Gå til innhold

Elkjøp er ikke til å stole på!


Anbefalte innlegg

Nr en er å LESE BRUKSANVISNINGEN.

 

Der står det blant annet at man IKKE skal formatere. Man SKAL bruke recovery-partisjon/cd, da denne HAR de nødvendige driverne.

 

Når dere faktisk ikke gjør dette, og skriver "format c:" uten å lese bruksanvisninga så er det dere som ikke veit hva dere driver med - og dermed så blir dette jo litt vanskelig.

5365175[/snapback]

 

 

1.) Som regel så ligger jo vitterlig ikke BACKUP på C: , men en backup-partisjon.

2.) Det BØR forventes at de driverne som trengs er med på CD eller DVD slik at man kan gjenopprette maskina igjen f.eks etter en uopprettelig feil.

 

Nå hører jeg gjentatte ganger at maskiner IKKE leveres med slike recovery-disker, hvilket jeg synes er meget besynderlig IOM at det vil jo spare div. kostnader i form av arbeidstid fordi butikken må gjøre dette selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1.) Som regel så ligger jo vitterlig ikke BACKUP på C: , men en backup-partisjon.

2.) Det BØR forventes at de driverne som trengs er med på CD eller DVD slik at man kan gjenopprette maskina igjen f.eks etter en uopprettelig feil.

 

Nå hører jeg gjentatte ganger at maskiner IKKE leveres med slike recovery-disker, hvilket jeg synes er meget besynderlig IOM at det vil jo spare div. kostnader i form av arbeidstid fordi butikken må gjøre dette selv.

5394371[/snapback]

At det følger med CDer på noen maskiner betyr ikke at det skal gjøre det på alle andre, det må være lov å tenke annerledes. Alle maskinene jeg har vært borti med backup-partisjon har tilbudt muligheten til å brenne dette ut på en DVD eller CD. Hadde folk lest bruksanvisningene, hadde de fått med seg dette. Og nei, å skaffe cder er ikke noe butikken måtte ha gjort selv, det hadde i så fall vært slik fra produsentens side. Det er nok noe som er innført for å spare penger, men det fører jo til at forbrukerne får billigere hw. Praktisk er det også, for da kan maskinen helbrede seg selv uten eksterne medier. Skulle harddisken være så skadet at recoverypartisjonen ikke er tilgjengelig, hjelper som regel ikke cder uansett...

Lenke til kommentar
Nr en er å LESE BRUKSANVISNINGEN.

 

Der står det blant annet at man IKKE skal formatere. Man SKAL bruke recovery-partisjon/cd, da denne HAR de nødvendige driverne.

 

Når dere faktisk ikke gjør dette, og skriver "format c:" uten å lese bruksanvisninga så er det dere som ikke veit hva dere driver med - og dermed så blir dette jo litt vanskelig.

5365175[/snapback]

 

 

1.) Som regel så ligger jo vitterlig ikke BACKUP på C: , men en backup-partisjon.

2.) Det BØR forventes at de driverne som trengs er med på CD eller DVD slik at man kan gjenopprette maskina igjen f.eks etter en uopprettelig feil.

 

Nå hører jeg gjentatte ganger at maskiner IKKE leveres med slike recovery-disker, hvilket jeg synes er meget besynderlig IOM at det vil jo spare div. kostnader i form av arbeidstid fordi butikken må gjøre dette selv.

5394371[/snapback]

 

Ved ugjenopprettelig feil så skal maskinen uansett inn på serviceverksted for reklamasjon ifølge produsentene. Der har de master-discer. Masterdiscer skal også kunne bestilles av de enkelte butikkene om saker skal løses lokalt.

 

men, recoverypartisjoner er der av den enkle grunn at folk før har klagd på at de mister cdene som følger med. En partisjon kan ikke mistes.

 

At folk faktisk ikke leser bruksanvisninga kan ikke butikk eller produsent lastes for.

Lenke til kommentar
1.) Som regel så ligger jo vitterlig ikke BACKUP på C: , men en backup-partisjon.

2.) Det BØR forventes at de driverne som trengs er med på CD eller DVD slik at man kan gjenopprette maskina igjen f.eks etter en uopprettelig feil.

 

Nå hører jeg gjentatte ganger at maskiner IKKE leveres med slike recovery-disker, hvilket jeg synes er meget besynderlig IOM at det vil jo spare div. kostnader i form av arbeidstid fordi butikken må gjøre dette selv.

5394371[/snapback]

 

Nå vet jeg ikke hvordan ulike produsenter løser det her, men f.eks. HP stasjonære PCer kommer med recoverypartisjon og ingen CD eller DVD. Derimot får du spørsmål om du vil brenne ut denne første gangen du starter den. Du blir faktisk sterkt oppfordret til å gjøre det. Dersom du velger å ikke brenne ut DVD, så kan DVD-sett kjøpes av HP senere for ca. 300 kroner.

 

Backuppartisjonen ligger ikke på C:\, men infoen maskinen trenger for å starte den ligger der. Og backuppartisjonen består av imagefiler, ikke exe-filer som driverne og programmene kan installeres fra.

 

Det er faktisk kundens eget ansvar å sette seg inn i hvordan en vare virker. At kunden ikke gidder å lese bruksanvisningen eller følge oppfordringer som blir gitt kan hverken butikken eller produsenten holdes ansvarlig for.

 

Og dersom du velger å formatere med egen Windows XP CD, så henter du driverne fra produsentens nettsider.

Lenke til kommentar

Tror jeg hadde hevet kjøpet snarest jeg. De har vel 30 dagers angreopplegg enda?

 

Minner meg om da en kompis kjøpte fra elkjøp på lørenskog for MANGE år siden, da han åpnet kassa ver det alt annet enn det det sto det skulle være. Etter masse styr fikk han penga tilbake. Og etter det har han aldrig kjøpt ferdig pc'r mer.

Lenke til kommentar
Tror jeg hadde hevet kjøpet snarest jeg. De har vel 30 dagers angreopplegg enda?

 

Minner meg om da en kompis kjøpte fra elkjøp på lørenskog for MANGE år siden, da han åpnet kassa ver det alt annet enn det det sto det skulle være. Etter masse styr fikk han penga tilbake. Og etter det har han aldrig kjøpt ferdig pc'r mer.

5396066[/snapback]

 

Jeg vil nå si at det å ikke undersøke hva en kjøper, eller å ikke lese bruksanvisningen før en begynner å leke ekspert, er en ekstremt dårlig grunn for heving av kjøpet.

Lenke til kommentar
Tror jeg hadde hevet kjøpet snarest jeg. De har vel 30 dagers angreopplegg enda?

 

Minner meg om da en kompis kjøpte fra elkjøp på lørenskog for MANGE år siden, da han åpnet kassa ver det alt annet enn det det sto det skulle være. Etter masse styr fikk han penga tilbake. Og etter det har han aldrig kjøpt ferdig pc'r mer.

5396066[/snapback]

 

Jeg vil nå si at det å ikke undersøke hva en kjøper, eller å ikke lese bruksanvisningen før en begynner å leke ekspert, er en ekstremt dårlig grunn for heving av kjøpet.

5396114[/snapback]

 

Tja spesifikasjonene står jo på pc'n da, og da regner man jo med at de spesifikasjonen som er opgitt stemmer? Vil ikke si man leker ekspert, når de spesifikasjoner som er oppgitt, ikke er det som følger med. Nå husker jeg ikke konkret hva som ikke stemte, er jo 10 år siden + -

 

Men la oss si det hadde vært i dag da, og han hadde kjøpt en pc med a64 3200+, da hadde det jo vært dritt om det hadde stått en a64 3000+ i steden. Og elkjøp hadde nektet. Man leker vel ikke ekspert av den grunn? Det sier seg jo selv at man da har betalt for noe man ikke har fått. Hjelper ikke å lese bruksanvisnig da! Og man får vel ikke lest manualer og slikt før man har kjøpt varen?

 

Og vi som kan litt om data kjøper jo ikke slike steder, man hadde vi vært lost, hadde vi vel ikke akkurat spurt om å få sjekke varen bit for bit før kjøpet? Vi hadde vel stolt på butikken? Er jo alltid artig og høre på folk som skal kjøpe pc på f.eks elkjøp. De spør selger om en ting så hører man disse svarene så du nesten dør av latter og tenker stakkars menneske som vurderer å kjøpe av den selgeren der. Selgerne kan jo like lite som de skal kjøpe varen mange ganger :thumbdown:

Lenke til kommentar

Altså, om en vare ikke har de spesifikasjonene som man er lovet (noe som ikke er tilfellet her, om du leser alle postene :)), så har varen en mangel. Dette har selger plikt til å rette, enten ved reparasjon eller omlevering. Gjøres ikke dette, SÅ kan man heve. Ikke før. Og kun dersom mangelen ikke er uvesentlig - da kan man kun kreve prisavslag.

 

Og, jeg utfordrer deg. Kom til butikken der jeg jobber, hør på selgerne på dataavdelingen her. Tror du hadde blitt overrasket - vi legger vekt på et høyt kunnskapsnivå på pcer :).

Lenke til kommentar

jeg var med en kompiss når han skulle kjøpe seg ny data på elkjøp i molde.

de hadde noen 2 januar tilbid på noen packard bell maskiner der og greier,så litt på specsa til maskinene en maskin til ca 7k hadde en amd athlon64-3,7ghz.... :nei: skulle være 3700 men selgerne hadde skrevet med hånd 3,7ghz.!

dette forteller en del om kunnskapen til selgerne på elkjøp...... :thumbdown:

Lenke til kommentar
jeg var med en kompiss  når han skulle kjøpe seg ny data på elkjøp i molde.

de hadde noen 2 januar tilbid på noen packard bell maskiner der og greier,så litt på specsa til maskinene en maskin til ca 7k hadde en amd athlon64-3,7ghz.... :nei:  skulle være 3700 men selgerne hadde skrevet med hånd 3,7ghz.!

dette forteller en del om kunnskapen til selgerne på elkjøp...... :thumbdown:

5400215[/snapback]

Nei, dette forteller en del om kunnskapen til 1 selger som lagde en feil prislapp :).

 

På maskininfoen som blir sendt til butikkene står det amd 3700+ med gigahz i parentes. Om en da er litt kjapp med prislappen så betyr det fint lite for den generelle datakunnskapen til elkjøps selgere ;).

Lenke til kommentar
jeg var med en kompiss  når han skulle kjøpe seg ny data på elkjøp i molde.

de hadde noen 2 januar tilbid på noen packard bell maskiner der og greier,så litt på specsa til maskinene en maskin til ca 7k hadde en amd athlon64-3,7ghz.... :nei:   skulle være 3700 men selgerne hadde skrevet med hånd 3,7ghz.!

dette forteller en del om kunnskapen til selgerne på elkjøp...... :thumbdown:

5400215[/snapback]

Nei, dette forteller en del om kunnskapen til 1 selger som lagde en feil prislapp :).

 

På maskininfoen som blir sendt til butikkene står det amd 3700+ med gigahz i parentes. Om en da er litt kjapp med prislappen så betyr det fint lite for den generelle datakunnskapen til elkjøps selgere ;).

5400423[/snapback]

 

Er enig med deg Alastor, men bruker dere ikke Prisplakat-programmet da? Der ligger jo stort sett alt sammen inne av spesifikasjoner. (hvertfall hos oss).

Lenke til kommentar
jeg var med en kompiss  når han skulle kjøpe seg ny data på elkjøp i molde.

de hadde noen 2 januar tilbid på noen packard bell maskiner der og greier,så litt på specsa til maskinene en maskin til ca 7k hadde en amd athlon64-3,7ghz.... :nei:  skulle være 3700 men selgerne hadde skrevet med hånd 3,7ghz.!

dette forteller en del om kunnskapen til selgerne på elkjøp...... :thumbdown:

5400215[/snapback]

 

De fleste jeg har hatt kontakt med fra Elkjøp har vært ganske oppegående, men nå er det for det meste folk med serviceansvar jeg snakker med. Og jeg vil si at selgere hos Expert som selger maskiner de ikke engang har sett dokumentasjon på og lover funksjoner som ikke finnes er verre.

Lenke til kommentar

Alstor er inne på et viktig poeng i denne tråden. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært borti følgende scenario:

 

En familie kommer inn for å kjøpe en pc - enten den første i familien eller den første pc'en i familien på 7 år fordi den gamle ikke funker for tenåringssønnen på 14. Etter 2 måneder kommer en av foreldrene innom med pc'en fordi den ikke fungerer som den skal. De har hatt "dataeksperter" innom for å se på pc'en fordi den var blitt treg. Denne "dataeksperten" har installert windows på nytt - eller de har fått en cd av denne "eksperten" fordi det ikke fulgte med noen cd, og nå er det masse som ikke funker som det skal.

 

Jeg slår på og ser at windows er på engelsk, og masse drivere er ikke installert. Og recoverypartisjonen er selvfølgelig slettet... Deretter spør jeg om de har lest bruksanvisningen, og hvorfor de ikke har fulgt prosedyren derfra. Svaret er alltid det samme: Jammen denne "dataeksperten" har kjempepeiling, og bygger pc'er selv og greier.

 

Når jeg så forklarer at selvbyggpc'er og ferdigpc'er ikke nødvendigvis er samme sak, og at man skal lese dokumentasjonen som følger med pc'en, så blir de sinte på meg fordi de ikke har giddi å lese bruksanvisningen...

 

Jeg, for min del, begynner å bli dritt lei av å få kjeft for at denne typen mennesker ikke gidder å sette seg inn i det de har kjøpt. Jeg regner også med at det er en del som frekventerer disse sidene som er disse "dataekspertene".

 

Om du er av disse, har jeg følgende bønn: Neste gang dere blir tilkalt: Vær vennlig å sjekke dokumentasjonen som følger med. De fleste av dagens ferdigpc'er har en recoverypartisjon for å få oppsettet og programvaren som var på pc'en fra dag en, eventuelt går det an å lage cd'er/dvd av imaget.

Lenke til kommentar

Det disse ekspertene som kjefter folk hos oss huden full for at det ikke følger med Windows XP CD også, noe de merker etter formatering. Da er det hyl, skrik og banning fordi "loven sier de skal ha CD". Ja, det er et direkte sitat fra en som hevdet å veldig god greie på både loven og maskiner. Har ikke hørt noe fra ham etter at jeg ba ham finne paragrene som ga han rett til en CD med Windows XP.

Lenke til kommentar
jeg var med en kompiss  når han skulle kjøpe seg ny data på elkjøp i molde.

de hadde noen 2 januar tilbid på noen packard bell maskiner der og greier,så litt på specsa til maskinene en maskin til ca 7k hadde en amd athlon64-3,7ghz.... :nei:  skulle være 3700 men selgerne hadde skrevet med hånd 3,7ghz.!

dette forteller en del om kunnskapen til selgerne på elkjøp...... :thumbdown:

5400215[/snapback]

Nei, dette forteller en del om kunnskapen til 1 selger som lagde en feil prislapp :).

det var en 5-10 maskiner med akkurat samme feilen på prislappen! :whistle:

en ting til hvorfor følger det ikke med xp cd egentlig? ikke at jeg bryr meg da men!

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Om du er av disse, har jeg følgende bønn: Neste gang dere blir tilkalt: Vær vennlig å sjekke dokumentasjonen som følger med. De fleste av dagens ferdigpc'er har en recoverypartisjon for å få oppsettet og programvaren som var på pc'en fra dag en, eventuelt går det an å lage cd'er/dvd av imaget.

5400938[/snapback]

 

WORD!

 

 

Vær så snill å ikke kom med den slitne pirat xp-pro eng. cd'n deres..

Dataeksperter my ass...

Lenke til kommentar
Og disse kundene som klarer å slette recoverypartisjon og slikt på maskina skaper faktisk en mangel på den selv - og dermed skal de betale for reparasjon og recovery. Tips til deg som pc-tekniker.

 

Forøvrig veldig godt sagt, fullstendig enig! :)

5400999[/snapback]

 

Takktakk :-) Hadde liksom en følelse av at flere i bransjen begynner å bli litt lei av disse...

 

Og bare for å svare: Det er en stund siden jeg jobbet i dataavdelingen nå, men da jeg dreiv på pleide jeg å se an kundene. De som kom og oppførte seg bra ordnet jeg en recovery og ga med dem en recovery-dvd. De som skjelte meg ut eller oppførte seg ufint på andre måter for at de ikke hadde giddi å følge med i timen: Pc'en til Infocare, og regning på 1000,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...