Gå til innhold

Bretteavgift på melkekartonger


Hvordan reagerer du på denne avgiften?  

1 303 stemmer

  1. 1. Hvordan reagerer du på denne avgiften?

    • Tullete avgift, boikotter ved å slutte å brette til denne avgiften er fjernet
      509
    • Støtter avgiften
      75
    • Er imot avgift, men vil ikke slutte å brette av den grunn
      303
    • Bryr meg ikke, bretter ikke uansett.
      370
    • Annet/vet ikke/ingen formening
      46


Anbefalte innlegg

Følgende mail er sendt til [email protected]

 

Heisan og god morgen!

 

Jeg vil bare meddele at jeg herved har sluttet å brette melkekartonger. Fra nå av går de rett i søppla sammen med restavfallet. Jeg vil gjennoppta brettingen når den nye usosiale idiotavgiften på melkekartonger er fjernet.

 

Det må da kunne gå ann å bruke andre politiske virkemidler enn forbud, påbud, avgifter og kontroller?

 

Mvh

....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne avgiften var et usosialt tiltak. Det vil begrense de fattiges mulighet til å kjøpe melk etc. De burde heller lagd en egen dyr avgift på luksusbiler, dyr champis, mer eiendomsskat etc som får de rike til å punge ut. Jeg liker billig melk. Nei til usosial avgift!

5375259[/snapback]

 

De rike har råd til å flytte, derfor tør de ikke å ta for mye fra de.

Lenke til kommentar

Ja, det var jo veldig hyggelig for en melkoholiker som MÅ ha 1-2 liter hver dag. Lurer på om jeg skal pælme i restavfallet selv fra nå av. Det motiverer hvertfall ikke til å gjøre den lille innsatsen med å brette og putte i riktig dunk. Idiotisk avgift :realmad:

 

Edit: Rettet stygg og/å-feil :blush:

Endret av SirMaximus
Lenke til kommentar
JBlack: Du vet forslaget kom fra forrige regjeringm og lå i deres forslag til statsbudsjett, right?

5376176[/snapback]

 

 

Men så er ikke den forrige regjering i regjering lenger. Er ikke de som innførte dette, det var de som foreslo det. E-post bør således gå til de som sitter med makten og som selv ikke foreslo det, lettere å få gehør der enn hos Høyre, som foreslo denne avgiften :)

 

Er vel helst AP som bør få denne mailen, da SV får fint lite gjennomslag i regjering.

Lenke til kommentar
I så fall ville Miljø- eller Finansdepartementet vært riktig adressat, evt stortingsrepresentanter. SV sentralt står ikke bak dette.

5376212[/snapback]

 

Enig.Foreslår følgende mail adresser, som alle bør sende en mail til, som er uenig i denne avgiften:

 

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

 

Ettersom SV har miljøministeren er det med nærmere ettertanke nok bedre å plassere mail hos dem enn hos AP.

 

Edit: Og i det minste prøv å utforme en seriøs og konstruktiv mail om man skal sende en (noe a la JBlack sitt eksempel) ;)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
JBlack: Du vet forslaget kom fra forrige regjeringm og lå i deres forslag til statsbudsjett, right?

5376176[/snapback]

Siden forrige regjering ikke lenger er regjering, så må man forholde seg til denne regjering, eller?

 

Og siden det er representanter for SV som har forsvart galskapen, så synes jeg SV er en god adresse.

Lenke til kommentar
JBlack: Du vet forslaget kom fra forrige regjeringm og lå i deres forslag til statsbudsjett, right?

5376176[/snapback]

Men SV kan vel(kunne) gjøre dette om...eller ?

5376180[/snapback]

I denne saken synes jeg både den avtroppende og den påtroppende regjeringen har like mye skyld. For det første burde aldri forrige regjering foreslå noe så dumt, for det andre burde nåværende regjering stoppet idiotien før den tredde i kraft.

 

Som Einstein så godt ordla det: "Only two things are infinite, the universe

and human stupidity, and I'm not sure about the former".

Lenke til kommentar
Foreslår følgende mail adresser, som alle bør sende en mail til, som er uenig i denne avgiften:

 

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

5376228[/snapback]

Jeg har nå sendt av gårde følgende epost til de på lista:

 

Forrige regjering foreslo en miljøavgift som skal øke returgraden av melkekartonger. Dette skulle være en "pisk" for å få de som ikke resirkulerer til å resirkulere, men i stedet for å bruke dette som en pisk mot miljøsynderene straffes nå ALLE de miljøriktige bretterene også. Det som skulle være en motivasjon for å brette blir meningsløs når man straffer alle likt. Dette er en ren melkeku for staten uavhengig av om folk bretter eller ikke. Nå som jeg MÅ betale miljøbot for å ikke brette kartonger så kommer jeg også til å SLUTTE å brette kartonger. Kartongene går fra 1. januar av direkte i restsøpla og ikke i papir/kartong-spøla.

 

Jeg streiker altså mot idiotien som forrige regjering foreslo og nåværende regjering gjennomfører. For å poengtere dette yttligere har jeg og noen andre startet en kampanje MOT bretting og resikrulering av kartonger. Etter tre dager har et titalls personer meldt seg på boikotten og antallet ser ut til å stige eksponensiellt dag for dag. Vi kommer til å vente noen dager til så antallet brette-streikere får litt slagkraft og så tipse media om streiken slik at den kan eskalere yttligere.

 

Målet med streiken er at regjeringen avblåser den idiotiske avgiften snarest mulig.

Jeg synes vi burde starte en nettside for streiken. Er det noen som har lyst til å hjelpe meg med det? (Vi trenger alt: Et domene, serverplass, design av nettsiden, tekster, en avstemning etc)

Lenke til kommentar

Angående gjenvinning så er mye av den gjennvinningen som skjer i regi av renholdsverket nettopp energigjenvinning ved å brenne kartongene. Det er vist bare de beste kvalitetene av papir som blir eksportert og til svenske papirfabrikker som lager nytt papir. Jeg er litt usikker på om jeg husker rett når jeg husker at norge faktisk har netto utgifter med eksport av det brukte papiret fordi vi får så dårlig betalt per tonn at fraktutgiftene er større. Hvis vi regner på hvor mye ressurser som går med til å frakte papirsøppel fra hjemstedene til folk og til renholdsverkets lagre så er det ennå mer sløs å levere kartongene.

 

Til dere som brenner melkekartongene: Bare fortsett. :) Dere gjør det riktige og får faktisk litt varme tilbake for energigjenvinningen.

 

Det eneste er at dere får litt sotforurensing lokalt i stedet for langt borte. Skumle stoffer fra trykksverte, laminering, glansing osv forsvinner ut pipa i stedet for å bli fanget opp i renseanlegget til store søppelforbrenningsanlegg. Men pytt pytt, det går kanskje opp i opp med alt utslippene fra drivstoffet som avfallsbilene må brenne av for å frakte papirsøpla milevis av gårde.

Lenke til kommentar

Påbud om bretting fungerer ikke om det ikke er noen som passer på dette eller det får noen konsekvenser for de som ikke bretter. Pant ville nok fungert fint. Altså at man betaler en krone ekstra for melkekartongene og får en krone tilbake når de leveres f.eks i panteautomaten i butikken.

 

Eller at en eller annen etat tar stikkprøver og deler ut bøter til de som ikke resirkulerer nok kartonger. (F.eks i offentlige bygg)

 

Ellers så kan renovasjonen få mer penger til kontrollering av den søppla som tømmes. F.eks fikk rekkehuset jeg bor i skriftlig pålegg om å sortere bedre. Det synes jeg var bra for jeg har irritert meg over at noen av de andre sorterer alt for dårlig. Når jeg har tømt har det ofte ligget plast i papirsøpla og papir i plastsøpla :realmad:

Lenke til kommentar

Søppelmennene ser jo om det er sortert og brettet melkekartonger, får de bare en stor sekk med restavfall er det ikke værre en å melde ifra de som har ansvar for resirkuleringen, så kommer de og truer med dagsbøter.

 

Norge burde stå frem som et eksempel som et naturvenlig land :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...