Gå til innhold

socket 939 vs socket A(462)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann, er forskjellen ganske mye større enn det ;)

a) A64 3000+ har et kjempestort overklokkingspotensiale

b) A64 3000+ slår Athlon XP 3000+ med kanskje 20-30% i ytelse i spill

Du spør antageligvis fordi du lurer på om du skal oppgradere? I såfall så tipper jeg skjermkortet ditt er en vesentlig større flaskehals ;)

Lenke til kommentar

Lurte egentlig bare fordi jeg å en kompis driver å sammenligner pcer, og hvis du lurer på hvem som har hvbilket oppset, kan jeg si det at jeg hvertfall ikke kommer til å fortelle ham det du sa... ;) hakke helt tenkt å oppgradere enda altså.

Men hvordan kan det ha så stor ytelses forskjell når det jo egentlig bare er samme prossesoren? eller hvertfall så heter de jo det samme. hvilke faktorer er det som spiller inn?

Endret av nicolaihansen
Lenke til kommentar

Jeg kunne kanskje sagt at det ikke er samme prosessor? ;)

Den ene heter:

Athlon64 3000+

Den andre heter:

AthlonXP 3000+

De er bygget på samme arkitektur, dvs 3ALU enheter, 3FPU enheter, på samme måte som den orginale 550 mhz Athlon'n, også kallt K7. Athlon64 blir gjerne kallt K8, først og fremst pga den integrerte minnekontrolleren.

A64 har følgende ting som ikke Athlon XP har:

Integrert minnekontroller

Forbedret branch prediction unit

Muligens bedre optimalisert cache

+ endel småting tenker jeg

Lurer litt på om den har 1-2 trinn lenger pipeline også, men det husker jeg ikke helt.. Tror kanskje den har det ettersom den skalerer såpass mye bedre enn Athlon XP. Den forbedrede bpu'n og minnekontrolleren negerer den ulempen ganske glatt dog ;)

AthlonXP bruker ca 2x så lang tid fra den spør om data fram ram til den får det i forhold til Athlon64.

AthlonXP har ca 3,2gb minnebåndbredde, mens Athlont64 s939 har ca 6,4gb minnebåndbredde.

(Ikke konkluder med at 2x høyere minnebåndbredde betyr halv hentetid som dette ser ut til å implisere, det er feil ;) )

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...