Thomassg Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Jeg bare lurer på om 10m/bit internett linje fortsatt er veldig mye.. Før i tiden da jeg var 3år(1994) hadde vi 10m/bit linje hjem(som første i Norge), Pappa jobbet for et Kabel-TV selskap som het Janco Kabel-TV(UPC, før de ble kjøpt opp av Amerikanerne), og han fikk beskjed om å teste ut hva linjene dems kunne "tåle". Det gikk som det grein det vøtt. Men det var bare PC'ene på den tiden som bremset! 133Mhz er ikke akkurat mye å skryte av. Er 10m/bit fortsatt stor hastighet, eller er det blitt allemanns eie? (Har ikke 10m/bit lenger siden Pappa gikk av i protest ) Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 I 94 var modem med 9.6 - 28,8kilobits det vanlige for ei oppkobling. Om ein ser i Noreg no så er den største linja på vanlig adsl 8Mbit /640Kbit så har ein BBB (med nokre få heldige sjeler) med 10MBit og adsl2+ på opp til 26Mbit/1.5Mbit så 10Mbit kvar vei er ei kraftig linje forsatt etter dagens standard. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 10 mega bit er enda en goddel, vil jeg tørr å påstå, selv om man har ADSL 2+, men det gir jo ikke like god opplastnings hastighet som de fleste fiber linjene på 10 mega bit. Lenke til kommentar
Thomassg Skrevet 1. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2006 10 mega bit er enda en goddel, vil jeg tørr å påstå, selv om man har ADSL 2+, men det gir jo ikke like god opplastnings hastighet som de fleste fiber linjene på 10 mega bit. 5357792[/snapback] Med dagens hastigheter, så kan man ikke kalle noe bredbånd, hvis ikke det er en hastighet på 10Mb/s eller høyere! har man under det heter det ADSL! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Det finnes ingen fasit på hva som er bredbånd eller ei, men hvis man skal følge noen "veiledere" blir det som følger: Smalbånd: opptil 64 Kbit/s Mellombånd: 64 kbit/s til 2 Mbit/s Bredbånd: over 2 Mbit/s Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 (endret) Etter min mening er ikke 10 mbit noen superlinje lenger. Jeg husker da jeg satt med 512 kbit ned og det var superkjapt. Jeg husker også da jeg fikk 4 mbits nedlinje for et par måneder siden, men det har jo blitt standard det også :/ Endret 1. januar 2006 av Loeve Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Etter min mening er ikke 10 mbit noen superlinje lenger. Jeg husker da jeg satt med 512 kbit ned og det var superkjapt. Jeg husker også da jeg fikk 4 mbits nedlinje for et par måneder siden, men det har jo blitt standard det også :/ 5365333[/snapback] Vel, med tanke på at vanlig ADSL kun støtter teoretisk 8 Mbit så er jo en 10 Mbit linje ganske bra da, men som sagt utviklingen går framover, men f.eks. her jeg bor i Vestfold som har hatt tilgang til såkalt "bredbånd" i lang tid kan jeg kun oppnå 6 Mbit. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Hadde gitt mye for en 10mbit linje! Ja, det er mye... Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Ja, det er en rask linje, men det er ikke en superlinje lenger. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Ja, det er en rask linje, men det er ikke en superlinje lenger. 5365347[/snapback] Det er klart, når jeg kan sitte med min pc på skolen og laste ned med en hastighet på over 30 Mbit på min maskin så er det ikke det nei... (skolen har 1 Gbit ) Lenke til kommentar
petersv Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Det finnes ingen fasit på hva som er bredbånd eller ei, men hvis man skal følge noen "veiledere" blir det som følger: Smalbånd: opptil 64 Kbit/s Mellombånd: 64 kbit/s til 2 Mbit/s Bredbånd: over 2 Mbit/s 5365326[/snapback] Jo det finnes det... Hvis du ikke vet det er er definisjonen på bredbånd at linja skal klare å levere et ukomprimert beta-tv-signal. Noe som er ca. 4mbit/s. Dette hadde kun NRK inntil nylig. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Med dagens hastigheter, så kan man ikke kalle noe bredbånd, hvis ikke det er en hastighet på 10Mb/s eller høyere!har man under det heter det ADSL! Det finnes mange moderne typer "bredbånd" under 10Mbit/s utenom ADSL som SDSL/G.SHDSL/Satelitt mottaker/DOCSIS/T1/E1/UMTS/802.11/og det som blir kalt "radiolink". Når det gjelder definisjonen på bredbånd så er denne bedre enn de fleste: The International Telecommunication Union Standardization Sector (ITU-T) recommendation I.113 has defined broadband as a transmission capacity that is faster than primary rate ISDN, at 1.5 to 2 Mbit/s. Hvis du ikke vet det er er definisjonen på bredbånd at linja skal klare å levere et ukomprimert beta-tv-signal. Noe som er ca. 4mbit/s.Dersom det er snakk om ukomprimert video så bruker det mye, mye høyere båndbredde enn 4Mbit/s. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Ja 10Mbit er ganske mye fortsatt med tanke på at de fleste i Norge sitter på en Telenor linje (ofte den med middels hastighet, noe som vil si 3/0.35Mbit). Vi har f.eks. Lyse som leverer 10/10Mbit linjer. Lyse leverer også nå 50/25Mbit linjer, noe som begynner og bli rimelig ekstremt etter min mening, og som også har sin pris (jeg vet ikke eksakt siden jeg selv har 10/10Mbit). Jeg har fått inntrykk av at Norske selskaper satset mer på kvalitet og kundeservice (snakker da ikke om NGT ) enn hastighet siden prisen blir for stor. Jeg har ikke mye greier på akkurat dette, meg jeg vet at flere brukere her på forumet har mye større kompetanse. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Med dagens hastigheter, så kan man ikke kalle noe bredbånd, hvis ikke det er en hastighet på 10Mb/s eller høyere!har man under det heter det ADSL! 5365308[/snapback] Det trenger ikke hete ADSL selv om det er under 10Mbit. ADSL er det som kalles asymmetrisk (sånn det skrives? ) og går på DSL teknologi (digital subscriber line). Det ordet ADSL betyr er at det er forskjellig inn/ut fart og det går over kobberlinjer. SDSL f.eks. er det samme bare at farten er symmetrisk. Altså inn/ut farten er lik. Fiber derimot går over fiberlinjer som har mye større kapasitet enn dagens kobberlinjer. Hastighetene varierer fortsatt her, men selv om det er en 6/6Mbit (Lyse's linje med lavest hastighet) er det fortsatt ikke ADSL . Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 (endret) syns noe av det ovenskrevne blir litt offtopic, men for svare på spørsmålet her. Etter min mening er 10 mbit absolutt stor bredde her til lands. de fleste har ikke tilgang på slike linje hjemme forsatt. og o du spør om 10 mbit inn/ut, så er 10 mbit ut meget høyt sammenliknet med det landsgjennomsnittet ligger på hva angår uthastighet. Er ikke mange % av oss som kan få 10mbit/10mbit! edit: leif Endret 1. januar 2006 av deep750 Lenke til kommentar
Marti Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 syns noe av det ovenskrevne blir litt offtopic, men for svare på spørsmålet her.Etter min mening er 10 mbit absolutt stor bredde her til lands. de fleste har ikke tilgang på slike linje hjemme forsatt. og o du spør om 10 mbit inn/ut, så er 10 mbit ut meget høyt sammenliknet med det landsgjennomsnittet ligger på hva angår uthastighet. Er ikke mange % av oss som kan få 10mbit/10mbit! edit: leif 5366686[/snapback] Hvilke innlegg snakker du om? Er veldig få som kan få 10Mbit/10Mbit her i Norge ja. Heldigvis er Sandefjord med i et prosjekt kalt Sandefjord bredbånd. Det er et selskap under Lyse som leverer fibertjenester. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Jeg synes at 10Mbit er fortsatt ganske bra, men her forutsetter jeg at linja er er en 10Mbit symmetrisk linje, dvs. at man kan oppnå både 10Mbit enten opp eller ned. Ikke nødvendigvis samtidig (BBB-linja jeg hadde på hybelen før var half dupleks). Her synes jeg ikke ADSL duger ennå, dessverre. Likevel ser man at 10Mbit kan vise seg å være utilstrekkelig i noen sammenhenger. Nå er det noen leverandører som også ruller ut IPTV (Lyse og NGT?). Her husker jeg ikke minimumskravene, men det er godt over 10Mbit hvis man har ønske å se på flere kanaler samtidig. Jeg har i hvert fall null behov for å oppgradere min 3Mbit ADSL-linje før IPTV blir mer interessant, eller uthastigheten øker dramatisk. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 10mbit nedlasting er fortsatt en god del mer enn det en gjennomsnittlig bruker disponerer, selv om ADSL har knappet en del innpå og ADSL2+ er på vei inn i markedet. En uthastighet på 10mbit er derimot fortsatt forbeholdt oss med flaks når det gjelder valg av bosted.. Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Trur ikkje tilgjengeligheten på 10mbit er stor i landet vårt. Så vil sei at det er ganske bra bredt for dei fleste. Lenke til kommentar
<Iversen> Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 i norge ja, i sverige nei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå