tommy888 Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 (endret) ja jeg skal bygge meg en server. maskinen skal kun ha hardisker for lagring og det mest nødvendige skal alldri brukes til verken internett eller spilling kun delle hardisker med de anndre datamaskinene minne 1 bærbar og to stasjonære. skal ikke bruke scsi disker men vanlige s-ata disker. hvor stor strømforsyning trengs har ligende en del hovedkort og prossesorer på ca 500mhz og ca 350ram og sette på.så her er spørsmålet vil så liten prosessor og så litte ram på en maskin bremse ned farten på overføring til diskene? skal ha i 250gb s-ata disker så regner med det bare er til å sette inn s-ata kontroler på pci slots på et gammelt hovedkort fra 1999-2000 hva opreativsystem må jeg ha hva er best win xp pro eller noe server edition opplegg skal først ha 1 250gb hdd så skal jeg kjøpe flerre når de blir oppfylt men hvor mange watt i timen bruker en 10gb hdd ca 250gb disker hovedkort prosessor ram brikker vifter osv osv. har også en server stående en ibm netfinety 5000 eller noe sånn. trekker den bye strøm. er helst strøm sparing jeg er opptat med da den skal gå alltid. Endret 31. desember 2005 av tommy888 Lenke til kommentar
tommy888 Skrevet 31. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2005 noen som har noen ide. åja så skal jeg ha den tilkoblet et 100mb router/swith med både ledninger og trådløst. trådløst til bærbare og ledninger til stasjonære. det er trådløse er 54mb. Lenke til kommentar
Never Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 (endret) 500mhz cpu og 350 i ram vil duge helt greit... Clark Connect vil duge som OS for det du beskriver.. home editon i standalone mode.. i alle fall billigere enn å kjøpe en win lisens til.. ang hvor stor psu(strømforsyning) du trenger? bruk den du har inntilvidere og søk litt på forumet her inntil du bedre vet hva du skal ha av HW i serven.. du trenger ikke allverden om det er 3-4 hder og en såpass liten cpu.. Endret 1. januar 2006 av Nake Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Eg kjører en 200w psu AMD maskin på 800mhz 1x10gb OS disk 1x120gb + 3x250gb harddsiker 750mb ram Onboard skjermkort onbard nettverks kort. Har bytta ut den sinte gamle vifta i psuen til ei 12cm på 7v så den høres ikkje Har ein billig kjøler (18dB) på prosessoren. Har hengt opp alle harddiskane i O-ringer Stille å fint Kjører Win-XP Pro og VNC fjernstyrings program brukes til fildeling og nedlastning og FTP server, Web server kommer Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 foreslår at du prøver deg med linux, hvis du f.eks. får inn slackware (tror du burde velge noe annet, men siden du ikke skal gjøre så mye med boksen så er det litt hipp som happ), deretter bør du kunne konfigurere samba (samme som windows fildeling) evt ftp over webmin som du må legge inn. Webmin er ett webinterface som lar deg konfigurere de ulike programmene på serveren med ikoner og slikt slik at du slipper å redigere filer osv, kjekt for de som er late eller ikke er helt stødig på linux ;p Evt kan du jo kjøre freebsd som skal være raskt =) Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Jeg er enig med Nake: bruk CC Home. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Hvilken som helst Linux-distribusjon duger. Å kjøre Samba gjør alle ut-av-boksen. En P3 Coppermine bruker veldig lite energi. Ca 5 watt på idle. Ca 20 watt på maks effekt. Og du bruker ikke maks guffe på fildeling. En harddisk bruker 5-10 watt. Effektforbruket på vifter finner du ved å gange strøm med spenning. Spenning er 12 volt i ATX, strømmen står trykket på vifta. Maskinvaren du har bør duge i lange baner. Lenke til kommentar
tommy888 Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 hva versjon av linux er ganske ny. men så har vi jo ram og hovedkort trekker jo også strøm. hvor mye ca. watt Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 hva versjon av linux er ganske ny. men så har vi jo ram og hovedkort trekker jo også strøm. hvor mye ca. watt 5370199[/snapback] 2.6.15 er den nyeste Linux-versjonen. Bør være nyere enn 2.6.13 iallfall. Hvis det er distribusjon du lurer på, så anbefaler jeg alltid Fedora Core 4. Men det er nesten alltid hipp som happ. Ca 10 watt tilsammen for HK og RAM. Lenke til kommentar
tommy888 Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 ok. men sånn som windows 2003 server. bare lurer på er det bra? eler er det bedre å kjøre på linux. tenker på jeg har 2003 server liggende på pcen som en iso fil Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Hvis du starter fra bunn, så er det like greit å bruke Linux. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Linux: +krever mindre +bedre sikkerhet +raskere +åpent -du må lære noe (hvis du ikke kan linux) Windows: +Du kan det -tregt -krever mer -dårlig sikkerhet Lenke til kommentar
tommy888 Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 men tenker på sånn som windows xp klarer jo ikke mer en 131gb eller noe uten service pack 1 eller 2. så tenkte jeg på linux det er ikke noen såne grenser der da? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 (endret) Jo, vannila kernel (Vanlig) har begrensninger på 8CPU, 64GB ram og 16TB HDD(er økt nå?) EDIT: WindowsXP Pro har 2CPU, 4GB og 131GB HDD (uten service pack) WinXP home har 1CPU, 2/4GB ram og 131GB HDD (uten service pack) and so on Endret 3. januar 2006 av hotstian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå