Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Post dine bisarre fysikkoppgaver her!


Anbefalte innlegg

Emne sier det meste.. jeg er i gang.. skal poste oppgavene mine her når jeg gidder.. kan jo starte med to stk her...

 

Lille feite Mons har massen 110 kg. En gang han var på ferie i Paris, bestemte han seg for å hoppe fra Eifiltårnet, 100 m. over bakken. Se bort i fra luftmotstanden, bruk tyngdeakslerasjonskonstanten og regn ut sluttfarten.

 

Teite Per råkjørte, kræsjet i en murvegg og ble lam i begge benene. Han sitter i rullestol og kan ikke kjøre bil, så derfor skal han ta toget fra Oslo S til Bergen.

Når toget nærmer seg perrongen i Bergen, bremser det med en konstant akslerasjon på -3m/s^2. Per sitter i midtgangen bakerst i vognen, og har uheldigvis glemt å sette på bremsene på rullestolen. Hjelenes friksjon er lik 0,1 N. Vognen er innvendig 20m lang og ingen andre befinner seg i midtgangen. Regn ut Pers sluttfart rett før han kræsjer i veggen. Tegn også figur og hvis tydelig hvilke krefter som virker på Per.

 

 

litt dårlig av meg med 2 sluttfart oppgaver da.. men den siste er uansett en nøtt for vanskelig for meg tror jeg.. post deres oppgaver:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgave 1 er jo enkel. Vi trenger ikke massen for å regne ut sluttfarten. Man må bare styre og stelle litt med formlene og så får man at

v = gt = g(2s/g)^0,5 = 44.3m/s

 

Oppgave 2 har uendelig mange løsninger. Du har glemt å oppgi massen til rullestolen og teite Per. Sett at de veier 100kg, får vi at rullestolen og toget får en konstant akselerasjon i samme retning. Per vil kollidere når strekningsdifferansen mellom rullestolen og toget er 20m. Vi får at delta-s = 20m, som gir

1/2a1t^2-1/2a2t^2 = 1/2t^2(a1-a2) = 20m, der a1 er akselerasjonen til toget og a2 er akselerasjonen til teite Per. Vi finner a2 ved Newtons 2. lov: a2= F/m = 0.1N/100kg = 0.001m/s^2. Vi har nå en ligning med en ukjent, og vi finner t. Farten som teite Per kolliderer med vognen blir følgelig fartsdifferansen mellom vogna og toget, som begge har konstant akselerasjon. Altså delta-v = t(a2-a1) = 11m/s.

 

Fysikklæreren min hadde nok rett: fysikere er sære (blir ikke forundret hvis det også inkluderer meg :D ). I fysikkboka bruker de alltid så teite navn, f.eks. Rita-Peggy og Bob-Kåre. :!:

Lenke til kommentar

Hadde en morsom en for noen år siden. Det var å beregne når snø som skled ned fra en sirkelformet kuppel mistet kontakt med overflaten, dog husker jeg ikke hva vi fikk oppgitt av konstanter, dvs radius, masse, friksjonstall etc. Og ikke løsningen heller, men har ikke ofret noe tid på det.

Lenke til kommentar

Har gjort en liknende oppgave:

 

"En halvkule med radius r ligger med den plane siden ned mot en horisontal bordplate. En liten gjenstand som ligger midt oppå halvkula, begynner å gli nedover uten friksjon. Hvor høyt over bordet mister gjenstanden kontakten med overflata av halvkula?"

 

Løsningen kan dere se i bilde-vedlegget.

post-20753-1136294518_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Får man dette på videregående?

Eller må man velge fysikk?

Jeg skal ike vlege fysikk, hvis jeg hadde kunnet formlene kunne jeg nok hjelpet deg:D

5374282[/snapback]

trenger ikke hjelp til noe.. de jeg har postet går på naturfag 1. klasse og fysikk 2. klasse.. bør vel ha gått 2FY for å klare dem.. men kom igjen post flere oppgaver..

 

setter fra nå av et krav for ikke å få for høyt nivå på oppgavene:

-alle oppgaver skal inneholde en person som skal bli skadet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...