tomahg Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Ved bruk av ORDER BY i MySQL blir ikke tekst med ÆØÅ sortert riktig. Jeg fant en side som vises hvordan dette kan gjøres i PHP, men hvordan kan man gjøre dette i MySQL? Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Ved bruk av ORDER BY i MySQL blir ikke tekst med ÆØÅ sortert riktig. Jeg fant en side som vises hvordan dette kan gjøres i PHP, men hvordan kan man gjøre dette i MySQL? 5358896[/snapback] Du må bruke riktig COLLATION. Collation forteller databaseserveren hvordan tegn skal sorteres, f.eks. at æøå kommer etter z. Collation kan settes for hele serveren, database, tabellen eller kolonnen. Du kan også velge en collation når du kjører en SQL kommando. Søk etter COLLATION i mysql hjelp. Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 31. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2005 Mange takk for hjelpen! Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Du må bruke riktig COLLATION. Collation forteller databaseserveren hvordan tegn skal sorteres, f.eks. at æøå kommer etter z. Collation kan settes for hele serveren, database, tabellen eller kolonnen. Du kan også velge en collation når du kjører en SQL kommando. Søk etter COLLATION i mysql hjelp. 5360068[/snapback] Til informasjon er COLLATION en MySQL v5-greie, så om du har en eldre database så vil det ikke fungere... Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 31. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2005 Du må bruke riktig COLLATION. Collation forteller databaseserveren hvordan tegn skal sorteres, f.eks. at æøå kommer etter z. Collation kan settes for hele serveren, database, tabellen eller kolonnen. Du kan også velge en collation når du kjører en SQL kommando. Søk etter COLLATION i mysql hjelp. 5360068[/snapback] Til informasjon er COLLATION en MySQL v5-greie, så om du har en eldre database så vil det ikke fungere... 5362075[/snapback] Aha, men finnes det noen løsning for MySQL v4? Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Aha, men finnes det noen løsning for MySQL v4? 5362137[/snapback] Vel, eg veit ikkje om nokon som finns direkte i databasen, men du kan jo prøve deg på å gjere sorteringa i PHP. Dette er, uansett korleis du vrir og vender på det, MYKJE treigare enn å gjere det i MySQL. Eg fann denne saken etter rask googling, men kan ikkje garantere at den fungerer. Den beste løysinga, etter mitt syn, er å oppgradere til MySQL 5, om du har den muligheten. Lenke til kommentar
roac Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Som en liten digresjon så kan det nevenes at jeg ikke har vært borti en eneste collation-løsning som faktisk sorterer riktig, blant annet fordi bokstavkombinasjonen aa kan sorteres på to forskjellige måter, som to a-er etterhverandre og som å. Hva som er korrekt avhenger av uttalen, mao Aachen skal sorteres under a, mens Aass skal sorteres under Å. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Som en liten digresjon så kan det nevenes at jeg ikke har vært borti en eneste collation-løsning som faktisk sorterer riktig, blant annet fordi bokstavkombinasjonen aa kan sorteres på to forskjellige måter, som to a-er etterhverandre og som å. Hva som er korrekt avhenger av uttalen, mao Aachen skal sorteres under a, mens Aass skal sorteres under Å. 5372115[/snapback] Vi skandinavere ødelegger for alle Lenke til kommentar
???????? Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Problemer er faktisk ikke oss skandinavere... men nordmenn og vår rekkefølge på æøå. F.eks. MySQL er svensk, og de følger den svenske måten å sortere æøå på, som er åæø (eller åäö med svenske tegn). Tilbake til problemet, kollasjonering er en MySQL 4.1 funksjon - så dersom din server har dette så kan du bare velge dette når du oppretter en database. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Du må bruke riktig COLLATION. Collation forteller databaseserveren hvordan tegn skal sorteres, f.eks. at æøå kommer etter z. Collation kan settes for hele serveren, database, tabellen eller kolonnen. Du kan også velge en collation når du kjører en SQL kommando. Søk etter COLLATION i mysql hjelp. 5360068[/snapback] Til informasjon er COLLATION en MySQL v5-greie, så om du har en eldre database så vil det ikke fungere... 5362075[/snapback] Og det å oppdater f.eks mysql funker greit med tanke på all data som "overføres" til den nye versjonen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå