Gå til innhold

Har korpsmusikk gått av moten?


Thomassg

Anbefalte innlegg

Hva med denne?

 

Denne

 

Eller denne

 

Det er så utrolig mye mer enn ompa-ompa 17.mai-marsjer, men det vet jo de færreste. Det er tross alt på 17.mai korpsene synes. Resten av året sitter de bortgjemt i gymsaler rundt omkring og øver til konserter som bare foreldre kommer på. Trist, men sånn er det.

 

 

Det er vel dette som er drømmen til alle som spiller i korps.

 

Jeg spilte i korps i mange år. Jeg syntes det er grusomt. Det er bare de aller beste korpsene, med voksne mennesker som faktisk er pent og spennende å høre på. Normale skolekorps med barn og ungdommer er grusomt.

 

Musikk fra barn og ungdom er vel ikke så bra uansett hvilke musikk det er. Det gjelder for dei som også spiller i en pop/rock gruppe.

 

Likevel synes jeg det er bra om det er korps eller annen musikk spilt av barn eller ungdom. Det er har en vilje som mange kan missunne. De tør å vise det de har lært.

 

Og til slutt - Fancypants - kan gå og legge seg....... kan vel ikke en note.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Korpsmusikk er ikke hiphop, rock etc. Men mye av det er fektisk bedre musikk og vanskeligere, og etter min mening skal det høres live, ikke på CD. Det er MYE vanskeliger å spille et korpsinstrument enn gitar og piano!

o'rly?

 

Se filmen hos Youtube

 

 

vær så snill og vis meg noen korpsinstrument som slår vanskelighetsgraden på dette.

(altså flere instrumenter, siden alle korpsinsrumenter er vanskeligere å spille i følge deg)

Lenke til kommentar
Hva med denne?

 

Denne

 

Eller denne

 

Det er så utrolig mye mer enn ompa-ompa 17.mai-marsjer, men det vet jo de færreste. Det er tross alt på 17.mai korpsene synes. Resten av året sitter de bortgjemt i gymsaler rundt omkring og øver til konserter som bare foreldre kommer på. Trist, men sånn er det.

 

 

Det er vel dette som er drømmen til alle som spiller i korps.

 

Hehe..kanskje ikke for alle (det krever perverst mye øving for å få sånt til å sitte), men det er skikkelig kult å få til et stykke som et av de jeg har linka til. Ikke minst fordi du ikke klarer det alene, men sammen med 40 andre.

Lenke til kommentar
vær så snill og vis meg noen korpsinstrument som slår vanskelighetsgraden på dette.

(altså flere instrumenter, siden alle korpsinsrumenter er vanskeligere å spille i følge deg)

 

Dyktig gitarist, men er det der så vanskelig? Det gikk jo relativt rolig det der..? For all del, jeg kan ikke spille gitar, men det kan tydeligvis han der, og det verken så eller hørtes spesielt slitsomt ut.

 

http://www.youtube.com/watch?v=eEObrv1_TYU...feature=related

 

Relativt dyktig kar.

 

 

Av litt yngre utøvere; dette blir helt spinnvilt mot de siste variasjonene. Krever sin mann å blåse seg gjennom dette stykket, det skal jeg love deg!

 

Men sånn generelt blir det litt søkt å sammenlikne hvem som er "best". Det er mer eller mindre håpløst innen de respektive instrumentgruppene, om man ikke skal begynne å gå på tvers av dem.

Lenke til kommentar
Hva med denne?

 

Denne

 

Eller denne

 

Det er så utrolig mye mer enn ompa-ompa 17.mai-marsjer, men det vet jo de færreste. Det er tross alt på 17.mai korpsene synes. Resten av året sitter de bortgjemt i gymsaler rundt omkring og øver til konserter som bare foreldre kommer på. Trist, men sånn er det.

 

 

Det er vel dette som er drømmen til alle som spiller i korps.

 

Jeg spilte i korps i mange år. Jeg syntes det er grusomt. Det er bare de aller beste korpsene, med voksne mennesker som faktisk er pent og spennende å høre på. Normale skolekorps med barn og ungdommer er grusomt.

 

Musikk fra barn og ungdom er vel ikke så bra uansett hvilke musikk det er. Det gjelder for dei som også spiller i en pop/rock gruppe.

 

Likevel synes jeg det er bra om det er korps eller annen musikk spilt av barn eller ungdom. Det er har en vilje som mange kan missunne. De tør å vise det de har lært.

 

Og til slutt - Fancypants - kan gå og legge seg....... kan vel ikke en note.....

 

O'rly now? Hva i helsike har noter med dette å gjøre? Jeg sa jeg ikke liker korpsmusikk, ferdig med det. Har vel f'en ikke en dritt med noter å gjøre.

Lenke til kommentar
Du som går i korps... Er band camps sånn som American Pie fremstiller det?

Oh, herre, nei!

 

Eller sommerskole som det gjerne kalles i Norge, da.

Det er faktisk utrolig morsomt, sosialt og man lærer utrolig mye av det.

 

Ja, jeg spiller i korps og har spilt i snart 10 år.

Det er mye morsommere å spille i korps, enn å høre på korps, det skal være sikkert.

Men, på 17. mai i år var jeg ikke med og marsjerte pga en kneeskade, og dere aner

ikke hvor rart det var å stå på siden og se på de to korpsene jeg spiller i marsjere forbi uten meg. =p Ja, jeg spiller i et skolekorps og et janitsjarkorps.

 

Uansett, jeg har full forståelse at folk synes det kan være fælt å høre på et elendig skolekorps

spille (jeg er blandt dem selv), men det er liksom ikke helt det samme uten heller.

Lenke til kommentar

Jeg kan faktisk sitte lengre å høre på korpsmusikk, enn mye annen drit folk hører på om dagen. Eksempelvis radiopop, listemusikk, techno- og lignende musikk, rnb, hiphop etc.. For DER er det mye dårlig gitt!

 

Jeg har spilt i korps selv og mitt inntrykk er vel som andre her sier; det er grådig gøy å spille i korps, men kanskje ikke fullt så spennende å høre på. ;)

Lenke til kommentar

Korpsmusikk er forferdelig og grusomt. Det suger svett balle.

 

Det er så utrolig mye mer enn ompa-ompa 17.mai-marsjer, men det vet jo de færreste. Det er tross alt på 17.mai korpsene synes. Resten av året sitter de bortgjemt i gymsaler rundt omkring og øver til konserter som bare foreldre kommer på. Trist, men sånn er det.

 

 

Det er vel dette som er drømmen til alle som spiller i korps.

 

Drømmen? Hell no. Jeg gikk i korps i noen år da jeg var mindre (verste årene av mitt liv. Så kjedelig at jeg ikke orker å tenke på det engang) fordi foreldra mine tvang meg, og alle ville slippe å marsjere på 17. mai. Å gå i flere kilometer i de urstygge og stive draktene i varme i flere timer mens folk sto og hata musikken vår var faen ikke gøy.

Lenke til kommentar

Har spillt i et skolekoprs i 7-8 år, gikk veien fra baryton til B-tuba. Ganske ålreit å spille, men øvelser er generelt drepende kjedelig og 17. mai tar knekken på deg, men konkurransespilling og ymse turer gjør det meste godt igjen.

 

 

Edit: Canon Rock der oppe har jeg faktisk noter til originalen av, Kanon i D, eller Classical Canon som det står skrevet på den. Veldig morsom å spille, men jeg må nok si meg enig i at JerryC gjør den en del råere.

Endret av Iceman™
Lenke til kommentar

Det er så utrolig mye mer enn ompa-ompa 17.mai-marsjer, men det vet jo de færreste. Det er tross alt på 17.mai korpsene synes. Resten av året sitter de bortgjemt i gymsaler rundt omkring og øver til konserter som bare foreldre kommer på. Trist, men sånn er det.

 

 

Det er vel dette som er drømmen til alle som spiller i korps.

 

Drømmen? Hell no. Jeg gikk i korps i noen år da jeg var mindre (verste årene av mitt liv. Så kjedelig at jeg ikke orker å tenke på det engang) fordi foreldra mine tvang meg, og alle ville slippe å marsjere på 17. mai. Å gå i flere kilometer i de urstygge og stive draktene i varme i flere timer mens folk sto og hata musikken vår var faen ikke gøy.

 

Drømmen er ikke å sitte bortgjemt og spille konsert for kun foreldre. Her har teksten blitt klippet litt ut av sin mening. Når det gjelder drømmen til en hver korpsmusikant, se linker under:

 

Hva med denne?

 

Denne

 

Eller denne

Lenke til kommentar

Hey! Hva er negativt med korpsmusikk?

 

Går selv i korps, spiller Bb tuba..

Synest dere bør ihverfall ha vært medlem i et korps før dere kan uttale dere sånn..

Jeg er medlem i et av Norges fremste skolemusikkorps pluss et kretskorps, og det er virkelig stas atm! :love:

Vet forresten at alle som ikke har gått i korps forbinder det med 17.mai. :dontgetit:

Men det er altså mye mer enn det.. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Korpsmusikk er ikke hiphop, rock etc. Men mye av det er fektisk bedre musikk og vanskeligere, og etter min mening skal det høres live, ikke på CD. Det er MYE vanskeliger å spille et korpsinstrument enn gitar og piano!

o'rly?

 

vær så snill og vis meg noen korpsinstrument som slår vanskelighetsgraden på dette.

(altså flere instrumenter, siden alle korpsinsrumenter er vanskeligere å spille i følge deg)

 

Trommer brukes i korps ja, men vil ikke si at det er så typisk korps instrument. Spilt med en som dirigerte med en bassgitar også jeg (han spilte også selvfølgelig), men det er ikke et korps instrument for det.

 

Og du prater om noe du ikke har en DRITT peiling på så burde egentlig bare være stille!

 

1. Selv om det finnes ting på el. gitar som er umenskelig vanskelig er gitar (særlig el.) et lett instrument å spille. "Hvorfor hører du så lite sjukt på korps instrumenter da spørr du." Fordi det er MYE vanskeligere å lære seg det, det er mange, mange flere som spiller gitar og du hører ikke om det fordi det er vanskeligere å finne.

 

2. "Hvorfor er det så mye lettere å spille spesielt el. gitar?" Fordi du har alle tonene foran deg og kan se det. Ta en tone på f. eks saksofon kan det hande at man må bruke alle 10 fingrene dine samtidig for den ene tonen, men ja det finnes toner du bruker 0 og 1 finger også for å spille. På gitar kan du holde kan du holde på flere strenger samtidig og da bare ta plektere opp og ned for så å spille et riff. Dette er mulig til en viss grad på trompet og instrumenter du må bruke munnen for å endre tone, men langt ifra like lett og kan ikke gjøre det hele tiden.

 

3. Gitaren kan du stemme sånn at det blir lettere å spille.

 

4. JA, når du tar akkorder bruker du flere fingre samtidig, men det er ikke på hver bidige tone. (nå tenker ikke jeg på messinginstrumenter, men der på du bruke munnen istedet) Og bruke plekteret for å ta en tone går automatisk etter at du har spilt et år.

 

5. Du må blåse hele tiden på blåse instrumenter, og da må du også tenke over når du kan puste.

 

6. Spille reint er 100ganger så vanskelig på blåseinstrumenter. Du må også stemme de instrumentene...

 

7. For å spille sterkere og svakere har du en volum knapp. Ja man må også tanke over hvordan man bruker plekteret, men langt ifra like mye.

 

8. For å spille fort på alle blåseinstrumenter må du bruke tunga og en vanskelig K teknikk for hver tone. Få tunga til å bli rask tar mange år. Og den K teknikken tar også en del tid å lære seg.

 

9. Mange toner på hvert instrument er faktisk vnaskelig å ta! En som har spilt i over 5år trenger ikke kunne greie alle tonene.

 

10. Man må lære seg noter, som er mye vanskeligere enn tabs.

 

 

Kunne kommet på mange flere ting, men nå gidder jeg ikke mer.

 

Ting som er vanskeligere på Gitar i forhold til Saksofon. ( det er det jeg spiller. ) Dette er de tingene jeg kom på.

 

1. På gitar må du flytte fingrene dine mye mer.

 

2. Du må lære deg mange flere teknikker.

 

3. Mye som er mer rytmisk.

 

Vel kom ikke på noe mer jeg.

 

 

.........................................................................

 

Spilt gitar i 4år, saksofon i 10år, og var borti piano/keyboard og trommer en liten tid, men trivdes ikke med det. Har også prøvd mange andre instrumenter.

 

Jeg kan spille fortere på gitar enn saksofon. Da jeg hadde spilt sax i rundt 2 år brukte jeg en del tid på å lære meg Ja vi elsker. (jeg var veldig liten også da.) Men etter 2år på gitar lærer man seg Ja vi elsker på 5-15min.

Endret av Hidephix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...