:utakt Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hey, de kaller seg da "Brass Band"..? Hvis du hører på en låt som "Brooklyn" (tror det var den jeg linka til), hvorfor er ikke det korpsmusikk? Youngblood er inspirert av New Orleans Brass Band, og består av flere (fire tror jeg) på perc, 2 x trompet, 2 x sax, 2 x trombone og susafon. Så det er verken korps- eller brassbandbesetning. Sakset fra Wikipedia: Ensembles which include brass and woodwind instruments can in certain traditions also be termed brass bands (particularly in the context of New Orleans-style Brass Bands), but are usually more correctly termed military bands, concert bands, wind bands or wind ensembles. Er klar over at Wiki ikke er en "holdbar" kilde, men det var så enkelt å finne det fram der Hvertfall, det er ikke korps, men det er absolutt bra musikk! Håper du ikke blir sinna på meg nå, tenkte jeg bare skulle avklare det der. Men fortsett å høre på Youngblood! Jeg stikker på korpsøvelse! Sett at det ble skilt ut en liten gruppe fra korpset ditt, type kammermusikk, hvordan skiller det seg fra Youngblood? Men kverulerer ikke mer på det. Wikipedia har talt. Lenke til kommentar
paren Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Dersom en gruppe i mitt korps skulle skille seg ut fra korpset og danne en egen gruppe så ville vi jo ikke hatt to korps. Eller? Spiller forøvrig i et janitsjarkorps på Oslos østkant. Det er lite og "gjennomsiktig", så derfor ønsker jeg ikke å oppgi mer om det akkurat nå. Kanskje ved en senere anledning Vi stiller i OM neste helg, men ikkeno NM på oss. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Dere hadde ikke vært to korps nei, men ville "hoved"korpset spilt "korpsmusikk" og "utbrytergruppa" noe helt annet? Lenke til kommentar
paren Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Da måtte man ført definert "korpsmusikk". Hva er det? Er det marsjer som er "korpsmusikk"? Eller er alle sjangre det? Dersom "korpsmusikk" er alle sjangre, så kan man ikke definere et korps ut i fra musikken. Jeg ville sagt at i et korps har man "rekker" av insturmenter. F.eks. "trompetrekka", "fløyterekka" osv. I brassband vil jeg anta at det ville blitt noe lignende, "kornettrekka" og "barytonrekka". Har ikke nok tyngde til å uttale meg bastant om brassbandet. I et "utbrytergruppe" som du kaller det ser jeg for meg at man ville hatt en på fløyte, en eller to på klarinett, en eller to på trompet osv. Dette kan jo variere. Man kan jo også tenke seg at man ville dannet en tubakvartet e.l. ut i fra et brassband. Selv har jeg spilt i en sånn "utbrytergruppe", det ble en type "band" som besto av de eldste i korpset for at vi skulle få litt mer utfordring. Jeg så ikke på det som et "mini-korps", men mer som en type kammermusikkgruppe som kom sammen hver 14. dag og spilte "annerledes" musikk en det korpset gjorde. Derfor vil jeg ikke kalle en "utbrytergruppe" for et korps. Da måtte man ha kalt en tubakvartet eller fløytetrio for korps også. Det er jo også instrumenter som brukes i korpssammenheng. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Er nok mest vanlig å kalle "utbrytergrupper" for ensembler. Lenke til kommentar
magiQ Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Da var Akershusmesterskapet ferdig. Delt 3. plass er jeg veldig skuffet over. Hadde forventet en 2. plass. 1. plass: Sofiemyr 2. plass: Skedsmo 3. plass: Lørenskog, (husker ikke) Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Det var samlekorpset fra Ullensaker som kom på 3. sammen med dere. Her er hele resultatlisten fra 1. divisjon i AM: http://www.musikkorps.no/pls/portal/docs/1/7363794.PDF Bra å se at flere korps prøver seg i 1. divisjon. Burde også vært flere i 2. divisjon. I år er det 7 i 1. divisjon (tidligere har det vært 4-5), 7 i 2. divisjon og 15 i 3. divisjon. De beste i 3. divisjon burde gått ett trinn opp. Der er det enorm forskjell på de beste og de dårligste. Selv skal jeg dirigere i 2. divisjon i kveld. Spennende som alltid! Edit: Noen som vet hvem som er dommere i AM i år (spesielt 2. divisjon skolekorps)? Endret 21. mars 2009 av kjeklulf Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Til helgen er det Vårspretten på Askøy. En liten konkurranse som mitt korps valgte å være med på i stedet for Hordablæsten (som er et slags hordalandmesterskap). Vi vant hordablæsten i fjor, men siden det var bare 2 korps som skulle stille i 1. divisjon, valgte vi heller å være med på vårspretten på Askøy. Gleder meg veldig, vi skal spille Præludium (Peter Graham), Nocturne (Torstein Aagaard Nilsen), Grandfathers Clock (gidder ikke sjekke hvem som har skrevet, men det er en Euph solo) og Caravan (gidder ikke sjekke, men er et rått stykke!!). Vi er forresten Knarvik Skulekorps Lenke til kommentar
Kaggen Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Er Vårspretten og/eller Hordablæsten arrangert i samarbeid av NMF? Sogn og Fjordane mesterskapet ble arrangert i flere år med støtte fra NMF, men i fjor vart det bestemt at S&F-regionen og M&R-regionen skulle slås sammen til NMF Nordvest, og derfor et helt nytt mesterskap også. Hos oss falt det ikke i smak, da hele konkurransen vart gjort om til noe ganske annerledes. F.eks. at det ikke skulle være divisjoner, men at man skulle deles opp i grupper der og da. Vi vurderte å melde oss på Hordablæsten, men fant til slutt ut at det 28. år gamle mesterskapet skulle fortsatt få leve og ble arrangert nå i helgen. Det ble langt mindre påmeldte i år, siden korpsene i Nordfjord og Indre Sogn planla å reise til Ålesund på NMF Nordvest mesterskapet i stedet. Men det ble likevel det beste S&F-mesterskapet i historien etter mangens mening, både kvalitetsmessig og arrangementmessig. Vi som arrangerte, Florø Skoles Musikkorps, stilte alene i 1. divisjon med A Malvern Suite av Philip Sparke. Vi fikk 95 poeng og fikk napp i vandrepokalen. Brekke Skulemusikk (stilte alene i 2. div) spilte til 93 poeng, Kalvåg Skulemusikk (3.div) vant 3. divisjon med 92 poeng over Byrknes Skulemusikk som fikk 91 poeng og Svelgen Skulemusikk som fikk 90 poeng. Eikefjord Skulemusikk stilte i Generasjonskorps-klassen, da de har med seg flere voksne i bandet. De fikk 89 poeng. Med andre ord var det høy kvalitet i år og ganske så jevnt. Oversikt over hva som ble spilt. Helga før mesterskapet nå i helgen var forresten John Hudson som dirigerer Ørskog Brass på besøk for å dra oss noen poeng opp. Utrolig å høre på når han spilte soloen på stykket Napoli. Endret 23. mars 2009 av Kaggen Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/460810/ Konsertstart ca rundt 12:00 ut i filmen. Elskbart! Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Er Vårspretten og/eller Hordablæsten arrangert i samarbeid av NMF? Sogn og Fjordane mesterskapet ble arrangert i flere år med støtte fra NMF, men i fjor vart det bestemt at S&F-regionen og M&R-regionen skulle slås sammen til NMF Nordvest, og derfor et helt nytt mesterskap også. Hos oss falt det ikke i smak, da hele konkurransen vart gjort om til noe ganske annerledes. F.eks. at det ikke skulle være divisjoner, men at man skulle deles opp i grupper der og da. Vi vurderte å melde oss på Hordablæsten, men fant til slutt ut at det 28. år gamle mesterskapet skulle fortsatt få leve og ble arrangert nå i helgen. Det ble langt mindre påmeldte i år, siden korpsene i Nordfjord og Indre Sogn planla å reise til Ålesund på NMF Nordvest mesterskapet i stedet. Men det ble likevel det beste S&F-mesterskapet i historien etter mangens mening, både kvalitetsmessig og arrangementmessig. Vi som arrangerte, Florø Skoles Musikkorps, stilte alene i 1. divisjon med A Malvern Suite av Philip Sparke. Vi fikk 95 poeng og fikk napp i vandrepokalen. Brekke Skulemusikk (stilte alene i 2. div) spilte til 93 poeng, Kalvåg Skulemusikk (3.div) vant 3. divisjon med 92 poeng over Byrknes Skulemusikk som fikk 91 poeng og Svelgen Skulemusikk som fikk 90 poeng. Eikefjord Skulemusikk stilte i Generasjonskorps-klassen, da de har med seg flere voksne i bandet. De fikk 89 poeng. Med andre ord var det høy kvalitet i år og ganske så jevnt. Oversikt over hva som ble spilt. Helga før mesterskapet nå i helgen var forresten John Hudson som dirigerer Ørskog Brass på besøk for å dra oss noen poeng opp. Utrolig å høre på når han spilte soloen på stykket Napoli. Skal dere til nm? Lenke til kommentar
Kaggen Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Nei, muligens til neste år, visst det ikke blir Nordsjø-festivalen i Danmark da. Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Faen.. trenger jo flere konkurrenter i første div. Lenke til kommentar
Kaggen Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Hvor mange er påmeldt så langt? Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 EM for Brass Band nå. Eikanger Bjørsvik Musikklag som representerer Norge, spiller akkurat nå. Her kan vi se hva 4 Bars Rest mener om korpsene sine fremførelser. Lenke til kommentar
Kaggen Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 3. plass er da bra det, spesielt kult at de havnet et poeng bak Cory på pliktummeret. Forresten, hvorfor hadde de Nick Childs på NM og Bjarte Engeset på EM? Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Bjarte Engeset er helt fantastisk god. Tror de bestemte seg for det siden de har hatt CD innspilling med ham. Tror Eikanger er litt skuffa.. Men 3 plass er ok. 4 Bars Rest tippet Eikanger som vinner. Her er resultatene. 1. Cory Band (Wales), 8/4, 98+98=196 Conductor: Dr Robert Childs 2. Brass Band Treize Etoiles (Switzerland), 1/3, 94+94=188 Conductor: James Gourlay 3. Eikanger-Bjorkvik Musikklag (Norway), 7/8, 97+90=187 Conductor: Bjarte Engeset 4. Brass Band Rijnmond (Netherlands), 10/2, 95+91=186 COnductor: Ivan Meylemans 5. Grimethorpe Colliery Band (England), 3/9, 90+96=186 Conductor: Allan Withington 6. Brass Band Oberoestereich (Austria), 9/1, 96+89=185 Conductor: Hannes Buchegger 7. Festival Brass Band (Belgium), 11/6, 91+93=184 Conductor: Manu Mallaerts 8. Tredegar Band (Wales), 4/11, 92+87=179 Conductor: Ian Porthouse 9. Lyngby-Taarbaek Brass Band (Denmark), 5/10, 93+84=177 Conductor: Christian Schmiedescamp 10. Whitburn (Scotland), 6/5, 89+86=175 Conductor: Russell Gray) 11. Brass Band Aeolus (France), 2/7, 88+85=173 Conductor: Bastien Stil Best Soloist Award: MIchael Dodd, Grimethorpe Endret 3. mai 2009 av Torstein! Lenke til kommentar
Kaggen Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Tror ikke det finns noe på nettet nå. Men regner med at det blir gitt ut DVD og CD snart som det har pleid å gjort. De skal ihvertfall jeg ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå