daffyd Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Krapfoss skrev: Tør påstå åt mange at mange nybegynnere/hobbyfotografer ville hatt mer glede av å kjøpe seg hi-end kompaktkamera (f.eks. Canon S80 / PowerShot S2) fremfor et "billig" speilrefleks som 350D / D50. Jeg tør påstå at skal man ta bedre bilder enn disse dyre hi-end kompaktkameraene, og få full glede av hva speilreflekskameraet kan gjøre, bør man bytte ut det billige 18-55 objektivet som følger med. Jeg har en mistanke om at de færreste bytter ut kit objektivet til "normal" bruk, eller for den saks skyld kjøper et nytt objektiv i det hele tatt. Og ofte ender mange opp med mer eller mindere bra Sigma/Tamron objektiver som egentlig ikke er så mye bedre enn kit-objektivet... 5451907[/snapback] Du har sikkert rett i at mange har bedre nytte av S80/S2 enn et rimelig speilrefleks. Men jeg tror de fleste som er såpass interessert at de snoker innom dette forumet også skjønner at et kamera består av mer enn bare et hus. Jeg kommer definitivt til å kjøpe til ett (eller flere) objektiv, men jeg vet ikke hvilke enda. Må lese litt mer om de forskjellige alternativene først. Kan heller ikke se hva som er galt med å kjøpe bra Sigma/Tamron objektiver? Jeg trodde de holdt relativt god kvalitet, og at man som regel får hva man betaler for? (Med mer valuta for pengene i de fleste Tamron/Sigma i forhold til Canon/Nikkor) Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Tamron 28-75 f2,8 gør det i hvertfald godt, og ligeledes er jeg meget tilfreds med min sigma 50-500 HSM Lenke til kommentar
halvorb Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Har pløyd igjennom myyye rare posts her Men hva med Olympus E-500 ? Hva er den i forhold til Canon EOS 350D? Mitt valg står mellom de to, og jeg heller litt mot Canon... Argumentene jeg har for meg selv er: For canon: USB 2.0 Tar raskere bilder Litt mindre størrelse på huset For Olympus: Ny støvfri-brikke teknologi-greie (dere skjønner...) Større skjerm Noe annet å legge til? Jeg vet ikke.. Virker som mye pirk, og veldig mye flisespikking.. Men det virker som at CAnon er vinneren ut her? Kjøper jeg fra MPX.no kan jeg få med på Olympusen et "14-45mm 1:3.5-5.6 objektiv" og et "40-150mm 1:3.5-5.6 objektiv". På Canon, kun et "18-55 f/3.5-5.6,"... Jeg er ganske så ny på digitalfoto-området, men har 2 analoge kameraer. Vil starte på nytt, med noe bedre enn et kompaktkamera. Noe jeg kan ta litt bedre enn middels bra bilder med noen flere argumenter for eller mot?? takk! Lenke til kommentar
mandela Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 kort innpå: USB 2.0 support bør ikke være en av de avgjørende momentene i valg av kamera etter min mening. Man kan bruke kortleser for under 100kroner i stedet dersom kameraet ikke støtter USB 2 Lenke til kommentar
halvorb Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 (endret) Ja, vet, det blir liksom bare for å få fram noen dårlige pluss/minus-argumenter Har sett meg ut en kortleser til 250,- som var ganske bra nå Så da er jeg ett skritt nærmere et stort valg Det jeg kicker litt på er at det er et mye mindre hus, noe som passer bra i mine små hender, og at det tar såppass raske bilder i forhold til Olympus (Ikke det at jeg vet jeg får bruk for det, men vil ikke begrenses av noe sånt?) Får også kundeservice og garanti via Canon-Norge etter hva jeg skjønte? Edit: HVoooofor kan ikke canon ha så stor lcd-skjerm som E-500 har?! aaagh.. https://prisguiden.no/product.php?product...6824#userReview Er linsa så crap som det sies? Bør jeg investere i en linse til over 2k?? Endret 19. januar 2006 av halvorb Lenke til kommentar
kak Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Vi har hatt ett par eksempeler på forumet hvor brukere av E-300 og E-500 har hatt mye hot pixels på lengre eksponeringer. Er dette noe som er enkelttilfeller eller er det ett Olympus-problem? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Jeg tror det i hovedsak er et problem med at folk ikke leser bruksanvisningen. Olympus bruker å basere seg på at man kan mappe bort de defekte pixlene med en spesiell funksjon i kameraet. Mens andre produsenter ofte prøver å filtrere de bort automatisk og heller sende kameraet inn til service i de tilfellene det ikke fungerer. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Fro å være helt ærlig synes jeg Olympus-pakken høres mest fristende ut for en nybegynner. Komplett pakke med optikk i til et mer enn godkjent hus. Hvis du ikke har noen merkepreferanse fra før tror jeg du bør gå for den. Det virker jo ikke som om du er særlig interessert å bytte objektiver i hytt og dyne, så da er det vel greit å kjøpe komplett pakke med en gang (til samme pris). Lenke til kommentar
halvorb Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Men jeg får jo optikk til Canon og? Men er den linsa crap eller er den bra nok for en nybegynner som vil ta "bra" bilder?? noen som har noen tips til hvordan linse jeg bør få meg til canon isåfall, til under 2000,- som nybegynner? Mye seige spørsmål, men er så sykt ivrig på å komme igang Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 halvorb skrev: Men jeg får jo optikk til Canon og? Men er den linsa crap eller er den bra nok for en nybegynner som vil ta "bra" bilder?? noen som har noen tips til hvordan linse jeg bør få meg til canon isåfall, til under 2000,- som nybegynner? Mye seige spørsmål, men er så sykt ivrig på å komme igang 5466537[/snapback] Kitlinsa er nok et meget sterkt argument i favør av E-500 dersom du er kvaitetsinteressert. Både optisk og mekanisk. Den andre kitzoomen du kan få med til E-500 er også veldig bra til prisen. Canon (og Nikon) har masse linser til <2500 kr, men veldig få som er bra både optisk og mekanisk. Folk har f.eks opplevd at objektivet rett og slett detter fra hverandre etter et slag. Canon har jo et enormt utvalg kvalitetsoptikk, spesielt fra normalområdet og oppover, men objektivene koster gjerne tilsvarende. Det som har vært rapportert på E-500, er hot-pixler ved langtidsopptak. Dette forekommer på Canon og Nikon også, og jeg trodde alle merkene hadde tilsvarende funksjonen en kan bruke på Nikon: Umiddelbart etter et langtidsopptak, gjøres et nytt opptak på svart brikke, og de pixlene som da er skrudd på, skrus av i langtidsopptaket. Lenke til kommentar
halvorb Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 oida! Haha.. En optikk som detter fra hverandre er ikke akkurat knall.. Men ja, olympus sin 40-150mm er jeg ganske interessert i. Skal sjekke litt på ekstrautstyr.. Sånn som vesker osv. Dette følger med ifølge infoteksten til Olympus: Pris: 7298,- E-500 kamaerahus 14-45mm 1:3.5-5.6 objektiv 40-150mm 1:3.5-5.6 objektiv BLM-1 oppladbaaert lithium-Ion batteri BCM-2 batterilader Deksel for øyemusling Bæresnor USB kabel Video kabel Olympus Master (Software CD-ROM) Enkel bruksanvisniing Avansert brukermanual (CD-ROM) Garantikort Dette følger med ifølge infoteksten til Canon: Pris: 6 950,- Kamerahus m/ 18-55 mm f/3.5-5.6, batteri, lader, usb kabel, AV kabel, software, reim og brukerveiledning på dansk eller svensk * 8,0 megapiksler * 3 bilder per sekund med opptil 14 bilder i serieopptak * E-TTL II-blitssystem * DIGIC II * 7-punkts AF * DPP-programvare for behandling av RAW-filer * Separate opptak i RAW-/JPEG-format * USB 2.0 Hi-speed/video ut * Kompatibelt med EF- og EF-S-objektiver og EX Speedlite-blitser * PictBridge-kompatibelt Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Mye mer valuta for pengene med Oly, altså. Det er litt tøys å si at det følger med 7pkt AF og Digic II med Canon. Hvordan skulle AF-kamera fungere uten de bestanddelene. Det ville vært som å selge en bil uten motor og ratt. Det jeg mente med "komplett" pakke vs Canons ukomplette, er at du får to zoomer som dekker alle dine behov, mens Canon kun leverer en normalzoom. Hadde kvaliteten på den vært bedre enn den som Oly leverer, ville jeg anbefalt den i steden (selv om Oly leverer to zoomer). Som capricorny skriver er det desverre ikke tilfellet. Pakken Olympus leverer er perfekt for en nybegynner, for du trenger egentlig ikke eie mer optikk enn det. Du kunne supplere med Sigma 50mm makro senere, så har du alt du trenger. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 PMnormal skrev: Mye mer valuta for pengene med Oly, altså. Det er litt tøys å si at det følger med 7pkt AF og Digic II med Canon. Hvordan skulle AF-kamera fungere uten de bestanddelene. Det ville vært som å selge en bil uten motor og ratt. 5469567[/snapback] Nå kan kanskje AF være litt raskere på Canon enn Olympus, og høy-ISO-egenskapene er også helt klart noe bedre, så en må vurdere. Når det gjelder makro til E-500, ville nok jeg si Zuiko digital macro 50/2.0 til 4300 er verdt å spare til! Hovedproblemet med Olympus 4/3 på objektivsida i dag er tilgangen på rimelige vidvinkler, hvis en trenger videre enn tilsv 28mm, må en opp i ca 8000, så for f.eks interiørfoto må en være klar til å bla opp. En Canon-eier vil derimot vasse i objektiv-tilbud, nytt som brukt. Prismessig lavt i snitt, kvalitetsmessig snitt dessverre ikke særlig mye høyere. Lenke til kommentar
halvorb Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Sitat En Canon-eier vil derimot vasse i objektiv-tilbud, nytt som brukt. Prismessig lavt i snitt, kvalitetsmessig snitt dessverre ikke særlig mye høyere. Men Olympus har ikke tatt "patent" eller hva det heter til linsene sine. Teknologien er åpen.. (sorry for dårlig forklaring.. men er ikke helt på retorikken her enda det jeg mener er at hvis noen eksterne optikkprodusenter skal lage linser til olympus trenger de ikke å betale noen avgifter. Derimot det må de som skal lage til Canon, så man slipper å betale ekstra pga det.. Ihvertfall det jeg har fått med meg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Toer jeg anbefale Konika Minolta 5D? Jeg vet at de nettopp sluttet med kameraproduksjon, men Sony fortsetter saa dette teller ikke i mine oeyne. Det som derimot teller er bildestabilisator integrert i huset (se for deg mulighetene med et f.1.4-objektiv og stabilisator i situasjoner hvor stativ er umulig og motivet ikke beveger seg mye. Dette er det bare Konika Minolta som tilbyr), god bildekvalitet (dog ikke bedre enn de andre saa vidt jeg vet. Noe bedre stoeyegenskaper paa hoey ISO enn Olympus men noe daarligere enn Canon. Knall uansett), og en soeker som er svaert mye bedre enn det som Canon og Olympus kommer med (har proevd selv, forskjellen er STOR!). Denne er i tillegg svaert billig i Norge i forhold til hva man faar, saa jeg ville gitt den en serioes vurdering Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Enig med Herr Brun, men jeg tok utgangspunkt i spørsmålets to alternativer. Ellers mener jeg at det meste av Sigmas program leveres med 4/3-fatning. Tar jeg feil? Zuiko 50/2,0 er fantastisk, men ganske dyr. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 halvorb skrev: Men Olympus har ikke tatt "patent" eller hva det heter til linsene sine. Teknologien er åpen.. (sorry for dårlig forklaring.. men er ikke helt på retorikken her enda 5469966[/snapback] Jeg kjenner ikke noe særlig til detaljer i politikken til de store aktørene, men vi veit jo at Olympus prøver å få mest mulig oppslutning om 4/3, og at iallfall utad virker dette som den mest "åpne" objektivfatningen i dag. På litt sikt kan det derfor bli riktig bra tilgang på objektiver for Oly-modeller (og de andre som kjører 4/3), men i dag er det noen begrensninger - som jeg ville peke på. Jeg tror nok de aller fleste klarer å leve bra med de begrensningene, hvis en f.eks skal drive yrkesmessig interiørfotografering, bør en være i stand til å legge ut 8000 kr for en skikkelig bra vidvinkelzoom. Olympus satser også så kraftig på dette at de nok kommer til å holde på til de lykkes - eller er konk. Jeg ser E-500 som et tegn på at det første er mest sannsynlig. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Edit: Jeg tok helt helt feil. Sammenlignet feil produkter... Beklager. Endret 20. januar 2006 av Herr Brun Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Tror forresten 4/3 er Kodaks patent, men jeg er ikke sikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå