Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

må ha adsl på for å bruke kryssetkabel?

Anbefalte innlegg

Hvorfor det egentlig? trodde jeg bare koblet til

nettv krysset kabel mellom 2 maskiner

valgte nettvmaske,ip'er delte mapper osv...?

det virker fint, men må ha adsl på. Irriterende

for det blinker som om den sendte ut info på internett,og står og "brukes unødvendig"

hva er feil? .opsettet på "pc to pc" er slik den skal være (1pc bruker win me, den andre xp)

noen som har samme "problem"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var noe "koda" skrevet den meldingen din, men du har to pcer i nettverk, og tilgang på ADSL?

Da er vel en av PCene også kobla til ADSL boxen?

Har du en PC med to nettverkskort, eller er det en HUB med i bildet?

For å bruke ADSL må du ha kryssa kabel fra ADSL modem til PC/HUB7Router. (Telenor, vet ikke hva andre leverandører bruker)

Lenke til kommentar

bruker krysset kabel..denne går fra pc to pc..men

har en spiltter på slik at adsl kabel kan være på samtidig som den kryssa kabelen inn til nettverkskortet. prøvde med den kryssa direkte inn

på nettverkskortet men ingen reaksjon...tok den inn på splitteren sammen men adsl igjen..virket, alt er riktig..ip,nettverksmaske,deling av mappe,osv.

en ting til: når jeg skal logge på med den 2.maskinen

står bruker som: mappenavn/gjest på win xp.

passordet jeg skrev på mappa som er på maskin med win me, er ikke det jeg spesiferte når jeg skal overføre til maskin med xp, vet ikke hva det er i heletatt..... noen svar??

Lenke til kommentar

Ok, du skriver på en måte som gjør at jeg ikke skjønner allverden.

Om jeg forstår deg riktig så bruker du en krysset kabel mellom to PCer. Denne kabelen er splittet slik at den også går til ADSL modem.

Da har du to kryssede kabler (om du har telenor ADSL, vet ikke med andre leverandører) - en til PC2, og en til ADSL.

All trafikk på nettverket vil jo da også gå til ADSL modemet, da det bare er et nettverkskort i hver av PCene. Eller har jeg misforstått igjen?

Lenke til kommentar

Det er kun 1 nettverkskort i hver av pc'ene

trodde det var nok...om jeg må plugge ut adsl og splittet kabel etter hva jeg skal bruke så ok...

gjentar: når splittet kabel står i nettverkskortet mellom de to pcer som skal dele filer med rett oppsett skjer ingenting..

pinger=ingen respons

adsl modem skrues på settes i y splitteten sammen med krysset kabel.Den settes inn i nettverkskortet

(krysset kabel i den andre maskinen står kun rett inn i nettverkskortet)

win xp sier straks at nettverkskortet er aktivert

jeg kan dele filer

men passordet jeg gav mappa vil ikke åpnes på maskin med winxp. Bruker står som "mappenavn/gjest"

passord er IKKE det jeg gav mappa.Ba heller ikke om at bruker skulle være "mappenavn/gjest". det ble bare sånn

håper du forstår litt bedre nå m-kane og eventuelle andre tittere........

.-) :smile:

Lenke til kommentar

Problemet enkelt forklart:

Mellom maskinene har du en kabel, som i tillegg er koblet til en Y - splitt slik at du kan ha ADSL-modemet koblet til samtidig?

I såfall skjer følgende: maskin 1 sender på nettverkskortet. Dette mottas av den andre maskinen - men også av ADSL - modemet. Det du kan gjøre er å ha en switch eller helst. en router i systemet - men du kommer billigere ut av det med et nettverkskort ekstra i hovedmaskina. På den måten kan også maskin 2 få tilgang til ADSL, forutsatt at maskin 1 er på. Maskin 1 vil da fungere som en router.

Lenke til kommentar

takk for tipset..får vel fjerne isdn kortet..det optar bare plass og erstatte det med ett til nettverkskort :smile: det forklarer fortsatt ikke hvorfor jeg ikke oppnår kontakt mellom maskinene når krysset kabel står direkte i begge pc'er (i nettverkskortene)konfigurasjonen er helt lik nå som da jeg prøvde uten y kobling om det er pga kun ett nettverkskort i "hoved" pc??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...