Gå til innhold

Canon EOS 350D — Nybegynner, tør jeg?

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke anbefale å kjøpe Sigma-blitz til D70s, da mister man mye funksjonalitet. Legg på litt ekstra og kjøp SB-600. Jeg kjøpte Nikon SB-600 for 170 dollar fra bhphotovideo, ser den ligger på 2295 NOK hos fotovideo og Sigma EF 500 DG ST koster 1528 NOK.

5433125[/snapback]

"Alle" anbefaler å kjøpe Sigma EF 500 Super når de først skal kjøpe Sigma-blitz'en.. og da er ikke prisforskjellen mer ett par hundre kroner opp til Nikon SB-600! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke anbefale å kjøpe Sigma-blitz til D70s, da mister man mye funksjonalitet. Legg på litt ekstra og kjøp SB-600. Jeg kjøpte Nikon SB-600 for 170 dollar fra bhphotovideo, ser den ligger på 2295 NOK hos fotovideo og Sigma EF 500 DG ST koster 1528 NOK.

5433125[/snapback]

Men i tillegg til $170 kommer vel porto og moms (og evt toll?)

Lenke til kommentar
Jeg er endelig blitt overbevist :) Blir nok en D70s.

Av ekstra-utstyr så tenkte jeg primært på en Sigma-blits, minnebrikke, veske og stativ. Resten tenkte jeg å ta etter hvert som behovene dukker opp.  Tusen takk for hjelpa! :)

5429912[/snapback]

Bare for å være litt sjofel med å kaste inn kjetterske tanker: Hva med D50 hus og den nye AFS-Nikkor 18-200 VR ? Den ser ut til å være like bra som 18-70 i nedre del av området, og du får med "resten" av de vanlig brukte brennviddene, slik at du kan plukke til ekstra optikk etter lyst og ikke nød. Du får også VR, og det ER nyttig.

Så kan du etter hvert kjøpe til f.eks Sigma 28/1.8 og AFD-Nikkor 50/1.8 eller 85/1.8 for Adidas-zooming a la PMnormal (eller, med litt mer budsjett, hans favoritt Sigma 30/1.4). Eller for de litt mer ekstremistiske, en MF Nikkor 105/1.8 (som jeg har fått tak i brukt). Jeg har over tre blendere å gå på i forhold til min Sigma 18-125@105, som også er en skarping når den slipper å ha gluggen helt åpen.

Hovedproblemet med 18-200-Nikkoren er lysstyrken. Men det deler den med de fleste andre aktuelle zoom-objektiver. Og det kan faktisk i praksis være mer enn 4/3 blendersteg mellom en f/2.8-zoom (som kan trenge minst f/4 for å få et detaljert syn på verden) og en f/1.8 fastbrennvidde. (Min 50/1.8 er absolutt brukbar på f/2.2.)

5432637[/snapback]

Usikker på om jeg fant det objektivet du sikter til, men fant noe som lignet på fotovideo.no og det koster 7200... Det betyr jo at total-prisen for kamera + objektiv stiger med ca. 4000 i forhold til D70s og 18-70mm. Burde vel få et bra objektiv som dekker området fra 70-200 for den prisen? (Skjønte definitivt ikke hva jeg fikk igjen for å ha VR, men ser at det kun fins på litt dyrere objektiv så det er sikkert kjekt å ha ;) ) Jeg fant ikke noe info om vekt/størrelse på 18-200mm'en, men mistenker at den også vil være en del større enn 18-70mm'en?

Tips ang. blitz er mottatt med takk. 2300 er ikke så smertefullt mye mer enn hva jeg så for meg at Sigma-blitz'en ville koste :) Hvordan gikk det med det kjøpet i $ ? Hva ble total-sum ink. porto, toll og moms?

Edit: Ser at porto fra bhphotovideo blir på (minst) $32,50, og dermed er totalen oppe i $200. Så kommer moms (25%) på $50 og totalen er oppe i $250. Sist gang jeg fikk noe fra utlandet, så var toll-avgiften på 70 kroner så vidt jeg husker. Det betyr, i følge mine gjettinger, at totalprisen blir på 250*$-kurs + 70 ~= 250 * 6,7 + 70 = 1.745,- som jo er en del rimeligere enn 2.300,- ... Er mine kalkuleringer feil? Og er det noen andre ulemper enn 14 dagers leveringstid på å kjøpe fra bhphotovideo.com ?

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Jeg er endelig blitt overbevist :) Blir nok en D70s.

Av ekstra-utstyr så tenkte jeg primært på en Sigma-blits, minnebrikke, veske og stativ. Resten tenkte jeg å ta etter hvert som behovene dukker opp.  Tusen takk for hjelpa! :)

5429912[/snapback]

Bare for å være litt sjofel med å kaste inn kjetterske tanker: Hva med D50 hus og den nye AFS-Nikkor 18-200 VR ? Den ser ut til å være like bra som 18-70 i nedre del av området, og du får med "resten" av de vanlig brukte brennviddene, slik at du kan plukke til ekstra optikk etter lyst og ikke nød. Du får også VR, og det ER nyttig.

Så kan du etter hvert kjøpe til f.eks Sigma 28/1.8 og AFD-Nikkor 50/1.8 eller 85/1.8 for Adidas-zooming a la PMnormal (eller, med litt mer budsjett, hans favoritt Sigma 30/1.4). Eller for de litt mer ekstremistiske, en MF Nikkor 105/1.8 (som jeg har fått tak i brukt). Jeg har over tre blendere å gå på i forhold til min Sigma 18-125@105, som også er en skarping når den slipper å ha gluggen helt åpen.

Hovedproblemet med 18-200-Nikkoren er lysstyrken. Men det deler den med de fleste andre aktuelle zoom-objektiver. Og det kan faktisk i praksis være mer enn 4/3 blendersteg mellom en f/2.8-zoom (som kan trenge minst f/4 for å få et detaljert syn på verden) og en f/1.8 fastbrennvidde. (Min 50/1.8 er absolutt brukbar på f/2.2.)

5432637[/snapback]

Usikker på om jeg fant det objektivet du sikter til, men fant noe som lignet på fotovideo.no og det koster 7200... Det betyr jo at total-prisen for kamera + objektiv stiger med ca. 4000 i forhold til D70s og 18-70mm. Burde vel få et bra objektiv som dekker området fra 70-200 for den prisen? (Skjønte definitivt ikke hva jeg fikk igjen for å ha VR, men ser at det kun fins på litt dyrere objektiv så det er sikkert kjekt å ha ;) ) Jeg fant ikke noe info om vekt/størrelse på 18-200mm'en, men mistenker at den også vil være en del større enn 18-70mm'en?

Tips ang. blitz er mottatt med takk. 2300 er ikke så smertefullt mye mer enn hva jeg så for meg at Sigma-blitz'en ville koste :) Hvordan gikk det med det kjøpet i $ ? Hva ble total-sum ink. porto, toll og moms?

5439680[/snapback]

Aa finne et godt objektiv i den brennvidden tror jeg faktisk kan vaere vanskelig for den prisen, hvis du skal ha VR ogsaa.

VR staar for "Vibration Reduction" og er populaert kalt bildestabilisator. Gir deg et par blendertrinn aa gaa paa naar du skyter haandholdt. Dvs. at bevegelsesuskarpheter skyldt kamera blir redusert MYE.

Bevegelser av motivet hjelper det (selvfoelgelig) ikke mot.

Lenke til kommentar
VR staar for "Vibration Reduction" og er populaert kalt bildestabilisator. Gir deg et par blendertrinn aa gaa paa naar du skyter haandholdt.

5439705[/snapback]

Ifølge nikon.no får man 4 ekstra blendersteg:

I tillegg til dette er objektivet utstyrt med "VR II", annen generasjon av Nikons bildestabiliseringsteknologi. Den gjør at du kan bruke lukkertider som er 4 trinn langsommere enn "normalt" (mot 3 trinn for det tidligere VR-systemet). Objektivet er derfor ideelt til fotografering i svakt lys og/eller uten stativ. Ved lanseringen er dette bransjens første VR II-objektiv med 4 trinn lengre lukkertid.
Lenke til kommentar
Aa finne et godt objektiv i den brennvidden tror jeg faktisk kan vaere vanskelig for den prisen, hvis du skal ha VR ogsaa.

VR staar for "Vibration Reduction" og er populaert kalt bildestabilisator. Gir deg et par blendertrinn aa gaa paa naar du skyter haandholdt. Dvs. at bevegelsesuskarpheter skyldt kamera blir redusert MYE.

Bevegelser av motivet hjelper det (selvfoelgelig) ikke mot.

5439705[/snapback]

Aha, "Bildestabilisator" har jeg hørt at skal være veldig kjekt å ha, ja! Hmm... Tror valget likevel blir lett i begynnelsen. D50 og 18-200mm VR går litt utenfor de økonomiske grensene jeg hadde satt opp på forhånd. (Det lar seg selvsagt gjøre om jeg dropper blits og annet utstyr, men det virker i mine øyne som en dum løsning :) )

Edit: Duverden hvor fort dere svarer! :) Kkristi: Det var det jeg leste på fotovideo.no om det nevnte objektivet, og det var DET jeg ikke skjønte noe av. Vibration Reduction er selvforklarende, og til og med jeg forstår hva det betyr ;) Men hva de blenderstegene har med saken å gjøre er gresk for meg.

Edit2: Leste det en gang til, og det smatt inn gitt :) Man kan ha lengre "lukker-åpning", uten å få vibrasjoner og blur pga "ustødige never".

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Hvis man sjeldent har behov for ekstern blitz (eller blitz i det hele tatt), så burde det ikke være noe problem å droppe blitz'en til fordel for annet utstyr. MEN, det er jo helt avhengig av hva slags bruksområder du skal ha for kameraet.

Jeg for min del har ikke kjøpt noe ekstern blitz til mitt Nikon D70S enda, og det er laaaangt ned på prioriteringslista. Jeg tar uhyre sjeldent bilder med blitz.

Lenke til kommentar
Kkristi: Det var det jeg leste på fotovideo.no om det nevnte objektivet, og det var DET jeg ikke skjønte noe av. Vibration Reduction er selvforklarende, og til og med jeg forstår hva det betyr ;) Men hva de blenderstegene har med saken å gjøre er gresk for meg.

5439734[/snapback]

De ekstra blenderstegene gjør at du kan ta bilder håndholdt under forhold som normalt sett var umulig å ta bilder håndholdt. Ta en titt på denne siden for å se det illustrert.

Endret av kkristi
Lenke til kommentar
Hvis man sjeldent har behov for ekstern blitz (eller blitz i det hele tatt), så burde det ikke være noe problem å droppe blitz'en til fordel for annet utstyr. MEN, det er jo helt avhengig av hva slags bruksområder du skal ha for kameraet.

Jeg for min del har ikke kjøpt noe ekstern blitz til mitt Nikon D70S enda, og det er laaaangt ned på prioriteringslista. Jeg tar uhyre sjeldent bilder med blitz.

5439751[/snapback]

Du sier jo noe der. Jeg så bare for meg at blitz var et must, iallefall om man ønsker å ta litt bilder innendørs... Blitzen på mitt kompaktkamera (Nikon 5900 coolpix) er iallefall en vits. Jeg kommer nok til å ta mest bilder innendørs, og sjelden ha muligheten til å sette opp ekstra lyskilder. Men du har helt klart gitt meg noe å tenke på. Takker :)

Nå er det leggetid for gamle gutter. (Småbarnsfedre må stå tidlig opp på søndager også :( )

Lenke til kommentar
De ekstra blenderstegene gjør at du kan ta bilder håndholdt under forhold som normalt sett var umulig å ta bilder håndholdt. Ta en titt på denne siden for å se det illustrert.

5439766[/snapback]

Jøss, om det er reprensentativt, så var forskjellen dramatisk. (Med den lukkertiden så krever det vel også at motivet klarer å sitte rolig ganske lenge, da...) Takker :)

Lenke til kommentar
Jøss, om det er reprensentativt, så var forskjellen dramatisk. (Med den lukkertiden så krever det vel også at motivet klarer å sitte rolig ganske lenge, da...) Takker :)

5439783[/snapback]

Det stemmer, VR/IS/anti-shake/bildestabilisator hjelper ikke en dritt på motiver i bevegelse.

Det er dog ikke noe problem å sitte rolig i 1/8 sekund! ;)

Lenke til kommentar
Afstanden spiller også en betydelig rolle - på 5 m hr jeg taget OK billeder med 500 mm på 1/30 sekund, mens jeg på 100 må over 1/500 del for at få de samme billeder

5440926[/snapback]

Jeg begynner å helle til at det kanskje er lurt å kjøpe 18-200mm på bekostning av blitz. Men er det noen som vet hvor tungt objektivet er? I forhold til det på 18-70mm?

Lenke til kommentar

Jeg har tatt kontakt med JapanPhoto via e-post (fedag formiddag), akkurat som de skriver man må på web-sidene deres, uten å ha fått noen respons. Så da gadd jeg ikke mer og kjøpte en 350D på MPX.no istedenfor, med kit-linsa. Fersk som jeg er så er den en grei introduksjon. Og så har jeg litt bedre tid til å bestemme meg for hvilken optikk jeg skal kjøpe avhengig av hva jeg ser at jeg bruker kameraet til.

Grunnen til at jeg hoppet av Nikon er at jeg hørte rykter om at de bruker en sær kryptering på info i raw-bildene sine. Mulig Canon gjør det samme, men de ryktene har jeg ikke hørt enda. Er negativ til all form for kryptering for å låse brukere til ett format. I tillegg så ble ikke D70s så gunstig i pris i forhold til Canon når jeg ikke kjøper de JapanPhoto-tilbudet...

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg hoppet av Nikon er at jeg hørte rykter om at de bruker en sær kryptering på info i raw-bildene sine. Mulig Canon gjør det samme, men de ryktene har jeg ikke hørt enda. Er negativ til all form for kryptering for å låse brukere til ett format. I tillegg så ble ikke D70s så gunstig i pris i forhold til Canon når jeg ikke kjøper de JapanPhoto-tilbudet...

5450174[/snapback]

Den der synes jeg du skal sende beskjed om til Nikon! Såvidt jeg har forstått, så er ikke dette noe praktisk problem lenger, men det du sikter til er at hvitbalansedata i utgangspunktet var "kryptert" slik at de ikke var umiddelbart tilgjengelige for tredjeparts programmer. (Sånn har jeg forstått saken, korriger meg dere andre om det trengs!) Det er veldig bra at Nikon får svi litt for sånne helt unødvendige krumspring, men de må få høre det hvis det skal påvirke politikken deres framover, for de selger jo ganske brukbart sjøl om de mista deg :)

Edit: Gratulerer med kjøpet!

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Tør påstå åt mange at mange nybegynnere/hobbyfotografer ville hatt mer glede av å kjøpe seg hi-end kompaktkamera (f.eks. Canon S80 / PowerShot S2) fremfor et "billig" speilrefleks som 350D / D50.

Jeg tør påstå at skal man ta bedre bilder enn disse dyre hi-end kompaktkameraene, og få full glede av hva speilreflekskameraet kan gjøre, bør man bytte ut det billige 18-55 objektivet som følger med. Jeg har en mistanke om at de færreste bytter ut kit objektivet til "normal" bruk, eller for den saks skyld kjøper et nytt objektiv i det hele tatt. Og ofte ender mange opp med mer eller mindere bra Sigma/Tamron objektiver som egentlig ikke er så mye bedre enn kit-objektivet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...