Roberto Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Jeg er en nybegynner når det gjelder foto, og har hele tiden holdt meg til digitale kompaktkamera (har hovedsakelig hatt Cybershot) — men nå har det seg slik at jeg reiser en god del og har faktisk fått sansen for foto. Jeg er imidlertidig helt blank på hva jeg burde kjøpe, men en viss anelse har jeg jo; jeg ønsker meg et digitalt speilreflekskamera. Har tittet litt rundt de siste ukene og jeg syns 350D frister en god del med tanke på at jeg ikke stiller så strenge krav, jeg har likevel vært usikker på hva slags objektiv jeg burde kjøpe. Men, et par dager siden kom det et reklamebilag fra Lefdal i Aftenposten der de reklamerer for et Canon EOS 350D KIT for 6 695,- inkl. 18-55mm objektiv. Dette er jo ekstremt billig og nesten det andre butikker vil ha for kun kamerahuset. Burde jeg slå til? Lenke til kommentar
kak Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 (endret) Japan Photo har i hele desember solgt Canon EOS 350D m/18-55 for 6.799,- På elkjop.no selges det for 6.699,- Hva med Nikon D50 m/18-55? Det selges på elkjop.no for 5.495,- På mpx.no selges Olympus E-300 m/14-45mm for 3.998,- Endret 31. desember 2005 av kkristi Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 31. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2005 Mulig det finnes en hel bunke med tråder fra før av, men hva burde jeg velge om det står mellom 350D og D50? På forhånd takk! Lenke til kommentar
kak Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 (endret) Mulig det finnes en hel bunke med tråder fra før av, men hva burde jeg velge om det står mellom 350D og D50? 5362975[/snapback] Det finnes mange tråder om dette her fra før, og det finnes vel i bunn og grunn ikke noe fasitsvar på det spørsmålet. Selv om enkelte har gjort seg opp en mening om hvem de vil velge av disse to (og flere alternativer) på forhånd, endrer de ofte mening etter at de har vært i en fotobutikk og "følt og tatt" litt på begge/alle kameraene. Gjerne også tatt noen testbilder. Hvis du har mulighet til å gjøre nettopp dette, så vil jeg på det sterkeste anbefale det. Jeg har Nikon selv, så jeg personlig ville naturlig nok valgt Nikon D50 av disse to! Det er 1200 kr å spare også! Når det gjelder topic "Nybegynner - tørr jeg?" så ser jeg overhodet ingen grunn til at du ikke skal tørre. Du sier selv at du har virkelig fått sans for fotografering, og da har du så absolutt nye og uante muligheter med ett speilrefleks. Ett slikt kamera kan også brukes med alt satt på auto, slik at selv bestemor kan ta bilder! Endret 31. desember 2005 av kkristi Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Jeg var i sommer relativt nybegynner også, og valgte EOS 350D. Da har jeg noe rimelig som virket der og da, og god mulighet for å "bygge ut" med objektiver. Om du tar Canon eller Nikon er vel bare en "retning" du tar fra starten av, med så mye annet. Tar du Nikon og kjøper objektiver osv til Nikon, er det så enkelt at du senere også bør kjøpe kamerahus fra Nikon. Det samme med Canon. Jeg gikk for Canon, angrer ikke, og stortrives med kameraet. Lenke til kommentar
kak Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Jeg har aldri eid ett Canon (speilrefleks) kamera selv (kun IXUS), men har hatt 3 Nikon-hus, og har stortrivdes med det. I denne verden foretar man ofte ett valg, og så er det sjeldent at man "vingler" i ettertid! Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 31. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2005 Jeg har skjønt at dette er som AMD vs. Intel omtrent. Jeg har så vidt prøvd et 350D, men jeg må nok innom en fotobutikk neste uke for å se nærmere D50. Jeg tror nok at jeg skal klare å bestemme meg relativt raskt, men det var uansett godt å vite at Lefdal ikke er alene med å tilby et nybegynner-kit! Et annet kort spørsmål, hvilket av de to kameraene er raskest? Altså fra man skrur det på til man kan ta et bilde (regner med at dette heter noe spesielt på fagspråket ). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 På begge kamera er dette umerkbart Lenke til kommentar
kak Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Tror D50 bruker 0,2 sekunder på "oppstart". Så dette er ikke noe du vil legge merke til! Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 350D er hurtigt - det er stort set klart hvis du tænker og sætter det til øjet. men jeg slukker det stort set aldrig. det har en batt. sparefunktion, som gør at det "lukker ned" når du trykker på udløseren næste gang er det klart med det samme. Held og lykke med det - læs brugsanvisningen og køb en bog om foto f.eks. national geograpihics foto guide, der giver en gode indførsel i blænde, brændvidder lukketider m.m. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Når det gjelder 350D vs. D50 skal jeg vedgå at D50 har større fysisk størrelse, som kan føre til at det kjennes bedre ut i hånden. 350D kan du derimot gjøre utrolig mye bedre å holde i ved hjelp av batterigrepet. Fordelen da er at du kan ta av dette grepet ved småreiser osv hvor du må ha plass til et lite og bra kamera i ryggsekken Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Når du skal kjøpe ditt første dslr kan du godt la deg styre av feeling og lommebok. Alle merkene lager utmerkede modeller i sine respektive prisklasser. Hvis du ikke kjenner noen som du kan utveksle optikk o.l. med er det det samme hva du velger. Flere ganger har tilbudet på Olympus E-300 dukket opp i trådene. Den eneste åpenbare svakheten til det kamera er litt dårlig ytelse over 400 iso, men det betyr ikke at det er dårlig på høy iso, bare dårligere enn noen av de andre. Til gjengjeld virker det som om en del mener at kit-linsen er bedre enn den til Canon og Nikon. Det vet jeg ikke noe om, siden jeg aldri har sammenlignet selv. Uansett er dette et kamera som vil være et stort skritt fram for en som er vant med kompaktkamera. 4000,- er jo ganske billig. Mht hastighet er alle dslr så hurtige at forsinkelsen ikke merkes. Du skal jo bare ta av dekslet og fyre løs. Jeg bruker Eos 20D, og jeg skrur heller aldri av kamera. Det aktiveres fra stand-by med et lett trykk på avløseren, så er det bare til å fyre løs. Lykke til, og godt nyttår! Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Personlig foretrekker jeg Canon fremfor Nikon. Hvorfor? personlig smak. Har funnet ut jeg er ett canonmenneske, canon printer, canon kompakt, canon dslr, canon slr osv. Jeg stoler på Canon og derfor fortsetter jeg med å kjøpe det. (på objektiver går jeg for Sigma grunnet økonomi). Som nevnt her så er ytelsen ca det samme på alle disse kamera i denne prisklassen. Liker du Canon best så kjøp Canon, liker du Nikon best så kjøp Nikon. Jeg tipper du blir fornøyd uansett hva du går for. Piranaha: ang. likheten mellom AMD vs Intel (eller apple vs windows) så vil jeg tørre å påstå at kamerafolk er med fredelskende, vi forbanner ikke hverandres merker og håper de tar seg en tur til varmere steder. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Personlig foretrekker jeg Canon fremfor Nikon. Hvorfor? personlig smak. Har funnet ut jeg er ett canonmenneske, canon printer, canon kompakt, canon dslr, canon slr osv. Jeg stoler på Canon og derfor fortsetter jeg med å kjøpe det. (på objektiver går jeg for Sigma grunnet økonomi). Som nevnt her så er ytelsen ca det samme på alle disse kamera i denne prisklassen. Liker du Canon best så kjøp Canon, liker du Nikon best så kjøp Nikon. Jeg tipper du blir fornøyd uansett hva du går for. Piranaha: ang. likheten mellom AMD vs Intel (eller apple vs windows) så vil jeg tørre å påstå at kamerafolk er med fredelskende, vi forbanner ikke hverandres merker og håper de tar seg en tur til varmere steder. 5364290[/snapback] Kan ha noe å gjøre med at gjennomsnittsalderen er 10 år høyere blant kamera-friker enn blant hardware-friker? I alle fall på dette forumet. Forøvrig går jeg selv for Pentax, og anbefaler trådstarter å ta en titt på dette merket om han finner det billig. Jeg har helt forelsket meg i *ist DS'en til naboen. Kan ikke vente på å få hendene mine på mitt eget. Hadde forsåvidt 200 kroner for lite på konto! URG! Jeg har 1000 kroner i kontanter, men de hjelper meg ikke stort >_< Kamerafriker er også flinke til å gå off-topic Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Vi er rett og slett noen gærne skruer i en alder der vi burde visst bedre. Mitt eneste råd er å tenke fritt. Lag en liste med de modellene som er aktuelle økonomisk, og finn ut hvilken som passer best i hånden din og som du synes ser penest ut. Husk at mange av oss har preferanser basert på optikk vi allerede eier, eller kompiser og familiemedlemmer eier. Hvis kjerringa vil kjøpe dslr (det vil hun ikke), så hadde det svart seg for henne å kjøpe Canon (siden jeg bruker det). Hadde jeg begynt på ny i dag, og hadde et svært begrenset budsjett, så hadde jeg kjøpt Olympus E-300. Hadde jeg kunnet velge litt dyrere (under 7.000,-) hadde jeg valgt Konica Minolta Dynax 5D, men hey, det er meg. Kikk i lommeboken. Bruker du mindre penger på kit'et, har du mer til overs til blitz og ekstra optikk etc. Husk at du velger et system. Kjøper du et billig hus i dag, kan du likevel bruke alt utstyret og linsene på en større eller nyere modell fra samme produsent i fremtiden. F.eks. kan du spare til proffhuset E-1 hvis du kjøper E-300, så kan du gi det gamle kameraet til kjæresten eller selge det når den dag kommer. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 1. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2006 Tusen hjertelig for mange flotte svar! Et siste spørsmål før jeg slutter å plage dere helt - jeg har en PowerBook (Macintosh altså ) og jeg vet at 350D fungerer utmerket mot Mac og da tenker jeg spesielt på iPhoto. Mitt spørsmål er egentlig hvor kompatibel D50 er med Mac? Jeg har dessverre ikke klart å finne noe på dettet internettet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Jeg våger meg ut på litt løs grunn her og sier deg at den kommer til å funke, uten helt å vite det. Byens "hoved-fotograf" har en d2x, og han bruker BARE mac, og jeg ser egentlig ingen grunn til at d50 ikke skal funke. Da ville nikon skutt seg selv ganske kraftig i foten... Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 1. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2006 Vil nok engang takke for alle svarene, ble imponert over antall (gode) svar! Fantastisk at der fremdeles finnes høflige folk som svarer på spørsmål. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 rart at høre du kan bruge svarene Husk at "betale tilbage" ved selv at give værdigt trængende en håndrækning, når du er blevet skrap til det der med foto og kameraer Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 En ting som er ekstremt bra med 350D er batterikapasitet, en kamerat av meg lekte med kameraet i en uke og mer før det ble tomt, og da brukte han det en god del Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå