Theo343 Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Jeg har en socket-a pc. På bærbar centrion kan man stille en drøss smart og dynamisk strømsparing med Centrino control panel. På A64 har man bla. cool'n quite som gir dynamisk CPU strømbruk. Men hvis man har en Socket-A maskin, hvilke generelle ting kan man benytte seg av for å få til en effektiv strømsparing? Det å slå av skjerm etter 20 min er en ting man gjerne gjør. Enable strømsparing på nettkort også kanskje. Men lønner det seg å la diskene slås av etter 10-20 minutter? Eller vil man bruke mer strøm på å spinne de opp igjen enn det man sparer? Tips? Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Jeg har en socket-a pc. På bærbar centrion kan man stille en drøss smart og dynamisk strømsparing med Centrino control panel. På A64 har man bla. cool'n quite som gir dynamisk CPU strømbruk. Men hvis man har en Socket-A maskin, hvilke generelle ting kan man benytte seg av for å få til en effektiv strømsparing? Det å slå av skjerm etter 20 min er en ting man gjerne gjør. Enable strømsparing på nettkort også kanskje. Men lønner det seg å la diskene slås av etter 10-20 minutter? Eller vil man bruke mer strøm på å spinne de opp igjen enn det man sparer? Tips? 5362259[/snapback] Vil vel tro at det er lurt å la diskene slå seg av, også med tanke på slitasje, at de kan krasje fortere hvis de står på hele tiden... (ihvertfall hvis du ofte går fra maskinen over lengre tid...) Vet ikke om det har all verdens å si, men...? Noen andre som er enig? Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 skulle gjerne også ha visst dette Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 (endret) Vil vel tro at det er lurt å la diskene slå seg av, også med tanke på slitasje, at de kan krasje fortere hvis de står på hele tiden... (ihvertfall hvis du ofte går fra maskinen over lengre tid...) Vet ikke om det har all verdens å si, men...? Noen andre som er enig? 5362259[/snapback] Dette stemmer nok ikke helt. Det som sliter mest på en disk er hver gang den spinner opp. En disk har best av å snurre i jevnt tempo 24/7. Da bør den holde spesifisert MTBF (levetid). Det er nok kansje litt effekt å spare på å skru av disker, men da lønner det seg heller å finne en 2,5 tommers disk som bruker lite energi i utgangspunktet. Enkelte disker bruker så mye som 3 ganger så mye energi som andre. Det er ikke bare bare å skulle ha maskin. Produsenter bygger maskiner først og fremst for å få profitt, ikke nødvendigvis for å lage best mulige systemer. Det holder ikke å kjøpe en ferdig pakke og tro det blir bra. Hver enkelt komponent må velges med omhu. Mulig jeg er mer kresen enn andre. Helst bør man ha en-plates-disker evt dobbeltsidig enplatedisk. Så må man ha rett diskmerke for riktig motor og lavest mulig effektforbruk. Da får man mindre varmeutvikling, mindre støy, og mindre effektbruk som gir bedre batteritid. Dette krever masse forarbeide, research og planlegging. Spesielt om man skal ha et helt topp system med alle faktorer ivaretatt. Det skal litt mer til enn å velge en webshop, klikke på disker, velge størrelse og trykke på kjøp. Da får man katten i sekken uansett hvor bra diskmerket har vært før osv. Det hele blir et lotteri. Har man nok tid og penger til å stole på flaksen? Anbefaler at man tar en titt innom siter som feks: Silent PC Review Det lønner seg også å bruke søkemotorer og lese om eventuelle feil og mangler ved produktet før en går til innkjøp. Sjekk produktets "rykte" på diverse forum, men ta det med en klype salt. Om en kjøper mandags-hardware så resulterer det i tapte penger, ressurser og tapt tid. I værste fall også tap av data. Millman - Team Above #TeamAbove on EFnet The Team Above Forum Endret 31. desember 2005 av TA-Millman Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2006 Jeg har gjort en del research rundt min hardware og har endt opp med en god middelvei. Men ok, da var det som jeg trodde at man taper mer på å la diskene slås av enn å la de stå å spinne. En annen ting er vel at man fort bruker opp strømmen man sparer ved å slå de av når de senere må spinne opp igjen. Men andre lure ting man kan gjøre på en slik maskin? All hardware står på min profil. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Men lønner det seg å la diskene slås av etter 10-20 minutter? Eller vil man bruke mer strøm på å spinne de opp igjen enn det man sparer?5362259[/snapback] En harddisk som spinner opp bruker ca 5-10 ganger mer strøm enn i normal drift. Å spinne opp tar opp til ca 3-5 sekunder. Dvs at selve opp-spinninga på noen sekunder bruker like mye strøm som disken gjør under normalt bruk i 15-50 sekunder. Å spinne ned diskene lønner seg altså rent energimessig om diskene forblir i dvale lengre enn 15-50 sekunder. Men jeg er enig med det som skrives over her om slitasje. Opp og nedspinning sliter betydelig på disken så det lønner seg ikke slitasjemessig å spinne disken opp og ned for ofte. Jeg har sett spesifikasjoner der det står garantert opp til 50.000 start-stop sykluser. Dette er ikke mer enn 45 per dag dersom disken brukes i 3 år. Om det lønner seg å sette harddiskene i dvale etter en stund kommer an på hvorden bruksmønsteret ditt er. Hvis du som regel bare er borte fra PCn i 10-minutters røykepauser så er det lite å spare på å sette dvaletiden til f.eks 5 minutter. Hvis du er borte fra PCen i f.eks lengre enn en time av gangen men skjelden mellom 15-60 minutter så kan det lønne seg å sette dvaletida til f.eks 15 minutter. -------------- Et helt annet tips kan være å klokke litt ned, evt. underklokke. Det er teknisk sett det samme som å bytte prosessor fra en vanlig til en som er merket "mobile" og kjøre den på de lavere spenningene og lavere hastighetene. -------------- Hvis målet er å senke temperaturen i kabinettet så skjønner jeg godt det med strømsparing, men hvis målet er å få lavere strømregning så tror jeg det har lite for seg å "spare" strøm. Dvs. de fleste varmer opp husene sine ved hjelp av strøm, og strømmen som går til PC blir med 100% effektivitet omdannet til varme til slutt. Det er altså like bra for oppvarminga å ha en varmeovn på 200W som en PC som forbruker 200W. (Merk: Dette tallet er ikke det samme som watt-merkingen på en PSU) Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Vil vel tro at det er lurt å la diskene slå seg av, også med tanke på slitasje, at de kan krasje fortere hvis de står på hele tiden... (ihvertfall hvis du ofte går fra maskinen over lengre tid...) Vet ikke om det har all verdens å si, men...? Noen andre som er enig? 5362259[/snapback] Dette stemmer nok ikke helt. (...) 5364853[/snapback] OK, jeg var litt i tvil, ja... Men da lærte jeg noe nytt jeg også! Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Jeg har bare ett spørsmål... Hvorfor ? For å spare penger på strøm ? Du kan liksågodt skifte til sparepærer i hele huset. (eventuelt skru av lys i rommet der du ikke er) Si at PC'n drar 250W ved normal last, skjermen 100W alstå 350W dvs : 0,35kWhx24= 8,4kW/døgn dette blir 8,4x30=252kW/mnd altså 252kW pr mnd, si at det koster 40 øre pr kW 252x0,4=100.- pr. mnd (dette er hvis pc'n din faktisk drar 250W i snitt og skjermen drar 100W og dette står på 24 timer i døgnet.) Hvis noen kan gi meg tall på hvor mye en pc drar på normal last og i sparemodus, så kan det regnes ut. Men, du kunne jo heller bare skru av pc'n når du ikke bruker den eller ? Hvis målet var å spare penger på strøm. Av de pc'ne jeg har prøvd, så har de aller fleste brukt kortere tid på reboot enn de har brukt på å bli vekt av "dvalemodus" aka, diskene er slått av osv. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Den beste måten å være miljøvennlig med PC er å lage en innretning der PCen varmer opp huset. En PC kan ha en strømforsyning på 500W og lager på en god dag like mye varme som en 2000W ovn. Her er det bare å kjøre smarte passive kjølinger som leder varmen ut i rommet. Lenke til kommentar
Harryhoover Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Den beste måten å være miljøvennlig med PC er å lage en innretning der PCen varmer opp huset. En PC kan ha en strømforsyning på 500W og lager på en god dag like mye varme som en 2000W ovn. Her er det bare å kjøre smarte passive kjølinger som leder varmen ut i rommet. 5368666[/snapback] Hvordan kan en PC som forbruker 500W gi like mye varme som en 2000W ovn? At PC'n varmer opp huset er kanskje greit om vinteren og man kan da kanskje forsvare det økonomisk å la den stå på hele døgnet. Det er noe helt annet om sommeren når man kanskje skulle ønske at det var kjøligere..... Så godt som all energi PC'n forbruker kommer ut som varme og dette merker jeg GODT på datarommet der det står fire stk PC'er hvorav 2 går 24/7. Jeg har absolutt ikke behov for annen oppvarming av rommet på 20m^2 om vinteren enn den varmen som kommer fra disse to PC'ene. Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Den beste måten å være miljøvennlig med PC er å lage en innretning der PCen varmer opp huset. En PC kan ha en strømforsyning på 500W og lager på en god dag like mye varme som en 2000W ovn. Her er det bare å kjøre smarte passive kjølinger som leder varmen ut i rommet. 5368666[/snapback] HELLO WORLD Her har vi endelig en kar som har løst verdens energiproblemer. En (helt vanlig ?) PC som varmer like bra som en 2000W ovn!! Jeg må innrømme at mine PCer varmer BEDRE enn en 2000w ovn. Men det er når ovnen er avslått! Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Den beste måten å være miljøvennlig med PC er å lage en innretning der PCen varmer opp huset. En PC kan ha en strømforsyning på 500W og lager på en god dag like mye varme som en 2000W ovn. Her er det bare å kjøre smarte passive kjølinger som leder varmen ut i rommet. 5368666[/snapback] HELLO WORLD Her har vi endelig en kar som har løst verdens energiproblemer. En (helt vanlig ?) PC som varmer like bra som en 2000W ovn!! Jeg må innrømme at mine PCer varmer BEDRE enn en 2000w ovn. Men det er når ovnen er avslått! 5368820[/snapback] Godt poeng det der! hehe Men dette var vel kanskje litt off-topic, så nok om det! Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Hvis du moderer deg, til å si en 200W ovn, så kan jeg tro på deg..! Den dagen PC'n min på 500W lager MER varme (eller like mye varme) som en 2000W ovn, så skal jeg sette inn både 2 og 3 pc'er.. strategisk plassert der jeg nå har varmeovner... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Hehe neida jeg har gjort en del sparetiltak i resten av huset samt at jeg har markedets billigste spot-pris leverandør . Dette var mere for hva jeg kan gjøre. Men jeg lærte også for en del år siden at å slå av disker kan gjøre mer skade enn nytte. Det jeg var ute etter er mer å avklare om dette fortsatt stemmer, som dere avklarte. Men samtidig om det er noe annet lurt jeg kan gjøre, disker er kun en ting. Jeg skulle ønske alle komponenter hadde en speedstep teknologi. Jeg tviler på at mitt system har noe slik. S478 hadde vel heller ikke det? Lenke til kommentar
enema Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 ...Det holder ikke å kjøpe en ferdig pakke og tro det blir bra. Hver enkelt komponent må velges med omhu. Mulig jeg er mer kresen enn andre. Det skal litt mer til enn å velge en webshop, klikke på disker, velge størrelse og trykke på kjøp. Da får man katten i sekken uansett hvor bra diskmerket har vært før osv. Det hele blir et lotteri. Har man nok tid og penger til å stole på flaksen? Millman - Team Above #TeamAbove on EFnet The Team Above Forum 5364853[/snapback] Neida, du er ikke kresen, jeg har alltid den handlevognen ca 3 uker før jeg går til innkjøp sjekker rundt om delene funker og sånn...jeg tok en sjanse med TAGAN 2force580watt psu, men den lønte seg i så høy grad at jeg er mer enn villig til å ta flere sjanser innenfor webshopene... det andre avsnittet (lotteri) er jeg litt kritisk til. det er ikke bare flaks dersom du får riktig vare med hjem, eller at varen funker i 3 år, før systemet er utdatert, det er ikke flaks... for produsenten skal alltid oppgi speks, osv... derimot er det beklagelig fra webshopens side dersom du får en defekt vare, eller feil vare, og slikt må fort rettes opp igjen, noe som krever samarbeid fra både deg og webshopen... mhv enema Lenke til kommentar
enema Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Hvis du moderer deg, til å si en 200W ovn, så kan jeg tro på deg..! Den dagen PC'n min på 500W lager MER varme (eller like mye varme) som en 2000W ovn, så skal jeg sette inn både 2 og 3 pc'er.. strategisk plassert der jeg nå har varmeovner... 5370583[/snapback] mange har det ikke så vel nå om vinteren, folk fryser rævva av seg når de arbeider på kontoret/rommet sitt... slik er det ikke akkurat her.... vi har gulvvarme, likt fordelt på 2 rom... her inne må jeg ofte lufte fordi det blir for varmt når jeg har pcen på...i naborommet er det frysende kaldt :!: hehe, fattern er aldri inne på det rommet (pga eventuelle farer, det vil si: ilder) så han får aldri se hvor kaldt det enkli er, han er ofte på mitt rom, og derfor regulerer han varmen etter hvordan det er på mitt rom... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Hvis du moderer deg, til å si en 200W ovn, så kan jeg tro på deg..! Den dagen PC'n min på 500W lager MER varme (eller like mye varme) som en 2000W ovn, så skal jeg sette inn både 2 og 3 pc'er.. strategisk plassert der jeg nå har varmeovner...5370583[/snapback] Evt. kunne vi erklert evighetsmaskinen for oppfunnet og alle verdens energiproblemer for løst. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 (endret) Ellers når det gjelder varme så har jeg 1 server og en pc på kontoret(10kvm). Pcen står ikke alltid på, men jeg har ingen annen varme i rommet. Vi får se hvordan det blir når det kryper ned mot -20 til -30. Endret 2. januar 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Har et spørsmål: slår harddiskene seg av når maskinen går i ventemodus? (Ventemodus, altså, IKKE dvalemodus) Har sett at på det som er "standardinnstilling" på strømsparingen, går den i ventemodus FØR den slår av harddisker... Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 (endret) Når det gjelder det med slitasje på diskene, er det jo også en grense for når det lønner seg å skru dem av, f. eks. hvis du bruker PC-en en gang i uka, er det vel bedre for diskene å stå avslått, og startes opp en gang i uka enn å stå og spinne hele tiden...? PS: fint hvis noen svarer på mitt forrige innlegg... Endret 3. januar 2006 av I.A.G. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå