Gå til innhold

Oppskrift til jelloshots

kaaasen

Anbefalte innlegg

Heisann. Nyttårsaften nærmer seg jeg med stormskritt, og det er altså jeg som har tatt ansvaret for å lage kalkun/dessert i år. Istedet for tradisjonell dessert har jeg bestemt meg for å lage jelloshots. Problemet er at jeg ikke finner noen skikkelige oppskrifter.

Det jeg har handlet inn er;

4 x gelepakker

2 x 0,7L 37,5 vodka

Ifølge gelepakkene skal det være en halv liter vann i hver av de. Dette er forsåvidt greit nok. Hvis jeg har forstått det riktig, må jeg koke opp litt vann først, for å få blandet ut geléen - slik at den ikke blir grøtete.

Jeg har også lest at man skal varme opp vodkaen litt. Ikke så mye at alkoholen fordamper, men nok til at den blir lunken. Jeg er også litt usikker på hvor sterkt jeg kan blande sakene. Har jo egentlig lyst til å få brukt opp 1,4L med vodka, slik at det sparker litt av jelloshottene :)

Håper på gode, og ikke minst seriøse svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagde dette for et par dager siden. Rimelig lett.

Kok opp 3 desiliter vann, ta kjelen av plata og rør ut geleen. Vent til alt er en rundt 50-60 grader før du tar i 2 desiliter vodka. (Hvis du er for utålmodig og heller i vodkaen for tidlig ender du bare opp med fæl alkoholløs gele)

Dette var for én pakke. Gang alt med 4 i ditt tilfelle ;)

Her ser du hvor mye vodka du kan ha i uten at geleen blir pløsete og rar, hvis du har lys til å putte i litt ekstra.

Endret av HMaster
Lenke til kommentar

Jo, takk for tipse HMaster. Er akkurat ferdig med å lage den nå. Slik de ser ut nå går det veldig bra. Helte ikke i vodkaen før geléen var avkjølt, og det hele ser ut til å stivne ganske så greit.

Jeg blandet imidlertid 2,5dl vodka og 2,5dl vann, slik at det ble fifty-fifty istedet for sixty-fourty. Satser på at det går greit. Lukter litt mer vodka, men det er ikke så farlig. Forhåpentligvis har man fått i seg en god del drikke før man begynner på shottene uansett.

4 x gelepakker, 1,4l vodka & vann. Resultat: 0,4l vodka til overs, og 80 herlige småshotter klare til bruk:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...