Gå til innhold

Elkjøp er ikke til å stole på!


Anbefalte innlegg

Her synes jeg i alle fall at en av Elkjøp butikkene i Oslo (antar at det er flere) har gjort en dårlig jobb og solgt ting som ikke passer i lag, klargjort den dårlig, og ikke en gang greid å imøtekomme denne kundens behov da kunden hadde bruk for Office, og i stedet hadde fått en 6-cd'ers Works pakke (hvem f.... bruker CD-er lengre? DVD is the new CD) som ikke greide å utføre de funksjonene denne totalt dataukyndige kunden hadde trengt å utføre.

5403128[/snapback]

 

Og når kunden forklarte behovet sitt, hva sa han at han trengte? Sa han at han trengte Office, eller sa han at han trengte et skriveprogram til å skrive brev med? Dersom han trengte MS Office så fikk han da ha kjøpt det ved siden av. MS Office koster ekstra, det gjør ikke MS Works som kommer pre-installert på veldig mange maskiner.

 

Og dersom han nå hadde betalt ekstra for MS Office og fått det installert, da hadde du vel vært her og kjeftet på Elkjøp fordi de ikke installerte OpenOffice.org istedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener, noen av EL-Kjøps beskrivelser av pcene de selger minner meg om at de beskriver en sort/hvit TV som en LCD TV.

 

Tok noen den?

 

Edit:

Savner det at man ikke kan kalle en spade for en spade. Det er ikke billig, bare dårlig og utdatert osv.

Endret av molsen
Lenke til kommentar
Og disse kundene som klarer å slette recoverypartisjon og slikt på maskina skaper faktisk en mangel på den selv - og dermed skal de betale for reparasjon og recovery. Tips til deg som pc-tekniker.

 

Forøvrig veldig godt sagt, fullstendig enig! :)

5400999[/snapback]

 

Takktakk :-) Hadde liksom en følelse av at flere i bransjen begynner å bli litt lei av disse...

 

Og bare for å svare: Det er en stund siden jeg jobbet i dataavdelingen nå, men da jeg dreiv på pleide jeg å se an kundene. De som kom og oppførte seg bra ordnet jeg en recovery og ga med dem en recovery-dvd. De som skjelte meg ut eller oppførte seg ufint på andre måter for at de ikke hadde giddi å følge med i timen: Pc'en til Infocare, og regning på 1000,-

5401673[/snapback]

 

 

Er enige i mye av det som blir sagt. Men personlig har jeg bare gode efaringer med elkjøp. Bytting og garanti har fungert på alle tingene jeg har kjøpt gjennom årene. Men jeg har dog aldri kjøpt pc der.

Lenke til kommentar

Utfra argumentasjonen her så kommer det ihvertfall ganske klart fram at hvis du har fått problemer med pc'n din pga ukyndighet så får du ingenting gratis fra elkjøp.

 

Det er forsåvidt greit nok det, men du kjøper ikke fra de en gang til hvis det er det du har fått av kundebehandling.

 

Å ikke kunne gi ut en recoveryplate evt bestille en recoveryplate på vegne av kunden fordi kunden ikke opptrådde "korrekt" synes jeg også høres rimelig sløvt ut. Som sjef for en butikk så ville jeg heller ikke vært spesiellt glad for det.

 

Det er ganger hvor elkjøp har helt ok pc'r, men ofte så er det satt spesifikasjonene satt utfra hva som høres bra ut, ikke nødvendigvis hva som yter bra.

 

F.eks integrerte skjermkort med 256 mb ram - hvorfor kommer pc'ene med det? Jo, fordi det høres mye bedre ut enn om de kommer med 128mb ram. At de i situasjoner hvor de trenger 256mb ram yter for dårlig til å være av nytte nevnes nok ikke.

 

Personlig så ringer jeg kundesupport på merkepc'r hvis det er noe gærnt, så kan de si meg hva jeg burde gjøre istedetfor å lese 200 sider med manual - som gjerne er borte for lenge siden...

 

Angående den mye omtalte "recovery partisjonen" og dens fortreffelighet så synes jeg denne artikkelen sier ganske mye:

 

http://www.hardocp.com/article.html?art=OTI0

 

Artikkelen tar for seg kjøp og testing av en Dell PC rettet mot gamere.

 

Kort oppsummert sier den omtrent dette:

a) pc'n kommer installert med masse drit som får pc'n til å yte 10-20% dårligere enn den egentlig skal

As for actual speed, we ran WorldBench, a synthetic benchmark, to see if our system was performing up to spec with similarly configured systems. We came out with a total score of 72, which was very troubling.

 

To give you a meaningful comparison as to what that score represents, the PC Club Fuzion 4 post-upgrades, a computer that cost less than $500, had a Sempron 2800+ processor and 256 fewer megabytes of RAM, scored a 73.

 

Surely the hardware we purchased from Dell should be able to do better than that! Therefore, we did an experiment. We uninstalled any programs we didn’t feel were necessary to the operation of the computer, and we disabled all the services and pre-loaded programs at startup in MSConfig.

 

Sure enough, after disabling the pre-installed software we got a total score of 88 – much closer to other computers in this price range.

 

b) noen av de pre-installerte programmene pc'n kom med var inkompatibelt med andre programmer og veldig vanskelig å få avinstallert på en god måte. Å bruke recovery partisjonen e.l. gjorde at man måtte avinstallere allt unødvendig drit en gang til - utenom det ene programmet. :p

During our testing, we uninstalled most of the pre-installed software. This solved many of our problems but actually created another one. After uninstalling the pre-installed software, trying to use the Windows Media Center caused a .NET framework initialization error. Even if we knew which application’s uninstall program caused the error, we have no way of putting that application back on the system – the only way to reinstall any of the preinstalled software is through using the backup solution to reinstall all the preinstalled software.

 

Personlig bruker jeg en Dell bærbar pc som kom pre-installert med win-xp pro og jeg har ikke hatt noen tilsvarende problemer og kan helt klart tenke meg å kjøpe en bærbar pc fra dell - evt t.o.m. en stasjonær hvis jeg får en utrolig god deal som jeg fikk på den bærbare :)

 

På denne bærbare så kommer det forresten med både recovery partisjon og recovery cd'r, akkurat som det burde gjøre. Det kostet kanskje Dell 10kr å legge ved den recovery cd'n, men det er det helt klart verdt. Hintet er all kjeften og maset selgerene sitter igjen med pga at cd'n ofte ikke er med...

 

Jeg synes de som har talt "for" elkjøp i denne tråden har snakket som at de vet best og at alle andre tar feil og uten særlig vilje til å hjelpe folk som har klønet det til...

 

Jeg synes forsåvidt at de som taler "mot" elkjøp her også ikke er noe mindre ensidige, men som de fleste har sagt: en dårlig erfaring og de kjøper ikke pc fra elkjøp igjen (gjelder nok webshopper, andre kjeder, etc også)...

 

... Det er noe å tenke på for selgere og de som føler for å være like uhøffelige og lite hjelpsomme ovenfor kunder.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Med fare for og være frekk,

 

Når du kjøper en bil. ber du bil selgeren lære deg og kjøre.

 

Jeg mener det er med data som med bil. 3 gyldne regler

 

1, Gjør forhands undersøkelser før du kjøper varen. så du vet hva du betaler for.

2, Lær deg og bruke det du kjøper

3, Du lærer deg og bytte bensin eller og reinstallere windows før du gjør det på egen hand?.

 

Altid før du reinstallerer windows hent ned nye drivere og sjekk med enhets behandling at du henter ned korrekte drivere. eventuelt prøv og installer dem før du reinstaller windows.

 

I dette tilfellet så kan man ikke klage i etterkant på at man selv gjør en tabbe.

hvis en ikke vet nok om hva en driver med, så ring en prof og få han til og gjøre det for deg. (dette gjelder selve installation oppgaven og ikke kjøpet).

 

Et spørsmål til alle dere som er ny med data

 

Prøver dere også og bytte eksos potte på bilen selv eller og fikse vaskemaskin eller bytte takplater på huset på egen hand. "hvis dere ikke kan det." Eller ringer dere noen de som kan det inn og ut? og eller betaler for at dem skal gjøre det.

 

Greit nok, i dette tilfellet høres det også ut som ellkjøp ikke akkurat har vært service villig. Men trur dere virklig at selgere på den type butiker er it techs.

Dem vet som regel bare hva som står i salgsmaterialet som også er tilgjenglig for de som har lyst til å kjøpe produktene. Samt, en selger som ikke selger, får ikke beholde jobben så veldig lenge. Så folkens hva med og slå sammen 2 og 2 og sjekk ut fakta med fiction før dere kjøper data utstyr.

 

Om ikke noe annet, det er vansklig og hjelpe kunder med og få den beste varen for kunden om ikke det er en 2 veis dialog mellom kunder og selger.

forklar nøyaktig hva du er på jakt etter. så får du mulig også det du trenger, og det du trenger er mulig ikke hva du lyst på. billig er ikke bestandig bedre O.S.V.

 

 

det er vansklig og lese ut i fra trå'n her om hvor dyktig personen er teknisk og hva som ble sagt mellom kunden og selgeren. så dette er ikke negativt ment, men eller som en liten veiledning til senere bruk

Lenke til kommentar

1. Man må huske på at Elkjøp selger ferdige pcer fra produsentene, det er altså ikke noe slags spesial butikk som det også har vært nevnt.

 

2. Når det gjelder Linux så har vel ikke de mer erfarene sjapper mer peiling. Husker fint svaret jeg fikk fra Netshop når jeg spurte etter trådløstnettverkskort som virket uten drivere til Linux og som hadde peap/leap støtte: " Det vet vi dessverre ikke". De visste ingenting, kunne nada og nix. Har også følelsen av at mange av de ikke har peiling på hardware som virker under GNU/Linux noe som sikkert mange savner da det blir litt ekstra jobb for oss.

 

3. Når det gjelder skriveprogram så er works et utmerket erstatning for office, dessuten følgfer det med gratis de fleste pcer.

 

4. Når det gjelder programvare på pcen som er ferdig innstallert er det ikke Elkjøp som bestemmer det heller, det er nok produsentene av pcene.

Lenke til kommentar
Og når kunden forklarte behovet sitt, hva sa han at han trengte? Sa han at han trengte Office, eller sa han at han trengte et skriveprogram til å skrive brev med? Dersom han trengte MS Office så fikk han da ha kjøpt det ved siden av. MS Office koster ekstra, det gjør ikke MS Works som kommer pre-installert på veldig mange maskiner.

 

Og dersom han nå hadde betalt ekstra for MS Office og fått det installert, da hadde du vel vært her og kjeftet på Elkjøp fordi de ikke installerte OpenOffice.org istedet?

5405399[/snapback]

Jeg ANER ikke hva kunden sa at "han" trengte (siden det ikke er en han, men likevel antar du det?). Jeg antar at hun på en eller annen måte forklarte hva hun skulle bruke PC'en til, hvis ikke burde folkene på Elkjøp likevel greid å spurt om det - en god selger ville gjort det. Du pusher ikke en Golf på en som vil ha en SUV med firehjulsdrift heller, eller?

 

Forøvrig så var ikke MS Works inkludert i programvarepakken til denne PC-en, det var kjøpt utenom, og når programpakken ikke kan imøtekomme kundens behov vil jeg beholde meg retten til å hevde at selger har gjort en dårlig jobb. Hvis du ser det på en annen måte, så får det strengt tatt bli en meningssak, men man kan ikke legge skjul på at god service er å imøtekomme en kundes bevisste og ubevisste behov.

 

Hvorfor skulle jeg kjefte på Elkjøp for å ikke ha lagt inn OpenOffice? Har jeg sagt noe som tyder på at jeg ville funnet på å gjort det? Har du i det hele tatt lest innlegget mitt (dvs. HELE)? Jeg har så vidt jeg vet ikke kjeftet på Elkjøp for noe som helst. Jeg ser ikke på Elkjøp som en enhet, selv om mange andre er veldig glad i gjøre dette med alle slags mulige ting rundt om kring. Har man en skjerm som er dårlig så har man en dårlig maskin osv. Elkjøp er som alle andre bedrifter rundt om kring i verden som et eneste stort maskineri. For å være ærlig så liker jeg også tanken bak Elkjøp (hvis man ser bort fra hvordan de markedsfører datamaskiner). Elkjøp er en bedrift som prøver å ha fornøyde kunder som ønsker å komme tilbake. De har lave priser og kjøper inn i stort kvanta. Alt dette er ting som kommer forbrukerne til gode i det lange løpet, uansett hvor opphengt enkelte er i enkelttilfeller og personlige opplevelser at man aldri innser at mange andre bedrifter ikke har samme politikken ovenfor kundebehandling og prising av varer. (Type: "Hadde vært greit å drive butikk om det ikke hadde vært for kundene")

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ekseth:

- Må du ha førerkort for å kjøpe PC?

- Må du betale årsavgift og forsikre PC-en din?

- Koster det minst 10 000,- i året å bare eie en PC? (se punkt 2)

- Består hovedenheten i PCen din av over 40 bevegelige deler som jobber under høyt trykk med høye temperaturer og veldig varierende forhold og utvikler så mye varme og avgasser at det trengs rør på flere meter for å lede dette vekk fra enheten?

 

Hvis nei, så har du en datamaskin, og ikke en bil. Den er et allemannseie og du kan få den uten å bevise noen som helst kunnskaper om den. Det er forøvrig enklere å skifte dekk enn det er å reinstallere Windows - og det går raskere.

 

Du kan forresten skru fra hverandre hele bilen din bare du har det rette utstyret - og sette det sammen igjen og få det til å fungere igjen etterpå. Det KAN du ikke gjøre med en PC...

 

Hva med de tre gyldne reglene?

Fakta er:

1. Det er lettere å vite hva man kjøper når man kjøper PC. PC kjøpet forfølger deg heller ikke i like lang tid som bilkjøpet gjør (se lengre opp)

2. Se ovenfor

3. Man skifter ikke bensin på biler... (og bileiere er forresten ofte de samme som er uvitende datamaskineiere - og de reinstallerer vanligvis ikke windows på egenhånd. Noen andre gjør det nesten alltid for de)

Lenke til kommentar
Jeg ANER ikke hva kunden sa at "han" trengte (siden det ikke er en han, men likevel antar du det?). Jeg antar at hun på en eller annen måte forklarte hva hun skulle bruke PC'en til, hvis ikke burde folkene på Elkjøp likevel greid å spurt om det - en god selger ville gjort det. Du pusher ikke en Golf på en som vil ha en SUV med firehjulsdrift heller, eller?

Ja, jeg antok at det var en "han". Dersom det er ekstremt fornærmende for deg at jeg antok det kan jeg helt sikkert redigere innlegget mitt. Ikke at jeg kan se hva det var å henge seg opp i.

 

Dersom du ikke aner hva hun forklarte behovet sitt som, mister du også enhver mulighet til å si noe om hvordan selger gjorde jobben sin. En kunde som ikke klarer å redegjøre for behovet sitt vil heller ikke få det produktet hun faktisk trenger. Det er ikke selger sin skyld om kunden ikke vet hva hun trenger. Det er faktisk opp til kunden og finne ut sitt eget behov, helst før hun i det hele tatt setter sine ben i butikken.

 

Forøvrig så var ikke MS Works inkludert i programvarepakken til denne PC-en, det var kjøpt utenom, og når programpakken ikke kan imøtekomme kundens behov vil jeg beholde meg retten til å hevde at selger har gjort en dårlig jobb. Hvis du ser det på en annen måte, så får det strengt tatt bli en meningssak, men man kan ikke legge skjul på at god service er å imøtekomme en kundes bevisste og ubevisste behov.

Dersom jeg sier til selger at jeg trenger et skriveprogram for å skrive brev, og sier at jeg ikke har noe stort behov for å dele filer som andre har laget, er det da riktig av selger å si at jeg trenger noe som koster 4000 kroner eller mer (Office Standard Norsk med mulighet for kommersiell bruk, siden behov for å dele dokumenter med andre var nødvendig antar jeg at jobbruk)? Wordpad gjør faktisk en helt grei skrivejobb for grunnleggende behov, så det å selge med Works var muligens også overkill dersom hun ikke forklarte hva hun skulle bruke programmet til.

 

Hadde hun behov for Excel, Powerpoint og Outlook? Hvis ikke, hvorfor i all verden skulle selger prakke på henne MS Office? Dersom hun hadde behov for disse programmene, kan hun umulig ha gjort det klart for selgeren.

 

Men selvfølgelig. Når en finner ut at en ikke klarer å redegjøre for grunnleggende behov, er det enklest å skylde på at selger ikke er synsk.

 

Edit: At du tydeligvis mener det er enklere å demontere en bil enn en PC skal jeg ikke kommentere mer enn at du kanskje burde finne andre sammenligningsgrunnlag.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Elkjøp har noe som heter 30 dagers full returrett. Dennne retten strekker seg lengre enn til og med lovencdekker. Den sier at om du ikke er fornøyd med en vare, kan du komme tilbake med den innen 30 dager. Om du har åpnet den, brukt den spiller ingen rolle, men alle delene og kvitteringen må være der. Dette kan man gjøre med nesten alle varene untatt de som er forseglet (dvd-filmer, spill etc). Jeg spiller mye cs:s og lurte på å gå til innkjøp av en Logitech mx518. Kjøpte den hos Elkjøp, prøvde den, og leverte den tilbake... Synes den var sånn passe bra, men går heller for en Razer har jeg funnet ut. Utnytt Elkjøp :)

Lenke til kommentar

Jeg begir meg ikke inn på sakens kjerne i det hele tatt, vil bare kommentere noen av de siste innleggene.

 

Tresprit, man kan kanskje ikke sammenligne en bil som du påpeker, da en bil tilsynelatende har mange flere faktorer som gjør at det blant annet er påkrevd med et sertifikat.

 

Men en PC er heller intet leketøy. Den inneholder avanserte komponenter som tåler ditt og datt, og ikke tåler ditt og datt, og det er en gigantisk jungel av forskjellige programmer og programfeil, som gjør at en PC virker fysisk ødelagt selv om den ikke er det.

 

Hvis en totalt PC-uvitende forfatter kjøper seg en PC på Elkjøp/hos Dell/på nettet, regner han kanskje med at dette er en lekende lett affære, som er sikkert som en hver bankboks. Når harddisken så ryker, og denne forfatteren har sittet i 3 år på denne PCen og nettopp skrevet ferdig sitt nye mesterverk, og sitte der uten backup, hva så?

 

En PC krever på mange måter like mye inngående forkunnskap som en bil gjør, og jeg syns Ekseth treffer mange spikre på hodet. Forfatteren kunne investert i en DVD-brenner og en kakeboks med 25 CD/DVD-plater til rundt 500,-, og brukt 20 minutter så ofte som nødvendig for å ta backup, hadde han bare lært det. En slik backup-rutine burde ikke ta mer enn en time å lære for en som vet hva en skjerm, mus og tastatur er.

Min mor har jeg lært å bruke Norton Ghost, da hun har viktige data på PCen sin. Hun bruker 25 min og 2,- på en DVD-plate hver uke for å spare seg for kjempeproblemer ved et diskkrasj.

Lenke til kommentar
Henger meg på dårlig service på elkjøp bølgen. Jeg er en som liker å titte for meg selv og heller spørre etter hjelp når jeg trenger det. Sånn sett så er elkjøp en veldig fin butikk, for det er aldri noen som spør om man trenger hjelp. Men det som er problemet er at jeg ikke får hjelp når jeg spør etter det. Enten så kan de ikke hjelpe eller så blir jeg sendt over til en annen som bare ignorerer meg.

5403257[/snapback]

De fleste butikkene har kølapp-system, med en kølapp for hver avdeling.

 

Trekk lapp i rett avdeling, og du får den hjelpen du skal ha. Hvorfor skal en butikk være interessert i å ikke få deg til å kjøpe varer? Synes det her høres for sært ut ;).

5405308[/snapback]

 

 

Joda, det er slike fine skranker i butikken som man kan gå til for å få "hjelp". Har prøvd det ved flere anledninger uten spesielt hell. Ved et tilfelle så spurte jeg en som stod ved skranken som ikke gjorde noe som helst, om han kunne hjelpe meg. Samtidig som jeg spør vedkommende farer det en annen elkjøp ansatt forbi på vei ut på lageret, da sier vedkommende som jeg spurte "Du ta deg av han (elns)". Jeg ble ganske forundret, men okey tenkte jeg. Jeg skal ikke si noe, jeg skal ikke være vanskelig.

 

Det stopper ikke der. Vedkommende som jeg spurte først, spaserer da rolig rundt i butikken uten å gjøre noe som helst. Mens jeg venter på at han andre skal komme ut av lageret for å hjelpe meg. Når vedkommende kommer ut av lageret haster han bare forbi meg, mens han snakker i telefonen. Han kom heller ikke tilbake for å hjelpe meg, når han var ferdig i telefonen. Jeg ser tydelig at han ikke hjelper noen der han står. Under hele denne seansen har jeg stått ved skranken og ventet på hjelp, det hele løser seg når jeg igjen oppsøker en annen elkjøp ansatt. Da får jeg tak i varen som jeg hadde sett i avisen, men som jeg ikke hadde kunnet oppdrive i butikken. Fordi den enda ikke var satt ut i butikken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke kjøp PC på elkjøp, spør heller noen du kjenner som har litt greie på det bestille over nett, eller sette sammen en til deg :innocent:

På elkjøp er det dyrt, og det er ingen vits i å kjøpe der dem har støvsugere, vaffeljern, vaskemaskiner, tv, komfyrer og gud vet hva... Når det finnes masse med databutikker overalt som har spesialisert seg på pc;)

Lenke til kommentar
Ikke kjøp PC på elkjøp, spør heller noen du kjenner som har litt greie på det bestille over nett, eller sette sammen en til deg  :innocent: 

På elkjøp er det dyrt, og det er ingen vits i å kjøpe der dem har støvsugere, vaffeljern, vaskemaskiner, tv, komfyrer og gud vet hva... Når det finnes masse med databutikker overalt som har spesialisert seg på pc;)

5476353[/snapback]

 

Tja, er da ikke noen grunn til og ikke kjøpe der så sant den boksen de selger er den du er ute etter.

Kjøper ofte maskiner på elkjøp, kanskje i snitt 1stk i mnd og føler meg ikke spesiellt lurt.

Lenke til kommentar
Ikke kjøp PC på elkjøp, spør heller noen du kjenner som har litt greie på det bestille over nett, eller sette sammen en til deg  :innocent: 

 

Kjøpte en pc for 2 år siden på Lefdal (tilsvarer vel Elkjøp ?).

Var veldig fornøyd med handelen i den tiden jeg hadde den.

Verditapet etter 2 år var når jeg solgte var kun 2000,-.

 

Selv om min nåværende pc er selvbygd synes jeg pc'ene i 4000 klassen eller under er helt greie kjøp. Men ikke kjøp pc'er over 6000-7000 hos Elkjøp. Da lønner det seg å bygge selv :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...