Gå til innhold

Elkjøp er ikke til å stole på!


Anbefalte innlegg

Hvorfor akkurat XP? Er det noe krav om at det er M§ sine produkter som skal følge med en PC? Linux da..?

5401358[/snapback]

 

Eeeeh... du... La meg fortelle deg realitetene: Når du selger til de store massene - sånn som vi gjør i elektrobutikker, så forventer folk at det er windows som følger med. Sånn er det bare... Kanskje ting hadde vært anderledes, men slik er det altså ikke. Jeg selger gjerne pc'er med Linux den dagen det er et stort hjemmemarked for det. I dag er ikke det markedet der, og ingen elektrokjeder er interessert i å tape masse spenn på å kjøpe inn, markedsføre, forsøke å selge til de til slutt er nødt til å selge pc'ene med massivt tap for å teste om markedet er der.

 

 

Endret litt på innholdet, dette grenset til personangrep, det trenger vi ikke i denne tråden :) ~Mod

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alastor kunskapsnivået på elkjøp er kansje bra der du jobber men her vor jeg bor er det trist. En av kompisene mine som var ute etter en spille pc ble rådet til å kjøpe en pc med GeforceMx440 med (ja det var en stund siden) og jeg var på elkjøp for to dager siden å spurte en fyr hvor dvd spillerne var (trenkte ny nå skulle se film ville ikke vente på frakt) her er det han svarte meg "Beklager jeg kan ikke hjelpe dei jeg jobber i tv avdelingen jeg du" så går han bare :mad:

Jeg spør to andre og får nøyaktig det samme svaret. :hmm: Jeg tenker en så liten butikk har da vel ikke 3 annsatte i tv avdelingen ? (eller forsjellige avdelinger for den saks skyld) det endte med at jeg gjikk og kjøpte brenner ett annet sted. Dette ble ganske off topic men jeg tror jeg hadde ett poeng :blush:

Lenke til kommentar
Jeg repeterer meg selv; Aldri gjør en handel med elkjøp.

5401778[/snapback]

 

Hvorfor ikke?

5401921[/snapback]

 

har du lest tråden? elkjop = :nei:

5401943[/snapback]

Har du lest våre svar? :). For om du har det så kan du umulig sette de to setningene du hadde i dette innlegget her sammen i mening.

Lenke til kommentar
Alastor kunskapsnivået på elkjøp er kansje bra der du jobber men her vor jeg bor er det trist. En av kompisene mine som var ute etter en spille pc ble rådet til å kjøpe en pc med GeforceMx440 med (ja det var en stund siden) og jeg var på elkjøp for to dager siden å spurte en fyr hvor dvd spillerne var (trenkte ny nå skulle se film ville ikke vente på frakt) her er det han svarte meg "Beklager jeg kan ikke hjelpe dei jeg jobber i tv avdelingen jeg du" så går han bare  :mad:

Jeg spør to andre og får nøyaktig det samme svaret. :hmm:  Jeg tenker en så liten butikk har da vel ikke 3 annsatte i tv avdelingen ? (eller forsjellige avdelinger for den saks skyld) det endte med at jeg gjikk og kjøpte brenner ett annet sted. Dette ble ganske off topic men jeg tror jeg hadde ett poeng :blush:

5402261[/snapback]

Det gamle eksempelet er greit, men du må huske på at det var før salget av pc VIRKELIG tok av, slik som det gjør nå. Ikke alle utkantbutikker hadde fått full opplæring, da pc ikke var det største området for butikken.

 

Om du spurte etter en dvd-spiller så er det ikke så rart du ble sendt videre til lyd og bilde :). Elkjøp selger kun dvd-brennere for pc, hadde du spurt om brenner så hadde du nok fått spørsmålet "til stuebruk eller pc-bruk"? Hvorpå de så hadde hjulpet deg. Men sånn er det nå, du handler jo der du mener det er greiest.

 

Og de fleste butikker har delt opp med egne selgere for hver avdeling i butikken, så at de du snakket med ikke kunne så mye om tv-dvdspillere kan godt stemme :).

Lenke til kommentar

Joda alastor, men jeg spurte etter HVOR finner jeg dvd spillere til pc og han sier at han vet ikke fordi han jobber i tv avdelingen og det sier også 2 andre men hvem jobber da i datavdelingen da liksom? og det er litt rart vis ingen som jobber i en butikk ikke vet sånn ca hvor man finner varene man leter etter. Jeg spurte han ikke ett teknisk spørsmål for i såfall kunne jeg ha forståelse for at han ikke jobbet i den avdelingen men det burde vere muling å få vite hvor man finner ting, dette vet selv annsatte på dagligvareforretninger.

(Masse skriveleifer men jeg håper det er leselig)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg sier det igjen:

Trenger vi enda en "jeg hater Elkjøp"-tråd?

Dere som "hater Elkjip" og hisser dere voldsomt opp over selgere, "data'er" som selges der.. Hvorfor drar dere dit og handler "data", "DVD spiller" og varer der i det hele tatt?

Fordi Elkjøp har gode tilbud som dere vil benytte dere av.. som dere ikke får tak i (utsolgt).. eller som dere ikke har sjekket godt nok før dere "selvbestaltede eksperter" seinere finner ut ikke var hva dere trodde?

Elkjøp, Lefdal..Expert *har* faktisk gode tilbud på en rekke varer... tro det eller ei.

"Data'er".. og PC-deler er normalt ikke det lureste/beste kjøp du kan gjøre i slike butikker (i forhold til "rene" Webshops som "kun" driver med data-deler).

Det burde alle som bruker store ord og CAPS LOCK vite før de skriver sinte tråder om hvor "dumme", sleipe selgere på Elkjøp er.

Har selv kjøpt rimelige og gode skjermkort på Elkjøp(tilbud/"B"-varer), men så veit jeg da også hva jeg kjøper.. og trenger ikke skrive rasende innlegg etterpå fordi jeg ikke har evner til å sette meg inn i hva "Glimrende multimedia-maskin med 256MB RAM" faktisk er..

En Celeron maskin (2.4) m/integrert grafikk hvor inntil 256MB Ram kan settes av til AGP porten.. = Ekjøp lyver ikke direkte, men alt er jo relativt.. og målgruppen er daikke "hardcore gamers" som har [email protected] + 7800GTX 512 i SLI som minstekrav.

:roll:

PS.

Kjenner mange "vanlige" mennesker som er godt fornøyd med sine "Elkjøp-PC'er" selv om jeg selv ikke ville kjøpt slike maskiner/system.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hei

 

Det er vel riktig å undersøke specs om pcen før man løper til butikken !. Som mange andre tidligere har påpekt har veldig mange billigere pcer delt minne mellom skjermkort og ram, dvs at en skjermkort kan maksimalt dele 256 mb !. Hovedregelen er derfor å styre unna pcer og hovedkort med innebygget skjermkort.

 

Vel partisjoner kan forsvinne ganske enkelt ved et disk krasj eller virus. har selv opplevd at mbr har blitt borte på grunn av disk krasj og måtte da bruke programmed get data back !!.

 

Ta backup av partisjonen med Norton ghost eller lignende programvare !

 

Mvh

Abedin

Lenke til kommentar

kanskje offtopic. men ser det er folk her som jobber på elkjøp/andre steder som de selger ferdig pcer med win. hva gjør dere om kunden har lyst og bruke linux. har lært seg det sånn som et vanlig meneske kan win. og han har fåt et virus eller noe som gjør at et eller annet ikke funker som det skal. vil dere da levere denne pcen med win? eller har folk på elkjøp/ekspert og sånn peil nok til og f.eks fjerne et virus fra en linux pc?

edit: eller enda bedre. pcen har fåt en minne problem som får pcen til og kjæsje. er det noen regel om at pcen må ha windows for at garantien skal gjelde?

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Har en kunde fått virus går dette ikke på garantien og er således ikke en sak for hverken selger eller produsent. Samme om man har windows og får virus eller windows krasjer og hardware ikke er skyld i dette.

 

Så det er en ikke-sak.

 

Om minnet er gått i stykker så har man reklamasjonsrett uansett om det er linux, unix, durex eller fønix på maskina ;).

 

Dette fordi man har reklamasjonsrett så lenge det er snakk om produksjonsfeil, eller feil som kunde selv ikke har skyld i (feilen oppstår som følge av dårlig produserte varer, og ikke av kundes feil bruk eller lignende).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

OMT-123: Hvis butikken du var i var så liten at du mente det var overkill med 3 selgere i TV-avdelingen burde det vel også være greit å finne DVD-brennerene selv? Gå til dataavdelingen, i stedet for å stå å spørre ved TV-ene.

 

Ang. denne tråden om Elkjøp = bad or good, og masse annet skikkelig urelevante tema (egentlig i alle fall):

 

Har selv hatt mange positive handler på Elkjøp, men kan ikke si at det er et ensidig forhold. Har også møtt selgere som ikke har hatt kunnskaper om produktet de har solgt (eller i alle fall prøvd å selge), eller vist evner til kundebehandling. Man er der for å imøtekomme kundens behov, ikke bestride de - og det er det dessverre altfor mange selgere rundt om kring som ikke skjønner, og av den grunn heller aldri burde jobbet som selgere.

 

En kamerat av meg som jobber på Elkjøp (vil forresten si at jeg ikke har endret holdning til Elkjøp siden han begynte å jobbe der, men det var morsomt å se skiltene som de har på personalrommene "Vi skal være best, vi skal tjene penger, vi skal ha det gøy" (elns.) :D )

 

Når det gjelder kunnskapsnivået på Elkjøps selgere vil jeg tro det varierer sterkt etter læreevne og er ofte tildels proporsjonal med evnen til å behandle kunder på en god måte, men en ting er sikkert - jeg handler heller hos en høflig selger med lavt kunnskapsnivå, en en hoven blei som vet litt mer, og tror han vet mye mer.

 

I jula var jeg innom Spaceworld i et lite håp om å få tak i billige DVD-er (Elkjøp var stengt). Selgeren så ut som han ble skuffet over å få en kunde, og i hvert fall en som kom og spurte om de hadde DVD+R i kakeboks (siden jeg ikke kunne finne de på bordet med DVD-er). Lusket bort til DVD-ene, gravde en stund og under to kakebokser med DVD-R fant han en med +R 8x plater stemplet med prisen 179,-. Jeg foreslo da at dette var en høy pris, spesielt med tanke på at det var 8x plater (og at jeg visste at innkjøpspris på Verbatim 16x +R bokser hos Elkjøp under 90,-), men han mente at han måtte å ha noe å leve av han også og at han ikke kunne selge under 179,-. Han fikk ikke solgt noe for å si det slik. Jeg var ikke akkurat desperat etter DVD-er, og med slik kundebehandling fortjener de heller ikke å få solgt noe. Det er i alle fall min mening.

 

 

Min mening om noe helt annet er recovery partisjoner/disc-er som følger med PC'er.

 

Jeg har selv valgt å installere en fersk XP kopi på PC-er med recovery muligheter rett og slett fordi at den originale installasjonen har vært så full av dritt som rett og slett ødela systemet totalt, og ga brukeren mye styr. En av disse var forøvrig en Packard Bell laptop som en Elkjøp hadde klargjort (har forresten lagt merke til at Elkjøp er veldig glad i dele ut F-secure pakker til PC-er som har antivirus inkludert i pakken, dette er irriterende - spesielt for servicefolka til Elkjøp som må fikse de maskinene etter at kundene har innstallert F-secure og maskina slutter å boote), og installert F-secure over Norton. Maskina fungerte forøvrig i blant, men veldig, VELDIG dårlig. I tillegg til alt det Packard Bell tøvet som fylte systemet over alt og overstyrte enkelte programmer som ble lagt inn etterpå (brenneprogram og videoavspillingsprogram blant annet) - og gjett. Det finnes ikke avinstallasjonsfiler til disse, eller til Norton en gang på den laptopen jeg var borti.

 

Her synes jeg i alle fall at en av Elkjøp butikkene i Oslo (antar at det er flere) har gjort en dårlig jobb og solgt ting som ikke passer i lag, klargjort den dårlig, og ikke en gang greid å imøtekomme denne kundens behov da kunden hadde bruk for Office, og i stedet hadde fått en 6-cd'ers Works pakke (hvem f.... bruker CD-er lengre? DVD is the new CD) som ikke greide å utføre de funksjonene denne totalt dataukyndige kunden hadde trengt å utføre.

 

Derfor er mitt forslag: Elkjøp burde begynne å ta inn Mac. Selg dette til de som ikke er avhengig av Windows og som ikke har peiling på data. Mac fungerer i alle fall kjempefint for idiotene - og også for de som kan noe. Det hadde i alle fall spart meg for mye (MYE) mas, og helt sikkert mange andre som har vokst opp i områder hvor de er de eneste som faktisk kan fikse en PC. (Hmmm....Slapp jo faktisk å fikse noen PC'er i jula, jeg skulle - men jeg tror eieren glemte å minne meg på det :whistle: )

 

Vel - håper det var noe fornuftig inni der også... Nighty!

 

Det er vel riktig å undersøke specs om pcen før man løper til butikken !. Som mange andre tidligere har påpekt har veldig mange billigere pcer delt minne mellom skjermkort og ram, dvs at en skjermkort kan maksimalt dele 256 mb !. Hovedregelen er derfor å styre unna pcer og hovedkort med innebygget skjermkort.

 

Vel partisjoner kan forsvinne ganske enkelt ved et disk krasj eller virus. har selv opplevd at mbr har blitt borte på grunn av disk krasj og måtte da bruke programmed get data back !!.

 

Ta backup av partisjonen med Norton ghost eller lignende programvare !

 

[Edit]

abedin:

punkt 1. Vel - det er ingen vits i å si dette her. De som trenger å vite om dette hverken skjønner det, eller leser det.

punkt 2. HD-kræsj er reklamasjon. Recovery disc unødvendig

3: Ghost? Oppfordrer du til piratkopiering. Har ikke sett dette i salg hos Elkjøp...

Dessuten er det for fleste for ignorante til å ta backup.

Get data back? Du trenger ikke det nå. Vi har jo fått ny fin lovtolkning. Elkjøp må nå sende PC-en til Ibas for recovery av HD-data, men så klart - ikke før HP har sett på PC'en og er SIKRE på at HD-en er død...Det kommer til å bli spennende å se, eller kanskje mest skremmende kommer vel til å være prisen på HD?

 

Forresten - hva med å saksøke fujitsu-siemens som monterer 120GB 7200rpm hd-er uten kjøling og gjett da? Disken ryker (sjokk!) (det verste er jo at de insisterer på å ha en partisjon. Windows og data på samme fysiske område på hd. *skummelt*

[/Edit]

Endret av Tresprit
Lenke til kommentar
Joda alastor, men jeg spurte etter HVOR finner jeg dvd spillere til pc og han  sier at han vet ikke fordi han jobber i tv avdelingen og det sier også 2 andre men hvem jobber da i datavdelingen da liksom? og det er litt rart vis ingen som jobber i en butikk ikke vet sånn ca hvor man finner varene man leter etter. Jeg spurte han ikke ett teknisk spørsmål for i såfall kunne jeg ha forståelse for at han ikke jobbet i den avdelingen men det burde vere muling å få vite hvor man finner ting, dette vet selv annsatte på dagligvareforretninger.

(Masse skriveleifer men jeg håper det er leselig)

5402435[/snapback]

Tja, selvfølgelig burde man sikkert kunne vite dette. Men det er ikke ALT vi kan vite heller :).

 

Jeg feks aner ikke hvor strykejernene befinner seg i butikken jeg jobber i (jobber på data og tele). Ei heller vet jeg hvilke støvsugerposer som passer til en kundes støvsuger).

 

Det kan hende du var uheldig og faktisk traff på 3 som jobbet med tv/video/lyd, og rett og slett ikke visste hvor slikt var hen - det er sjelden vi lyver om slikt :).

 

Om du mener at de 3 du spurte var alene i butikken så forstår jeg jo frustrasjonen. Men svært få elkjøpbutikker har så få ansatte på jobb. Og i vanlige ettermiddagsperioder kan butikkene ha så mange pr avdeling uten problemer - og gjerne fler :).

Lenke til kommentar
kanskje offtopic. men ser det er folk her som jobber på elkjøp/andre steder som de selger ferdig pcer med win. hva gjør dere om kunden har lyst og bruke linux. har lært seg det sånn som et vanlig meneske kan win. og han har fåt et virus eller noe som gjør at et eller annet ikke funker som det skal. vil dere da levere denne pcen med win? eller har folk på elkjøp/ekspert og sånn peil nok til og f.eks fjerne et virus fra en linux pc?

edit: eller enda bedre. pcen har fåt en minne problem som får pcen til og kjæsje. er det noen regel om at pcen må ha windows for at garantien skal gjelde?

5403062[/snapback]

 

Jeg kan ikke svare for elkjøp, men jeg kan svare på hva jeg personlig ville ha gjort i en slik sak:

Pc'en blir levert med windows fra produsent, og vi legger ikke inn linux for kunden. Om det trengs betalbar service (f.eks. på grunn av virus) på en pc hvor brukeren har installert linux, ville jeg tatt kontakt med serviceverkstedet som har avtale med produsenten og spurt om de kunne ta det. Om de ikke gjør det, ville jeg hørt med andre serviceverksteder vi har avtale med. Har pc'en hardwarefeil vil det gå på garantien uansett.

 

Generelt er regelen: Hardwarefeil dekkes av garantien, virus og programvarefeil dekkes ikke (med mindre feilen skyldes en korrupt installasjon/korrupt image fra fabrikkens side, selvfølgelig - blaster tok vi oss også av uten kostnader...)

 

Alastor kan kanskje svare for elkjøp? :)

 

NÅ går jeg og legger meg - har 2 barn som kommer til å vekke meg om et par timer :sleep:

Lenke til kommentar

Henger meg på dårlig service på elkjøp bølgen. Jeg er en som liker å titte for meg selv og heller spørre etter hjelp når jeg trenger det. Sånn sett så er elkjøp en veldig fin butikk, for det er aldri noen som spør om man trenger hjelp. Men det som er problemet er at jeg ikke får hjelp når jeg spør etter det. Enten så kan de ikke hjelpe eller så blir jeg sendt over til en annen som bare ignorerer meg.

Lenke til kommentar
kanskje offtopic. men ser det er folk her som jobber på elkjøp/andre steder som de selger ferdig pcer med win. hva gjør dere om kunden har lyst og bruke linux. har lært seg det sånn som et vanlig meneske kan win. og han har fåt et virus eller noe som gjør at et eller annet ikke funker som det skal. vil dere da levere denne pcen med win? eller har folk på elkjøp/ekspert og sånn peil nok til og f.eks fjerne et virus fra en linux pc?

5403062[/snapback]

 

 

Hvis man velger ustandard OS så vil man raskt merke at kompetansen er liten, i mange tilfeller er kompetansen elendig uansett om det er elkjøp eller mer spesielle datasjapper selv på windows og enkel nettverksoppsett. Mange jobber i denne bransjen som ikke har noe i den og gjøre, tar igjen endel ting og tang etter mer eller mindre proffe folk og det er ofte helt forferdelig og se hvor lite peil folk har på det de tar på seg. Dog har de ofte peil på og fakturere 500 - 1000,- +MVA pr time.

Lenke til kommentar
kanskje offtopic. men ser det er folk her som jobber på elkjøp/andre steder som de selger ferdig pcer med win. hva gjør dere om kunden har lyst og bruke linux. har lært seg det sånn som et vanlig meneske kan win. og han har fåt et virus eller noe som gjør at et eller annet ikke funker som det skal. vil dere da levere denne pcen med win? eller har folk på elkjøp/ekspert og sånn peil nok til og f.eks fjerne et virus fra en linux pc?

edit: eller enda bedre. pcen har fåt en minne problem som får pcen til og kjæsje. er det noen regel om at pcen må ha windows for at garantien skal gjelde?

5403062[/snapback]

 

Hva en butikk ville gjort aner jeg ikke. Dersom du hadde installert Linux på en PC fra HP og ringt support, spørs det hva problemet er. Om det er virus, ville jeg bedt deg ta backup av dokumenter/bilder etc. og kjørt en ny installasjon. Dersom jeg visste hvordan viruset skulle fjernes, ville jeg hjulpet med det dersom trafikken på linjene var lav. Men vi hjelper ikke med softwarefeil dersom det er kø på linjene, da dette ikke dekkes av supporten du har rett på.

 

Når du installerer Linux på maskinen, sier du også fra deg retten på support fra HP på noe som helst av programvarefeil. Det er ikke dermed sagt at du ikke får hjelp. Kommer litt an på hvem du treffer på :)

 

Dersom det er minnefeil ville jeg bedt deg kjøre memtest86. Samme med andre hardwarefeil. Jeg ville bedt deg kjøre en eller annen form for diagnose fra oppstartsdisk eller CD. Hardwarefeil har ikke noe med installert OS å gjøre.

 

Men å svarer ikke jeg så mye telefoner fra kunder, så jeg skal ikke si helt sikkert hva folk ville gjort :)

Lenke til kommentar
Henger meg på dårlig service på elkjøp bølgen. Jeg er en som liker å titte for meg selv og heller spørre etter hjelp når jeg trenger det. Sånn sett så er elkjøp en veldig fin butikk, for det er aldri noen som spør om man trenger hjelp. Men det som er problemet er at jeg ikke får hjelp når jeg spør etter det. Enten så kan de ikke hjelpe eller så blir jeg sendt over til en annen som bare ignorerer meg.

5403257[/snapback]

De fleste butikkene har kølapp-system, med en kølapp for hver avdeling.

 

Trekk lapp i rett avdeling, og du får den hjelpen du skal ha. Hvorfor skal en butikk være interessert i å ikke få deg til å kjøpe varer? Synes det her høres for sært ut ;).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...