Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er fortsatt 10m/bit en veldig stor bredde?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor det skal være så stor forskjell på norge og sverige. her i sverige sitter jeg på en linje som jeg har kloket til 46Mb ned og 36Mb opp (men får ikke mere en ca 9Mb til itavisen og ca 16M til dinside både opp og ned)..

med fast ip koster det den nette sum av 150Skr (ca 120Nkr) ....

Men noen fordeler må man jo ha av og bo i sverige da .. ;)

Lenke til kommentar

10mbit linje er vel egentlig smør på flesk etter min menig. Til "vanlig" bruk av internett dvs ingen "ulovlige" ting som fildeling av diverse software så holder vel egentlig 4mbit. Jeg kan skjønne at folk har lyst på større linjer, men har man i det heletatt bruk for det? En alminnelig familie bruker inet til å surfe, onlinespill, mail ol.

Men 10mbit er ingen superlinje, for bedrifter kreves det større båndbredde, men som nevnt tidligere til et normalt bruk vil 10mbit bli for mye...

Hvis du f.eks kjører IP-TV som Lyse og liknende leverandører kreves det båndbredde, men da kun på denne tjenesten velogmerke ;)

Avsluttningsvis vil jeg si at med mindre en har et foretak som krever at store mengder informasjon skal flyttes til en annen maskin eller liknende så kreves det stor båndbredde, men til oss vanlige dødelige så tror jeg faktisk at 4mbit er nok. Nå snakker jeg kun for meg selv, slik at jeg ikke får en haug av sure fildelere o.l på nakken :p

Lenke til kommentar
Til "vanlig" bruk av internett dvs ingen "ulovlige" ting som fildeling av diverse software så holder vel egentlig 4mbit. Jeg kan skjønne at folk har lyst på større linjer, men har man i det heletatt bruk for det? En alminnelig familie bruker inet til å surfe, onlinespill, mail ol.

Hva en vanlig familie bruker sin nettlinje til har ingenting med saken å gjøre. Slik grunnleggende infrastruktur må alltid se mot fremtiden. Trippleplay er et mediaord jeg raskt kan skyte ut som lett kan kreve 20-30 Mbit ned og 5-10 Mbit opp.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor det skal være så stor forskjell på norge og sverige. her i sverige sitter jeg på en linje som jeg har kloket til 46Mb ned og 36Mb opp (men får ikke mere en ca 9Mb til itavisen og ca 16M til dinside både opp og ned)..

med fast ip koster det den nette sum av 150Skr (ca 120Nkr) ....

5395618[/snapback]

Det mangler infrastruktur rett og slett, det er e-verkene i norge som drar lasset og staten ønsker ikke på noen måte og bidra i noen større grad.

De rødgrønnes satsning kokte ned til ingenting som jeg regnet med.

Jeg håper Lyse sin modell for fiberutbygging er såpass god at man raskt tjener penger på den, hvis ikke vil eierne av disse e-verkene heller ønske og investere i andre ting og da sitter vi igjen med kobberbasert BB som er død teknologi uten større muligheter med dagens linjenett.

Lenke til kommentar

Sitter selv på en 26mbit linje, så for meg er ikke 10mbit så mye... men problemet er jo at den du har kontakt med og som du skal overføre filer/spille/eller liknende sannsynligvis ikke har like høy hastighet.

En blir vant til det en har... alle høyere hastigheterer kjempekjekt den første uka... og så er en vant til det.

Kunne aldri tenkt meg tilbake til ADSL igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...