over nå) en god del av disse kartongene med navn på og bare et fåtall kommer frem til trekningen ?

5402328[/snapback]

 

Har sett den jeg også. Ble vel en liten snarvei når de så hvor mye plass kartongene faktisk tar...

 

Uannsett så plager det meg at staten skal plage vanlige fokl på denne måten. Kan de ikke løse andre og større problemer? :roll:

Lenke til kommentar

Nei, såvist ikke. Forbud også:p

 

Hensiktsmessig bruk av miljøet verner miljøet, behandle miljøet pent osv. Men, i det folk ikke behandler miljøet pent, kan avgifter være en fin måte å få folk til å behandle miljøet. Selv om jeg mener og tror at hvis alle var opplyst om miljøvern, så ville folk forurenset/skadet miljøet mindre. Men, det der far fullstendig OT..

Lenke til kommentar
Tullete avgift, boikotter ved å slutte å brette til denne avgiften er fjernet

 

Mennesker er instinktivt konstruert for å brenne, kaste, etc. en melkekartong i stedet for å resirkulere den. På samme måte vil billige, amerikanske (og slitesterke) V8-ere alltid selge bedre enn el-motorer.

Endret av superseven
Lenke til kommentar

Dette er en latterlig avgift, sikkert satt der av staten fordi de ikke "tjener" nok penger. Denne avgiften er her pga. at når et land som Norge (som er så rike fra før) har så mye penger blir dem griske og skal tjene mer.

 

Uansett hvilken land det er snakk om så jo rikere de er jo værre blir landet.

 

Jeg har tidligere jobbet hos en resirkuleringsbedrift men de var ikke så nøye når det var snakk om papp-resirkulering, mye av pappen ble blandet med alt mulig annet.

 

Og en annen ting, Regjeringen kan umulig få en fullstendig oversikt over hvor mye eller hvor lite som blir brettet! De sier vi kun bretter 65%! Hvor skal de få de tallene fra? Ingen resirkuleringsbedrift teller antall kartonger når de kommer inn, det har dem ingen mulighet til.

Lenke til kommentar
Og en annen ting, Regjeringen kan umulig få en fullstendig oversikt over hvor mye eller hvor lite som blir brettet! De sier vi kun bretter 65%! Hvor skal de få de tallene fra? Ingen resirkuleringsbedrift teller antall kartonger når de kommer inn, det har dem ingen mulighet til.

5407496[/snapback]

Teknikken kan f.eks være noe slik: Kartonger og annet papir blir sortert på et samlebånd med et automatisk sorteringssystem med en menneskelig kontrollør på slutten for å unngå feil. Ett tonn med et representativt utvalg av returnerte kartonger pakkes opp og telles. La oss si at ett tonn tilsvarer 10.000 kartonger. Søppelbilene som kjører kartongene videre veies før og etter de fylles med kartonger. Differansen viser vekta på kartongene. Samtlige fyllinger registreres for å holde styr på hvor mye som selges videre til forbrenningsanlegget i sverige. Antall tonn ganges med f.eks 10.000 kartonger per tonn, så finner man omentrentlig totalt antall kartonger.

 

Hvis man vil ha sikrere statistikker kan man f.eks telle opp 2-3 tonn til og se hvor stort standardavviket er på hvert tonn. Da finner man ut hvor nøyaktig estimatet er.

Lenke til kommentar

Tullete avgift, ja. 95% er jo helt håpløst å få til. Melkekartonger har mange flere bruksområder enn brenning og bretting. Om jeg for eksempel skal kaste en skarp gjenstand, havner den oppi en melkekartong før den kastes, men om man nå må brette 95% av dem kommer det til å gå hardt utover de som henter søpla...

Man kan også lage mange "fine" ting av melkekartongene som f.eks. fuglemater.

Lenke til kommentar

Som fulltidsstudent konsumerer jeg stort sett vann av økonomiske årsaker. Riktignok skremmer det meg at folk så høyt i systemet faktisk gjennomfører dette.. Det kan da umulig være overveid?

 

Og tanken om at faktisk merarbeidet forbundet med returnering av melkekartonger (forsåvidt alt annet også), kanskje på lang vei forurenser mer.. (Greit å si at det forurenser mer er kanskje litt på kanten)

 

Kanskje vi må innse at vår tilstedeværelse er forurensende for naturen ellers? I tillegg til faktisk sette krav til hvem som skal lede oss.

Og denne vindmølle-protesteringen? Tror aldri alle vil bli enig, men vi bør jo i det minste bli enig om hva som forurenser og hva som ikke forurenser..

Vi bør jo begynne å sette naturen først...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...