petterg Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Jeg er på jakt etter en måte å få SKRIVETILGANG til NTFS partisjoner fra en bootdisk / cd. Det eneste jeg har funnet som ser lovende ut er NTFS4DOS, men jeg får den ikke til å virke! Når den har bootet står det at den har knyttet NTFS partisjonene til f:, g: og h:, men hvis jeg prøver å gå inn på en av disse kommer feilmeldingen "invalid drive". Mange skryter av dette programmet, så du funker nok, men hvordan? Er det noen andre programmer som gjøre samme nytten? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 BartPE er en grei måte å gjøre det på. http://www.nu2.nu/pebuilder/ Lenke til kommentar
petterg Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 hmm, nja Bruker Bart endel, men den er så treig å jobbe med. Håper nå på en bootdisk / cd som gir de funksjonene og enkelheten man har på en win98-bootdisk, men i tillegg har skrivestøtte for ntfs. Lenke til kommentar
erlend_oyen Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Hva skal den brukes til? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 Generelt skal den brukes til å gjøre ting windowsinstalasjoner man ikke får gjort på andre måter - enten pga manglende tilgang til filer eller at systemet ikke booter i det heletatt. Det jeg ofte gjør nå er å flytte disken over i annen pc for å ordne derfra, men det er jo klønete, men mange ganger er det likevel kjappere enn å bruke Bart. Det jeg stadig irriterer meg over er at mye kunne vært gjort raskere / enklere om partisjonene hadde vært FAT* - eller bootdisken hadde støttet ntfs. Derfor ønsker jeg meg en bootdisk som gir skrivetilgang på ntfs. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Fant en løsning som har enkelte fordeler (og mange ulemper). Man lager en liten fat partiosjon bakerst på hd'n. (forutsetter at hd ikke er full) booter med en dos/win98/linux bootdisk kopierer PE i en eller annen form (fx. BartPE) fra cd til FAT partisjonen booter så på nytt med en floppy/cd med bootloader (f.x lilo) velger boot fra fat partisjonen Resultatet er en PE som tar masse tid å komme i gang med, men er kjapp å jobbe med når den først er oppe Lenke til kommentar
fjuskarifaget Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 hmm, nja Bruker Bart endel, men den er så treig å jobbe med. Hei, eg ser du brukar BartPe! Eg synest dette her med BartPe lova godt, eg kom meg også inn på Internett ved å starte opp Firefix, og eg fekk tilgang til ein usb disk der eg har ein Ghost Image. Problemet er at det er at "ghost.exe" (Ghost 2003) nektar å fungere i dette miljøet. Med andre ord er eg ute etter ein oppstart cd som eg kan bruke for å reinstallere Windows frå ei Image fil plassert på ein usb disk. Norton Ghost 2003 kan ikkje lage oppstart cd sjølv om det ser slik først i menyane. Eg har ikkje diskettstasjon på min berbare. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 Selve ghost cd'n er bootbar. Lenke til kommentar
fjuskarifaget Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Selve ghost cd'n er bootbar. 7263800[/snapback] Hei! Ja det er den, men sjølv om alt utstyret mitt er USB2 får eg kun Usb1 til å fungere i Dos. Men det fungerar jo. - Eg har akkurat kjøpt og installert Paragon Drive Bacup, og den komprimerar mine data på 74 Gb til ca. 7 Gb, ikkje dårleg! Trur eg satsar på dette programmet som ei framtidig løysing på mine backup behov. Paragon sin oppstart cd ser ut til å fungere bra. Endret 15. november 2006 av fjuskarifaget Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 ... den komprimerar mine data på 74 Gb til ca. 7 Gb ... 7288241[/snapback] Nå tror jeg du overdriver. Du har en partisjon på 74 GB? Antagelig har du ca 15 GB med data som komprimerer til 7 GB. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 Jeg har nå alltid ment at usb er totalt uegnet for store datamengder. Om noen kommer med en usbdisk og mener jeg skal hjelpe dem med backup elns tar jeg alltid disken ut av kabinettet og kobler den til internt med (s)ATA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå