Gå til innhold

Har korpsmusikk gått av moten?

Thomassg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skolekorps er ikke noe man hører på fordi man vil, men fordi man føler man må. Jeg spiller i korps, har gjort det i 10 år nå. Jeg er enig med at korpsmusikk er ikke noe for hver og en, men det er mye fint i korpsverdenen. Hvis dere har hørt på FMKV, så er det et svært allsidig og dyktig korps. FMKV regnes for å være et av verdens beste militærkorps.

Jeg hører på korps fordi det er det jeg spiller i, men interessen strekker seg ikke så langt at jeg nyter hver tone som kommer ut fra det lokale skolekorpset. Korps er egentlig mer en sosial ting. Det er plass til å utvikles også. På østlandet er korps mye større. Der har de største skolekorpsene(!) et årsbudsjett på mange millioner.

Nå er jo korps i blomstring, med over 70.000 medlemmmer.

Sjekk denne siden for medlemstall:

http://nmfpo.musikkorps.no/portal/page?_pa...&_schema=PORTAL

Lenke til kommentar
Stemmning? Hvilken da?

(Og prøver ikke annen musikk å formidle stemmning?)

5364066[/snapback]

Hvilken stemning...tja...er ikke det opp til deg som lytter å bedømme? Hørte du gjennom stykkene? ;)

Jeg vet ikke hvilken stemning Crazy Frog prøver å formidle, men uansett fungerer det særdeles dårlig.

Lenke til kommentar

Spørgesmål: Snakker vi nå om korpsmusikk som i skolekorps på 17. Mai, eller om korpsmusikk som i proffe/semi-proffe musikere som spiller i korps?

En del av disse skolemusikkkorpsene på 17. som jeg godt kunne klart meg uten, surt og jævlig. Men de som alltid går bakerst i 17. mai toget her i Sarpsborg er noe helt annet.

Jeg snakker nå om Sarpsborg Janitsjarkorps og HV-01 musikkorps. De samme folka spiller forsåvitt i begge, de veksler på å gå som HV-01 og Sarp Janitsjar i 17. mai toget.

Sarp janitsjar ble norgesmestere i 2001.

HV-01 musikkorps er et av Norges beste HV-korps.

Å høre på dissa folka er en helt annen opplevelse enn å høre på Ytre Enebakk skolekorps. Jeg syns at korpsmusikk spilt av skikkelige musikkere er vel så lytteverdig som SOAD, Ane Brun og Robert Plant. 17. Mais bidrag til korpsmusikken er kanskje mer negativt enn positivt... uansett er 17. Mai et bevis på at en musikksjanger kan rævkjøres uansett av amatører.

EDIT: la til en link jeg ^_^

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Er vel en del forskjell på de korpsa vi ser i gatene på 17.mai og de orkestra som lager filmmusikk. Får en følelse av at det er strykere som ligger på toppen på orkester og tuba og trompet og sånn i korps.

Tar fele og cello framfor tuba og trompet anyday.

5361396[/snapback]

Man skal jo lære og spille et sted og da....

Lenke til kommentar
Sarp janitsjar ble norgesmestere i 2001.

HV-01 musikkorps er et av Norges beste HV-korps.

5365183[/snapback]

Sarpsborg ble også norgesmestre i 2004. Geir Holm er, foruten en dyktig dirigent, også en annerkjent saksofonist, så jeg kjenner til ham. Han prøvespilte saksofonen som jeg senere kjøpte i 2004.

René Wiik vil jeg si er Norges beste saksofonist, men han er er tilbakeholdt i sitt miljø. Han spiller i FMKV som er regnet for å være det beste forsvarskorpset i Norge, og et av de beste i verden.

Velkommen til korpsmiljøet forumvenner!

Lenke til kommentar
Er vel en del forskjell på de korpsa vi ser i gatene på 17.mai og de orkestra som lager filmmusikk. Får en følelse av at det er strykere som ligger på toppen på orkester og tuba og trompet og sånn i korps.

Tar fele og cello framfor tuba og trompet anyday.

5361396[/snapback]

Man skal jo lære og spille et sted og da....

5365288[/snapback]

Symfoni-orkestre er i en helt annen liga. Hadde man samlet dette til 17. mai, så hadde det blitt mange falske toner og urytmisk framførelse av ikke-laget materiale.

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om hvor latterlig det hadde vært å se et helt symfoniorkester komme traskende etter barna spillende "hvorhen du går i li og fjell" :!:

BTW: Geir Holm er også en ille grei fyr.

Til dere som kanskje befinner dere i Sarpsborg før neste jul, få med dere HV-01's julekonsert i Sarp kirke. Utrolig bra, bør oppleves.

Lenke til kommentar

Jeg bor i Sarpsborg. Spiller ikke i no korps. Men har hørt og jobbet med HV-01/Sarp Janitsjar flere ganger. Far min har et lysdesign firma (konsertlys) som har HV-01/Sarp Janitsjar som fast kunde. Jeg hjelper til ofte (driver litt for meg sjøl også) så jeg har truffet de korpsfolka mange ganger.

Arti'e folk.

Lenke til kommentar

Jeg liker å høre på både janitsjar og brass, og da snakker jeg om amatørkorps og ikke skolekorps. Men jeg ser at de fleste andre snakker om skolekorps, og har sjeldent hørt amatørkorps. Man må skille mellom de som spiller for å lære (skolekorpsene), og de som spiller for å lage musikk (amatørkorpsene).

Men hadde det ikke vært for skolekorpsene hadde vi jo ikke hatt skikkelige musikere i verden ;)

Selv har jeg spilt trompet i 12 år nå, og begynte selvfølgelig som en liten pjokk i uniform :cool:.

Lenke til kommentar

Det må bare sies... 17.mai uten korps kunne fort blitt en festdag... :!:

Ærlig talt...blikkskrammel er ment å resirkuleres...ikke blåses i...

Trondheim...langt utenfor 17.mai... midt i verste trafikken i midtbyen en sommersdag... Korpshel***te var ute å trasket... Må innrømmes at det klødde veldig i både tute-hånda og gassfoten...

Det er det jeg sier og hele tiden har sagt... Det er mange som skal være VELDIG glad for at jeg ikke er diktator... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...