Gå til innhold

Bretteavgift på melkekartonger


Hvordan reagerer du på denne avgiften?  

1 303 stemmer

  1. 1. Hvordan reagerer du på denne avgiften?

    • Tullete avgift, boikotter ved å slutte å brette til denne avgiften er fjernet
      509
    • Støtter avgiften
      75
    • Er imot avgift, men vil ikke slutte å brette av den grunn
      303
    • Bryr meg ikke, bretter ikke uansett.
      370
    • Annet/vet ikke/ingen formening
      46


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har hørt at melk ikke er så glad i lys. Mulig det er derfor man ikke bruker plastflasker?

5731876[/snapback]

Er vell ikke så vanskelig å lage lystette plasflasker?

5740406[/snapback]

Jepp. Yoghurt og rømme er jo eksempler på melkeprodukter som leveres i ugjennomsiktige plastbeholdere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Avgiften forsvinner visst ikke før vi resirkulerer 95% av juice- og melkekartonene og nå resirkulerer vi "bare" 65% av kartongene.

5363218[/snapback]

Har ikke lest mer enn de første innleggene, MEN, at avgiften forsvinner når vi når 95% tror jeg IKKE på!

 

Tenk litt selv: da brus/øl boksen ble sterkt avgiftsbelagt, sa de at miljøavgiften på metall bokser skulle minke som en bonus dersom vi var veldig flinke til å pante slike bokser... Det var vi. Vi har jevnt over pantet en høy (husker ikke) %, og jeg tror vi fikk en marginal bonus (senkning) en liten stund, men da regjeringsbytte kom, så ble avgifta høynet igjen, om jeg ikke husker feil, og vi er allerede oppe i 90% tallet, så da er det ikke så lett å bli bedre heller.

 

Norge er et flott land på mange måter, men der USA sliter med advokater, sliter vi minst like mye med byråkrater og mer eller mindre tydelige suge-rør... som denne avgiften er.

Lenke til kommentar
Før kildesortering ble innført i kommunen bar jeg ut en full søppelpose daglig, etter at kildesortering ble innført bærer jeg ut 3 - 5 mer eller mindre fylte poser hver dag.

 

Noen som lurer hvorfor søppelmengden øker?

6004888[/snapback]

På grunn av økning i kjøpekraft og privatkonsum. Det er en viss sammenheng mellom BNP og avfallsproduksjon. Næringsavfall vokser, men saktere enn BNP. Husholdningsavfall øker raskere. Kildesortering fører ikke til mer søppel, om det var det du mente.

 

Om man interesserer seg for avfall, finner man mer her:

 

http://www.miljostatus.no/templates/PageWi...ng____2119.aspx

http://www.ssb.no/avfall/

http://odin.dep.no/md/norsk/dok/andre_dok/...007/inn-bn.html

Endret av trøls
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Det er funnet ut at vi er for dårlige til å skylle, tørke og brette kartonger. For å øke resirkuleringsgraden legges det en "miljøavgift" på 45 øre på hver kartong.

 

Jeg lurer veldig på hvordan i all verden dette skal få flere til å brette kartonger?

 

Jeg kunne skjønt det hvis det var snakk om en slags "pant" der de som er flinke til å brette får igjen panten når de leverer den tomme kartongen. Men det er visst snakk om at alle skal betale denne avgiften uavhengig av om man er flink til å brette kartonger eller ikke.

 

Personlig blir jeg provosert over slike tulleforslag og får lyst til å starte en streikekampanje mot bretting.

5363146[/snapback]

 

All den tid (annen) forurensing betyr lite mener jeg dette er tull, men det er jo så lettvint og pålegge slike avgifter.

 

Når jeg sier annen forurensing mener jeg ulike sprøytemidler, forbruk av fossilt brennstoff og offentlig og privat sløseri av penger.

Lenke til kommentar

Jeg resirkulerer all papp og papir med unntak av dokumenter og regninger osv. klemmer det bare sammen legger det oppi hverandre og kaster der det kastes skal.

 

Hva faen er det de vil? At jeg skal sette opp tørkestativ i stua hvor jeg henger opp den våte pappen? Herregud... :!: Og brette papp? Hvem faen er det som bretter søpla si? Jeg skviser det sammen. 100 kilo som hopper opp og ned på papp et par ganger komprimerer ganske bra.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg da absolutt ikke hvorfor man på død og liv skal boikotte alt mulig. Om man gjør det vil jo avgiften aldri fjernes uansett. Ikke det at jeg tror den blir fjernet ved 95%, men det er nå beste sjansen vi har.

 

Uansett er det da helt fint å brette kartonger, eller hva? Hvilken skade gjør vel det?

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Nå skjønner jeg da absolutt ikke hvorfor man på død og liv skal boikotte alt mulig. Om man gjør det vil jo avgiften aldri fjernes uansett. Ikke det at jeg tror den blir fjernet ved 95%, men det er nå beste sjansen vi har.

 

Uansett er det da helt fint å brette kartonger, eller hva? Hvilken skade gjør vel det?

 

Mvh Audun Hagen

6643951[/snapback]

 

da er det godt at ikke alle har nisselua like godt tred nedover hode som deg!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

;)

Lenke til kommentar
Nå skjønner jeg da absolutt ikke hvorfor man på død og liv skal boikotte alt mulig. Om man gjør det vil jo avgiften aldri fjernes uansett. Ikke det at jeg tror den blir fjernet ved 95%, men det er nå beste sjansen vi har.

 

Uansett er det da helt fint å brette kartonger, eller hva? Hvilken skade gjør vel det?

 

Mvh Audun Hagen

6643951[/snapback]

 

Såklart avgiften kan fjernes uten at vi må gjøre som de som sitter i regjering gjør. Det er jo så "lett" som at "vi" klarer å gjøre dette til en stor sak også kanskje en av politikerene får hodet ut av rævva og ser dette som en god valgsak og stiller til valg for å fjerne denne avgiften.

Lenke til kommentar
Nå skjønner jeg da absolutt ikke hvorfor man på død og liv skal boikotte alt mulig. Om man gjør det vil jo avgiften aldri fjernes uansett. Ikke det at jeg tror den blir fjernet ved 95%, men det er nå beste sjansen vi har.

 

Uansett er det da helt fint å brette kartonger, eller hva? Hvilken skade gjør vel det?

 

Mvh Audun Hagen

6643951[/snapback]

Joda, greit nok å brette kartonger. Men betale for det?? Nei takk!

 

Ettersom denne avgiften faktisk går ut på at vi betaler for å ikke brette kartonger, er det jo sløsing med pengene å brette dem likevel!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Her som jeg bor blir drikkekartongene sendt til Hurum fabrikker. Der blir de gjordt om til konvolutter, brevpapir osv. Drikkekartongen er "jomfrupapir", aldri vert brukt til noe før. Derfor er det endel verdi i den.

 

Vet om 3 stk som har vunnet 10.000 hver bare her i kommunen, og trekninger pågår fortsatt. (Har selv vert med å trekke ut) Men det blir verre og verre å finne kubber med navn/nr. Er enig i tipset om å ha en liten avgift som går rett tilbake i form av premier.

 

Presser melkekartonger til store baller på jobben min. Så godt som alt som kommer inn blir sendt videre. Bare noen fåtall blir sendt til "dynga".

 

95% retur hørest umulig ut, med tanke på at mange bruker kartongene til fyring, plantepotter, fuglebur, midlertidig søppelboks for flytende væske osv. Turister får ikke levert til gjenvinning, og det er ikke alle steder det er like gode returmuligheter for oss heller.

 

Selv om de noen steder brenner kartongen, er det mange som materialgjenvinner.

 

Når en brenner kartongene i ovnen hjemme, hvordan blir det med den tynne plast-filmen som er på innsiden av kartongene? Gasser?

 

Litt dump her, men flere har tråden i signaturen så...

 

Ble det opprettet noen aksjons-side på nettet? Har bare skumlest denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...