Gå til innhold

Bretteavgift på melkekartonger


Hvordan reagerer du på denne avgiften?  

1 303 stemmer

  1. 1. Hvordan reagerer du på denne avgiften?

    • Tullete avgift, boikotter ved å slutte å brette til denne avgiften er fjernet
      509
    • Støtter avgiften
      75
    • Er imot avgift, men vil ikke slutte å brette av den grunn
      303
    • Bryr meg ikke, bretter ikke uansett.
      370
    • Annet/vet ikke/ingen formening
      46


Anbefalte innlegg

Vel, virker for meg som om det ikke er alle her som har tenkt på at det har noe med miljøvern å gjøre.

 

For det første, når du brenner kartongen i peisen, går all jævelskapen rett i lufta, men blir det gjenbrukt på gjenbruks anlegg, blir straks mye mer miljøvennlig. Det sier egentlig seg selv, trudde jeg, noe dere i stor grad klarer å vise at det ikke gjør.

 

Angående at melking av kartonger ikke hjelper på forurensning hjelper, er bare tull. Skal vi i så fall slutte med alt som sprarermiljøet, fordi det hjelper lite? Ja, la oss kaste alt papir i skauen, la oss lage ett nytt kullkraftverk hvert år, for det har jo så lite å si for verdenstotalen! Yes, of course! Ett lite ordtak her;

 

"Alle monner drar". "En dråpe er ikke et hav, men mange dråper er ett hav" Get the picture?

 

H4ngm4N kaller dette barnehagepolitikk. Det å sette avgifter på bensin er vel også barnehagepolitikk da? For norkse biler har jo _veldig_ lite å si på verdenstotalen. Når vi først er i gang, kan vi vel også gå for kun kullkraftverk i norge, det har jo lite å si for den totale utslippen av CO2!

 

Det handler ikke om penger inn til staten, men forurensning. Enkleste måten å få folk til å begynne å brette kartongene, er den godt kjente "gullrot og pisk metoden".

 

(It might work to push people with a whip, but it is much better to do make them go by giving them a carrot, and chasing them with a wip) Fritt avskrevet fra Fantasyserien Wheel of Time.

 

Ola, bretter ikke kartongene, det er jo så mye arbeid uansett. Det har jo ikke noe å si, om han brenner dem eller ikke. Men, plutselig ble kartongene dyrere, fordi ingen bretter dem, men i det 95% bretter dem, da går prisen ned igjen.. Hm, tenker Ola, da bør jeg kanskje brette dem da, for jo fortere alle bretter dem, jo fortere blir melka billigere igjen. Vi har alle vært på skolen, og hørt læreren si: "Dere får gå når dere er ferdige med å rydde opp, eller vi blir her til timen egentlig er slutt". Hva skjer, jo alle begynner straks å jobbe, hvorfor det? Fordi de tjener på å bruke 1minutt hver, isteden for å miste 30 minutter.

 

Pluss, dere som brenner kartongene, i protest, hvor fjerne er dere egentlig? Skal vi se, om 50 år, vil jorden være kratig overbefolket, som om den ikke er det i dag. La oss sørge for at den blir enda mer overbefolket, ved å sørge for at polene smelter,slik at vannstanden stiger, som fører til at folk må flytte. For ikke å nevne at planter dør. Planter rensker som sagt opp dårlig luft, slik at vi får bra luft. Slik at det blir enda mindre trær som kan renske opp CO2, slik at vannet stiger raskere, slik at verden blir enda mer overbefolket. Oh yes.

 

--

Jeg er muligens noe innhabil i denne saken, da jeg er medlem av natur og ungdom, men men.

Endret av Eirikeb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dæven her var det mye svada! orker ikke å komenter dette punktvis, men tydlig at du har blitt farget av natur ekstremister som turer rett frem som om de var hellige krigere...

 

DEtte handler om melkepapp og det er lite som tilsier at det er særlig miljøvennlig det systemet vi har i norge idag. Søk i media og man vil finne mye info.

 

Skal vi spare miljøet så må vi starte i en helt annen ende. Feks, så er staten så opptatt av at vi ikke skal kjøre bil, men hva med feks, flytraffikken? Der tør de ikke å åpne kjeften av vise grunner?

 

Slik er det altid, den jevne og "fattige" forbruker må lide, mens de mektige firma etc. tør ikke politikeren å stillle noe særlige krav til...

 

Hater de der som bor hjemme oss mamma & pappa og skal fortelle voksne folk hvordan de skal forvalte tid og penger... Få dere en jobb og se realiteten i ting før dere hauser opp i alle mulige vinkler.. Tenk over hva dere spiser/sover på/og ellers bruker hjemme oss mamma og pappa...

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
H4ngm4N kaller dette barnehagepolitikk. Det å sette avgifter på bensin er vel også barnehagepolitikk da? For norkse biler har jo _veldig_ lite å si på verdenstotalen. Når vi først er i gang, kan vi vel også gå for kun kullkraftverk i norge, det har jo lite å si for den totale utslippen av CO2!

Melkekartonger som går i ovnen produserer jo varme, og folk sparer energi. Uten å ha noen tall på det kan jeg med rimelig stor sikkerhet si at CO2-utslipp fra biler er mye værre enn brente melkekartonger. Ikke en kurrant sammenligning.

 

Ola, bretter ikke kartongene, det er jo så mye arbeid uansett. Det har jo ikke noe å si, om han brenner dem eller ikke. Men, plutselig ble kartongene dyrere, fordi ingen bretter dem, men i det 95% bretter dem, da går prisen ned igjen.. Hm, tenker Ola, da bør jeg kanskje brette dem da, for jo fortere alle bretter dem, jo fortere blir melka billigere igjen. Vi har alle vært på skolen, og hørt læreren si: "Dere får gå når dere er ferdige med å rydde opp, eller vi blir her til timen egentlig er slutt". Hva skjer, jo alle begynner straks å jobbe, hvorfor det? Fordi de tjener på å bruke 1minutt hver, isteden for å miste 30 minutter.

5401082[/snapback]

Dette du nevner tilslutt her er et prakteksempel på barnehagepolitikk. Grunnen til at jeg kaller det barnehagepolitikk er fordi det fungerer i barnehager (og i dette tilfellet, skoler). Det fungerer ikke slik i "virkeligheten". Ingen står der og skjekker at du ikke bretter, du har så godt som null å si for om prosenten av brettere øker eller minker, dermed er det lett å sluntre unna. Svarene i denne tråden har jo faktisk bevist poenget mitt med at det provoserer istedet for å få folk til å brette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EirikB: Synes du det ikker utrolig dumt\teit eller kanskje "uheldig" som politikerne sier, når de setter enda en avgift, på noe som allerede har en avgift på seg ?

 

 

Blir så utrolig idiotisk når de skal drive og straffe alle som bretter!

Her hjemme bretter vi for harde livet, men etter den tulleavgiften, så er det stopp!

Lenke til kommentar
Dæven her var det mye svada! orker ikke å komenter dette punktvis, men tydlig at du har blitt farget av natur ekstremister som turer rett frem som om de var hellige krigere...

 

Vel, jeg kna også si at det var mye svada i alle deres innlegg jeg og.. Og, vel, jeg vil ikke kallet meg farget av andre, men mer av meg selv..

 

DEtte handler om melkepapp og det er lite som tilsier at det er særlig miljøvennlig det systemet vi har i norge idag. Søk i media og man vil finne mye info.

Joda, det handler om melkepapp. Selvfølgelig, men alt skal/bør settes i sammenheng!

 

Skal vi spare miljøet så må vi starte i en helt annen ende. Feks, så er staten så opptatt av at vi ikke skal kjøre bil, men hva med feks, flytraffikken? Der tør de ikke å åpne kjeften av vise grunner?

Selv synes jeg også at staten gjør mye feil, men jeg bruker ikke det som unnskyldning. Jeg forurenser ikke emd viten, for å vise at jeg er uenig. Selv synes jeg at visse ting burde bli mer avgiftsbelagt, som bensin, (inklusive flydrivstoff), papir osv.

 

Slik er det altid, den jevne og "fattige" forbruker må lide, mens de mektige firma etc. tør ikke politikeren å stillle noe særlige krav til...

Desverre er dette farlig sant, men ting må igjen settes i sammenheng. En Ap politiker synes selv hans parti har den beste politikken, og vel derfør gjøre mye for at hans parti skal beholdemakta. Hva skjer hvis det blir så dyrt for Norske Skog (eller hva nå enn det firmaet som lever mest papir til aviser i norge heter, (ligger vel ca midt i mellom hamar og trøndelag, mener jeg og huske) å produsere papir, at de legger produskjonen til utenlands? Folk får motvilje mot AP, og folk stemmer på Høyre. Dette synes en Ap politiker at er ett større onde, enn att Norske Skog for forurense. Desverre.

 

Hater de der som bor hjemme oss mamma & pappa og skal fortelle voksne folk hvordan de skal forvalte tid og penger... Få dere en jobb og se realiteten i ting før dere hauser opp i alle mulige vinkler.. Tenk over hva dere spiser/sover på/og ellers bruker hjemme oss mamma og pappa...

5401204[/snapback]

 

Hyggelig at du hater meg, jeg hater heldigvis ikke deg. :shrug: Mene rdu virkelig at du hater meg, for at jeg står for mine meninger? Og, synes du egentlig ikke at hater, er ett veldig sterkt ord i sammenhengen her?

 

--

 

Ozelot: Jo, jeg synes mye av opplegget her feil. Jeg synes selv at en panteløsning ville fungert mye bedre, men jeg mener at denne løsningen fungerer bedre enn ingenting.

 

H4ngm4N: Vel, det er vel godtkjent at energi fra vindmøller er mer miljøvennlig enn å brenne papir?

 

Samt, poenget med å trekke inn bilutslipp, var nettop det å vise, at alle monner drar. Selvfølgelig monner bilutslipp mer på utslippet. Det er vel goså delvis derfor at det er større avgifter på nettop bensin, mens diesel, som er mer miløvennlig, har mindre avgifter? Er vel akkurat derfor biler som er miljøvennlig, muligens skal føre til skattelette osv.

 

Og, joda, jeg skjønner selv at eksempelet mitt med skole ble litt feil, spesielt med hvordan folk reagerte her. Men, prøve seg på ett annet eksempel:

 

Ved å kjøpe en elbil, vil en muligens fra fradrag på skatten. Fradraget er gullroten, hva er pisken? At du forurenser. Ikke prøv å si at den metoden ikke virker, da det føret til temmelig hete diskusjoner her i hjemmet, om vi skulle kjøpe en bil som gikk på el og diesel, eller vanlig bil. Vi endte desverre på vanlig bil, da di ville ha atuomatgir, som ble pokker innihampen mye dyrere på den miløvennlige varianten.

Endret av Eirikeb
Lenke til kommentar

Eirikeb: Du snakker om at kartonger blir gjenbrukt på gjenbruksstasjoner. Det stemmer ikke helt. Kartonger som leveres blir "energigjenvunnet", noe som i denne sammenhengen betyr brent. Det er altså lite forskjell på å hive kartongene i peisen og gi de til gjenvinning. Vel, forskjellen består nok mest i at kartongene som blir gjenvunnet vil føre til høyere CO2-utslipp på grunn av all transporten det medfører. Du skriver at alle monner drar, og det stemmer. Her drar derimot gjenvinning av kartongene gal vei i forhold til å hive de i peisen. Det er godt å høre at du tenker på miljøet men det er trist å se at du ikke tenker lengre enn de primære konsekvensene og styrer mot en klar skivebom på det som egentlig var målet: Bedre miljø.

 

Angående pisk og gulrot-metoden så har ikke det noe med denne saken å gjøre. De som gjenvninner får ingen gulrot som ikke resten får. De som ikke gjenvinner får ikke noen pisk som resten ikke får. Altså ingen pisk og ingen gullerot.

 

Ellers så var det mye svada og dommedagsprofetier om hva manglende kartongbretting kunne føre til.. polene smelter, død og fordervelse over hele jorden, overbefolkning osv.

 

Jeg vil ikke kalle deg innhabil siden alle kan få komme med sin mening, men jeg er skremt av hvor lite du har tenkt gjennom miljøsaker til å være medlem av natur og ungdom.

Lenke til kommentar

Eirikeb: Vi liker ikke forurensing vi heller, men når staten kommer med slike tiltak bare for å melke Ola for enda mer penger når de helt sikkert kunne kommet opp med en annen løsning (f.eks. pant som er nevnt tidligere her), da blir vi selvfølgelig provosert og protesterer på vår måte (bl.a. sende epost og lage webside for å si ifra at noen faktisk misliker deres metode).

 

Dessuten å kreve 95% er et usannsynlig høyt tall. Ta en titt på de drøyt kalkulerte kronene i tidligere poster her over hva de kommer til å håve inn i statskassa, som ikke engang er spesielt rettet mot "miljøvern" eller hva de kaller det. Grådige jæv...

 

Ser det er mange her som brenner melkekartongene, og etter å ha pratet med min mor og far har jeg funnet ut at de óg gjør det samme, dét misliker jeg sterkt. Da er det ikke rart staten "plutselig" kommer med et slikt gebyr (dog de kunne selvfølgelig kommet med andre tiltak for å motivere oss til å resirkulere).

Lenke til kommentar
Eirikeb: Du snakker om at kartonger blir gjenbrukt på gjenbruksstasjoner. Det stemmer ikke helt. Kartonger som leveres blir "energigjenvunnet", noe som i denne sammenhengen betyr brent. Det er altså lite forskjell på å hive kartongene i peisen og gi de til gjenvinning. Vel, forskjellen består nok mest i at kartongene som blir gjenvunnet vil føre til høyere CO2-utslipp på grunn av all transporten det medfører. Du skriver at alle monner drar, og det stemmer. Her drar derimot gjenvinning av kartongene gal vei i forhold til å hive de i peisen. Det er godt å høre at du tenker på miljøet men det er trist å se at du ikke tenker lengre enn de primære konsekvensene og styrer mot en klar skivebom på det som egentlig var målet: Bedre miljø.

 

Det viste jeg faktist, jeg trudde oppriktig talt, at kartonger ble gjennbrukt, enten i pusespill, eller hva nå enn det kan brukes til. Hvis ikke, så må jeg nok se saken i ett helt annet perspektiv. Og, jeg har fått med meg at du veit hva du sier, når du poster, så da regner jeg med at det er sant når du skriver at forbrenning av kartonger fører til mer forurensning enn ellers. Selv om jeg gjerne skeulle sett håndfaste bevis, har jeg sett nok av dine post,er til å tru på deg.

 

Angående pisk og gulrot-metoden så har ikke det noe med denne saken å gjøre. De som gjenvninner får ingen gulrot som ikke resten får. De som ikke gjenvinner får ikke noen pisk som resten ikke får. Altså ingen pisk og ingen gullerot.

De som gjenvinenr bidrar til at avgiften faller bort, det må det være enn gullrot? De som ikke gjenvinner, bidrar til at avgiften fortsetter, er ikke det en pisk? (selv om den rammer begge parter?)

 

Ellers så var det mye svada og dommedagsprofetier om hva manglende kartongbretting kunne føre til.. polene smelter, død og fordervelse over hele jorden, overbefolkning osv.

Jepp, selvfølgelig, altfor overdrevet. Jeg skrev vel egentlig ikke det jeg mente, og som egentlig var poenget bak posten (som jeg faktisk ikke nevnte en eneste gang ^^), at alle monner drar. For jeg regner med at du er enig i selve kretsløpet jeg satte opp?

 

Jeg vil ikke kalle deg innhabil siden alle kan få komme med sin mening, men jeg er skremt av hvor lite du har tenkt gjennom miljøsaker til å være medlem av natur og ungdom.

5401351[/snapback]

Beklager at jeg skremte deg, men denne saken har jeg tenkt lite igjennom, da primær grunnen til at jeg meldte meg inn i NU var motstanden mot gasskraftvært, som oljeutvinning i nord, og flere andre lignende saker. Jeg er selv uenig i en del av NU's politikk, men da jeg mener at verden tjener mer på at jeg er medlem av NU enn ikke, er jeg det.

 

--

Eirikeb: Vi liker ikke forurensing vi heller, men når staten kommer med slike tiltak bare for å melke Ola for enda mer penger når de helt sikkert kunne kommet opp med en annen løsning (f.eks. pant som er nevnt tidligere her), da blir vi selvfølgelig provosert og protesterer på vår måte (bl.a. sende epost og lage webside for å si ifra at noen faktisk misliker deres metode).

--

Det synes jeg er riktig måte å gjøre det, på en miljøvennlig måte. Jeg sendte faktisk en epost selv, hvor jeg foreslå alternative måter. Jeg tror selv,(mulignes i min ekstrme naivitet) at miløverndepartemanget, gjør dette for hjelpe til på forurensning, ikke for å tjene penger. Men, det kan vi ikke gjøre annet enn å spekulere på, så, det diskuterer jeg ikke.

 

Dessuten å kreve 95% er et usannsynlig høyt tall. Ta en titt på de drøyt kalkulerte kronene i tidligere poster her over hva de kommer til å håve inn i statskassa, som ikke engang er spesielt rettet mot "miljøvern" eller hva de kaller det. Grådige jæv...

--

Går litt tilbake på at jeg ike tror de gjør det for penger. Men, jeg synes selv at hele greia bør avbrytes i det prosentaller har passer 15% økning.

 

Ser det er mange her som brenner melkekartongene, og etter å ha pratet med min mor og far har jeg funnet ut at de óg gjør det samme, dét misliker jeg sterkt. Da er det ikke rart staten "plutselig" kommer med et slikt gebyr (dog de kunne selvfølgelig kommet med andre tiltak for å motivere oss til å resirkulere).

--

Nettop. Og det er derfor gebyret er her, for å stoppe at folk brenner kartongene. (tror jeg, da jeg ikke tror at avgiften er her for å sope inn penger.

Endret av Eirikeb
Lenke til kommentar

Eirikeb: DU gjør sikkert en god jobb på det du slev tror på. Og jeg hater ikke deg (eller noen andre jeg kommer på). Var mer en talemåte å få frem at det er litt typisk tenårings ungdom å sitte trygt hjemme og bable i vei om alt som er miljøfarligt skal bort osv... Og så glemmer de at det faktisk er noen som jobber/eller jobbet ræva av seg for at vi/dere skal få det ok.

 

Sorry om du ikke taklet at jeg sa rett ut hva jeg tenker(og hvor forbanna det gjør meg). Mange av midlene som enklete miljø"klubber" bruker er rett og slett latterlige... men-men, er vel med på å holde likevekt i sammfunnet det også...

 

Edit: tidligere så ble melkepapp sendet til sverige for brenning. Har har de faktisk annleg som gjør energi av dem.. Vet ikke om de gjør dette enda. Og det vet jeg med 110% sikkerhet. Jobbet for en del år siden (sommerjobb) på et slik samlebånd motak. Der vi skilte melkepapp og papir/papp etc. Disse ble presset til terniger som ble skippet til sverige.

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Og, joda, jeg skjønner selv at eksempelet mitt med skole ble litt feil, spesielt med hvordan folk reagerte her. Men, prøve seg på ett annet eksempel:

 

Ved å kjøpe en elbil, vil en muligens fra fradrag på skatten. Fradraget er gullroten, hva er pisken? At du forurenser. Ikke prøv å si at den metoden ikke virker, da det føret til temmelig hete diskusjoner her i hjemmet, om vi skulle kjøpe en bil som gikk på el og diesel, eller vanlig bil. Vi endte desverre på vanlig bil, da di ville ha atuomatgir, som ble pokker innihampen mye dyrere på den miløvennlige varianten.

5401297[/snapback]

 

Ah...da så.

Så hvis jeg forstår deg riktig, så er det slik:

Staten tar frem pisken og pisker alle.

Ingen får gulrot.

Når alle har gjort det staten vil du skal gjøre, tar de vekk pisken.

Ingen får gulrot.

 

 

Forstår jeg deg riktig nå ?

Lenke til kommentar
Og, joda, jeg skjønner selv at eksempelet mitt med skole ble litt feil, spesielt med hvordan folk reagerte her. Men, prøve seg på ett annet eksempel:

 

Ved å kjøpe en elbil, vil en muligens fra fradrag på skatten. Fradraget er gullroten, hva er pisken? At du forurenser. Ikke prøv å si at den metoden ikke virker, da det føret til temmelig hete diskusjoner her i hjemmet, om vi skulle kjøpe en bil som gikk på el og diesel, eller vanlig bil. Vi endte desverre på vanlig bil, da di ville ha atuomatgir, som ble pokker innihampen mye dyrere på den miløvennlige varianten.

5401297[/snapback]

 

Ah...da så.

Så hvis jeg forstår deg riktig, så er det slik:

Staten tar frem pisken og pisker alle.

Ingen får gulrot.

Når alle har gjort det staten vil du skal gjøre, tar de vekk pisken.

Ingen får gulrot.

 

 

Forstår jeg deg riktig nå ?

5401440[/snapback]

Hehe, genialt sagt ...

Lenke til kommentar
*snippelippesnipp*

Ah...da så.

Så hvis jeg forstår deg riktig, så er det slik:

Staten tar frem pisken og pisker alle.

Ingen får gulrot.

Når alle har gjort det staten vil du skal gjøre, tar de vekk pisken.

Ingen får gulrot.

 

 

Forstår jeg deg riktig nå ?

5401440[/snapback]

 

Hm, godtpoeng. Det tenke jeg faktisk ikke over, at vi ikke tjener noe på det. Pisk/gullrot er herved fjernet fra listen over gyldige argumenter.

 

H4ngm4N: Thja, den kommer jo like mye derifra, om ikke mer (kanskje blåser det mer om vintern?). Og, INGEN andre land i europa har lavere energi, enn norge, sett i sammenheng med lønningner, og andre priser. INGEN. Vi har en høy valuta, som fører til tilsyneatende høey priser, men som ikke er så høye når ignen jobber mer enn oss, og tjener mer penger..

Endret av Eirikeb
Lenke til kommentar
Var snakk om vindmøller her også nå siste par åra, men lokale miljøaktivister nekter, da det går utover natur etc....

 

samme faen hva du prøver så er det altids noen som skal finne noe å protestere mot... Er vel bare slik...

5401502[/snapback]

 

Som 4. generasjons bruker av livsmottoet: Gæli uansett, vil jeg si at du har 100% rett =) . Da mener jeg, at de tar feil,vindenergi er noe av den mest miljøvennlige energiformen vi har i norge, selv om den forstyrrer dyreliv, og utsikten. (Men nå går jo vi alldri i naturen lenger, så.. :p)

Lenke til kommentar
EirikB: Synes du det ikker utrolig dumt\teit eller kanskje "uheldig" som politikerne sier, når de setter enda en avgift, på noe som allerede har en avgift på seg ?

5401287[/snapback]

Jeg støtter det Ozeolt sier her og vil føye til at denne "miljøavgiften" ikke har noe med miljø å gjøre. Det er rett og slett en snikinnføring av høyere matmoms på melk. Politikerene kunne med fordelt kalt den noe så ærlig som "økt matmoms på melk". Da tror jeg at færre av oss miljøtenkende nordmenn hadde blitt missledet av navnet til å tro at avgiften har noe med miljø å gjøre.

 

Ozelot: Jo, jeg synes mye av opplegget her feil. Jeg synes selv at en panteløsning ville fungert mye bedre, men jeg mener at denne løsningen fungerer bedre enn ingenting.

5401297[/snapback]

Som sagt: Jeg tror ikke denne avgiften vil gjøre noe positivt med returgraden av kartonger. Tvert i mot tror jeg folk blir irritert over så tullete avgifter at de velger å boikotte den, samt at andre kan tenke at "nå kan jeg i hvertfall drite i den tungvinte brettinga fordi jeg betaler avgift for å slippe". Politikerenes krav om 95% returgrad på kartonger er så høyt at det er urealistisk å tro at målsettingen vil nåes de neste 10 årene. Så hva er gulleroten da?

 

En panteordning kunne sikkert fungert bedre, men det er spørs om ikke det blir litt for mye administrering og slit til at det er verd usle 45 øre. Tenk hva ombygging av samtlige panteautomater i landet krever. Og hvor mange som kommer til å kjøre ekstra turer for å pante og dermed slippe ut CO2, samt at panteautomatene trenger strøm, arbeidsinnsats, transport av det innsamlede papiret osv. Veldig tungvint, og neppe noen miljøgevinst.

Lenke til kommentar

Leste du i det hele tatt svaret mitt litt lenger oppe, hvis ikke:

 

Hm, godtpoeng. Det tenke jeg faktisk ikke over, at vi ikke tjener noe på det. Pisk/gullrot er herved fjernet fra listen over gyldige argumenter

 

Selvølgelig, det er vel tvil om en panteløsning ville fungert bedre,men i teorien burde vel egentlig alle panteautomater lese av etter strekkode? I så fall skulle man tro at man kan legge melkekartongers kode i dem? Shoot me if i am wrong.

 

Vel, jeg tror denne avgiften vil fungere bedre enn annen avgift, da den skaper engasjemang, og at noen kanskje får øynene opp for forurensnig. Og, hvis folk boikotter (Hvordan gjør man det egentlig, vil det si å nekte å kjøpe melk, er nekte å levere inn kartongene?) vil jeg si man skyter seg selv i leggen. Det eneste men gjør ved hjelp av det, er jo å forlenge tiden avgiften varer. (Så lenge ikke aller følge samme taktikk, da vil jo selvfølgelig regjeringen trekke den tilbake). Men det å brenne kartongene, for å vise at man er uenig, er forkastelig, synes nå jeg. Bruk dem heller som oppevaringsbokser, (som foreksempel hjemmelaget saft, som vi bruker dem til her i huset).

Lenke til kommentar
Vel, jeg tror denne avgiften vil fungere bedre enn annen avgift, da den skaper engasjemang, og at noen kanskje får øynene opp for forurensnig.

5401599[/snapback]

 

Ja, denne avgiften skaper engasjement, men et engasjement som forhåpentligvis skal stoppe regjeringens tulleavgift!

 

Og, hvis folk boikotter (Hvordan gjør man det egentlig, vil det si å nekte å kjøpe melk, er nekte å levere inn kartongene?) vil jeg si man skyter seg selv i leggen. Det eneste men gjør ved hjelp av det, er jo å forlenge tiden avgiften varer. (Så lenge ikke aller følge samme taktikk, da vil jo selvfølgelig regjeringen trekke den tilbake).

5401599[/snapback]

Ikke stoppe å kjøpe melk, men stoppe å brette melk, og putte den i papp\papiravfallet(les: trådens tittel)

 

 

Men det å brenne kartongene, for å vise at man er uenig, er forkastelig, synes nå jeg. Bruk dem heller som oppevaringsbokser, (som foreksempel hjemmelaget saft, som vi bruker dem til her i huset).

5401599[/snapback]

 

Forkastelig, kanskje, men det fyrer veldig bra! :thumbup:

Pappa pleier å bruke den som bosskontainer for resterende søppel og oppbrukt filterkaffe før han kaster den i restavfallet.

Jeg kaster den i restavfallet(fyrer med parafin her i huset).

 

Edit: La til et par ord.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
H4ngm4N: Thja, den kommer jo like mye derifra, om ikke mer (kanskje blåser det mer om vintern?).

5401496[/snapback]

Så vidt jeg vet så går alle vindmøller året rundt for å værne miljøet mest mulig. Dermed er det logisk at når vi bruker mer energi så kommer den fra andre kilder som forurenser mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...