Gå til innhold

Har korpsmusikk gått av moten?

Thomassg

Anbefalte innlegg

Korpsmusikk er ikke hiphop, rock etc. Men mye av det er fektisk bedre musikk og vanskeligere, og etter min mening skal det høres live, ikke på CD. Det er MYE vanskeliger å spille et korpsinstrument enn gitar og piano!

o'rly?

Se filmen hos Youtube

vær så snill og vis meg noen korpsinstrument som slår vanskelighetsgraden på dette.

(altså flere instrumenter, siden alle korpsinsrumenter er vanskeligere å spille i følge deg)

Sorry mann, men du er helt på jordet. Den sammenligningen av instrumenter du (og naturligvis han du quoter) gjør er latterlig og uvesentlig.

Først og fremst er det usaklig og trekke inn instrumentene. Du bør heller rette kritikk mot korpsmusikk generelt. Alle instrumenter har sine utfordringer - tro ikke at trompet, klarinett, etc er lettere å spille enn el-gitar/metal-trommer osv. Det at du tydeligvis undervurderer disse instrumentene på bakgrunn av hvordan de fremstår i korps (kanskje bare skolekorps?) er helt klart et bevis på din uvitenhet og sneverhet som musikkinteressert.

Attpåtil hjelper det lite at klippene du legger frem ikke viser tegn til virtuositet i det hele tatt.

Angående klipp 1: kom igjen, du klarer å finne en bedre trommis enn det? Dette er jo bare teknisk briefing, ja selv en korpstrommis uten særlig fortrolighet innen sjangeren kunne klart det der, bare du hadde gitt han notene. Dessuten viser ikke klippet noen som helst form for musikalitet.

Klipp 2: Av alle gitarister på youtube velger du å legge frem en drittunge på gutterommet, som spiller cover et arrangement laget av en annen gitarist? (som forøvrig er mye bedre)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spiller ikke strengeinstrument, så vanskelighetsgraden der kan jeg ikke si noe om. Jeg har hørt John Petrucci (Dream Theater) klimpre seg gjennom samme stykke på full fart, det låt ikke noe mindre imponerende det.

I det hele tatt syns jeg det er blir feil å sammenlikne instrumentgrupper for å si at det ene er vanskeligere å mestre enn det andre. Å komme på et nivå som Childs (euph. klippet) eller nevnte Petrucci krever uansett grusomt mye øving, og jeg syns det står voldsom respekt av begge to.

Tråden her bærer litt preg av at "korps er teit" mens "band er kult", men sammenlikningen skjer på feil grunnlag. Det er ikke rettferdig å sammenlikne det lokale skolekorpset med The Beatles, eller Dream Theater for den saks skyld. Skal du bruke verdenskjente band som referanse, så får du se til verdenseliten i korpssammenheng også. Google litt etter Brass (evt. Wind) World Championships og se hva du finner.

Skolekorpsene kan en heller sammenlikne med de ungdommene som starter band i kjelleren på fritidsklubben.

http://www.youtube.com/watch?v=hlcvzjk9qu4

Jeg vet ikke hva som er verst, jeg.

Lenke til kommentar

Du puster jo ikke mellom hver tone. Trekk pusten dypt, så kan du spille en stund. Avhengig av styrke så klart, fullt volum krever mer luft.

De virkelig perverst gode klarer å snike til seg luft mens de spiller. Jeg har aldri skjønt teknikken. En kompis av meg lærte seg det, misunnelig der ass.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at så mange folk ”hater” typisk korpsmusikk, er vel på grunn av alderen/dyktigheten til mange av de som spiller. Det er grusomt å høre på småungene spille. De eneste dette er gøy for er foreldrene som ikke hører hvor irriterendes det er, da de er for opptatt med å filme barna sine.

17.mai for eksempel, forbinder jeg med barneskolekorps. De mer erfarne drukner dessverre i skramlet fra de unge. Jeg tror ikke jeg hadde ”digga” denne musikken uansett, men det er nok de unge som gjør at jeg virkelig misliker den.

Mere direkte svar på spørsmålet: Korpsmusikken gikk vel av moten en gang på nittitallet, gjorde den ikke det da?

Lenke til kommentar

Selve musikken har vel aldri vært på moten. Korpsmusikk blir nok aldri Topp-20 materiale. Synd egentlig, for der er det mye dritt.

Ser jo i denne tråden at det er få som har hørt noe annet enn type Indre Fleinfjord Skulemusikkorps på en sur 17.mai. Og selv med 20 år med korpsmusikk på baken må jeg jo si meg enig i at det ikke akkurat taler til vår fordel. Men hør på korps som Kampen, Lillestrøm, Sarpsborg eller noen av forvarets musikkorps så er jeg sikker på at pipa får en annen lyd.

Det er en enorm forskjell på skolekorps og de beste amatør-/proff-korpsene.

Lenke til kommentar
En kompis av meg får det også til..

Han trekker luft gjennom nesen og lager bollekinn, noe sånt.. :hmm:

Sirkelluft kalles det. Hvordan man gjør det er at man putter kinnene så mye luft man kan også presser man ut den lufta i kinnene samtidig som man trekker i luft med nesa. Vanskelig å få til så det ikke høres, eller i det hele tatt å ikke stoppe tonen. En som heter Lars Andreas (Sau) på Tuba greier det perfekt :) Kanskje du har hørt om han? (Sau og Smør)

Lenke til kommentar

Korpsmusikk kan være sinnsykt kult det, men vanligvis ikke det lokale skolekorpset. På samme måte som gitar kan være kult, men vanligvis ikke den lokale skolemusikkens konsert.

Om man mener noe annet så kan man jo stikke og se på gardens korps når de øver seg med å spille litt starwars musikk. Eller man kan jo ta en titt på noen av de amerikanske militærkorpsene.

Lenke til kommentar
Når vi snakker om å være ekkelt god:

Haha! :D

Nå er flight of the bumblebee stort sett "bare" kromatiske skalaer, men satan så tøft. Har selv prøvd meg på den, men lufta strekker rett og slett ikke til (trompet).

Ellers er vel herr Baadsvik nærmest for gal mann å regne:

Lenke til kommentar
Når vi snakker om å være ekkelt god:

Haha! :D

Nå er flight of the bumblebee stort sett "bare" kromatiske skalaer, men satan så tøft. Har selv prøvd meg på den, men lufta strekker rett og slett ikke til (trompet).

Ellers er vel herr Baadsvik nærmest for gal mann å regne:

Har hatt denne karen som instruktør på noen sommerkurs. Det er utrolig hvor mye kult han får til med tubaen!

Endret av JLa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Må vel bare legge til at jeg har blitt ganske glad i lokale skolekorps! Etter at jeg slutta har jeg fått litt sansen for dem! Koser meg på 17. mai og på korpsmesser! Haha :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...