Gå til innhold

Elkjøp er ikke til å stole på!


Anbefalte innlegg

En kompis av store broren min skulle kjøpe seg ny PC på Elkøp.

Med vår hjelp fant han en som passet hans behov og systemkrav.

Han løp og kjøpte den etter en stooor tenke pause.

Han var stor fornøyd helt til at vi fant ut at de 256MB i skjermkortet var redusert til ynkelige 64MB!

Han ringte å klaget, og en uke senere var ikke PC'en å finne på Elkjøp sine internett side(Kanskje tilfeldig)! Dermed hadde han heller ikke noe bevis på at de ikke hadde gitt han feil skjermkort! :nei:

 

Dessuten for noen dager siden da vi hjalp han med formatering, så hadde elkjøp sendt med feil drivere! Så der satt vi med en formatert PC, med en WinXP som ikke hadde driverne, og en Intel(produsenten av hovedkortet, alle kort som lyd, skjerm og ethernet var on-board) internett side som var ubrukelig! Prøv selv å finne drivere til komponenter man ikke har filla peiling hva heter! :nei:

 

Mulig dette er en tilfeldighet da, men hvis det ikke er det, så blir man veldig irritert! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start - Høyreklikk på Min Datmaskin - Egenskaper - Maskinvare - Enhetsbehandling! Her kan du muligens finne ut hva som sitter i PCen. Hvis du ikke finner noe der så åpner du kabinettet, finner et nummer på hovedkortet, går inn på Google og skriver <"Det du fant" drivers>. Hvis du gjør det så skal du se du finner noe serru :thumbup:

 

Du kan sikkert finne en gammel Elkjøp avis hos noen så du får klaget på kjøpet også!

 

#EDIT av moderator - fjernet unødvendig kverulering#

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Nå skal jeg være litt spydig, men er det ikke hans egen feil når han handler data på elkøp..

Det er vel ikke lenger sånn at det kun er hos hw-guruene at infoen sitter om at elkjøp suger når det gjelder pc.. Jeg mener det er en allmenn viten.

 

Og om det ikke er det så koster det vel 2 kalorier å sjekke på nettet før man kjøper..

 

Men nå er det vel skjedd at han allerede har kjøpt den, da spørs det hvor lenge siden maskinen ble kjøpt.. 1 mnd full returrett..

 

Om det er lenger siden så bør du ta saken opp med den aktuelle selger, om han ikke vil ordne opp, går du til daglig leder, og om han ikke vil så er det forbrukerrådet neste.. Fyren som kjøpte har tydeligvis ikke særlig peiling, slik mange i det norske samfunnet ikke har, så selger har et rimelig stort ansvar.

Lenke til kommentar
Start - Høyreklikk på Min Datmaskin - Egenskaper - Maskinvare - Enhetsbehandling! Her kan du muligens finne ut hva som sitter i PCen. Hvis du ikke finner noe der så åpner du kabinettet, finner et nummer på hovedkortet, går inn på Google og skriver <"Det du fant" drivers>. Hvis du gjør det så skal du se du finner noe serru!

Det går jo ikke siden PC'en mangler drivere, og da vil disse hardwarene bare hete "Ukjent enhet"!

 

PC'en var en Emachines, men jeg husker ikek modellnummeret! Og dessuten finnes ikke denne PC'en i Emachines sin database over sine PC'er! :nei:

Endret av gutt91
Lenke til kommentar
Nå skal jeg være litt spydig, men er det ikke hans egen feil når han handler data på elkøp.. 

Det er vel ikke lenger sånn at det kun er hos hw-guruene at infoen sitter om at elkjøp suger når det gjelder pc..  Jeg mener det er en allmenn viten.

 

Og om det ikke er det så koster det vel 2 kalorier å sjekke på nettet før man kjøper..

5357161[/snapback]

Det var på nettet vi lette etter en passende PC! Og vi fant en som så var relativt bra, og billig!

Det er heller Elkjøp som ikke vil innrømme feil!

Endret av gutt91
Lenke til kommentar

Husk at Elkjøps 256 MB skjermkort ikke er så bra som det høres ut som, det er vel ett X300 eller 6200 Turbo Cache som sitter i. Skjermkortet må da settes i bios hvor mye av internminnet som den får lov til å bruke. Turbo Cache har vel innebygd litt minne, men kan låne opptil 256 totalt (inkludert det interne minne) fra system minnet. Dvs. at hvis du setter skjermkortet til 256 MB, og hele maskinen har 512 MB, så vil du kun ha 256 MB til rådighet til resten av systemet.

 

Men til saken:

 

Har du sjekket harddisken om det ligger en partisjon som heter backup der? En kollega hadde PC som ikke funket, fordi driverne mangler. Fant de liggene på backup partisjonen. På hans var det også en revocvery partison. Selv om det fulgte med en recovery CD. Men denne var produsert av Medion.

 

EDIT:

 

Men uansett så er det bare å hente ned Chipsett driverne fra Intel. Samt VGA driver fra Nvidia eller ATI (kommer ann på skjermkortet). Er det ett internt så bare hent i fra Intel sine sider. Lyden burte det også være mulig å finne hos Intel. Er det en socket 775 CPU, så er det Intel sitt HD lydkort som sitter der. Men er det en 478 CPU så er det nok Realtek sitt AC'97 som gjelder.

 

Nettverks driveren er litt vanskeligere. På den fra Medion som har ett Intel HK (tror det var det. HK lignet ikke noe annet jeg har sett). Det satt noe fra ett selskap som bygynte på E tror jeg.

 

Regner egentlig med at denne også ligger på intel sine sider.

 

EDIT 2:

 

Er det en nyere PC, så er en av disse driverne:

 

http://support.intel.com/support/chipsets/sb/cs-011594.htm

 

Det ligger 3 på hver, hvor du trenger alle. Har du separat skjermkort, så trengs ikke grapic driver.

 

Hvis du åpner PCen og ser nøye etter på kortet, så står det kanskje en betegnelse. Da kan du se om du finner den samme på denne siden:

 

http://support.intel.com/support/motherboa...-021758.htm#btx

 

Der skal nok alle driverne du trenger ligge.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, det dreier seg sikkert om et integrert skjermkort som kan bruke opp til 256mb av internminnet i maskinen. Tviler på at han har blitt lurt. Mange av disse maskinene har også recoverypartisjon, noe som er nøye beskrevet i bruksanvisningen, og har man ikke lest denne, får man ikke noen sympati fra meg. Og til Dreamlord: at kjøper ikke har peiling medfører ikke automatisk ansvar fra selger, det blir bare for dumt...

Lenke til kommentar

Selvsagt blir det for dumt, men 90% av norges befolkning har ikke peiling, dermed øker ansvaret hos selger. Om kunnskap om hw hadde vært en allmenn viten så hadde kunden hatt ansvar, men det er det ikke..

Man må som regel høre på råd fra "eksperter"/selgere, og når disse enten misleder kjøper eller lar være å informere hva pc`n i realiteten kan brukes til, så er det et stort avtalebrudd..

 

Om det nytter å klage er en annen ting, men får du selger til å innrømme hva han mener pc`n kan brukes til, så er du kommet langt..

 

Derimot har fyren funnet maskinen på egen hånd og brukt sin egen "kunnskap" til å finne frem til dette vidunderet, så stiller saken seg helt anderledes.. Da er kjøper eneansvarlig for ikke å ha nok kunnsakp om data/hw..

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar

Jeg mente ikke i forkant av kjøpet, men i etterkant må det være mulig å forvente en viss innsats fra forbrukers side for å sette seg inn i hvordan produktet fungerer. Siden førstepost her er ganske utydelig, er det ikke godt å vite hva som egentlig har skjedd. Jeg vet ikke åssen man lager vafler, men kjøper jeg meg et vaffeljern skal jeg da vitterlig lære meg å bruke det...

Lenke til kommentar

Tviler ikke ett eneste sekund på at elkjøp har reklamert med 256mb skjermkortminne på dette skjermkortet da. Selv om det kanskje er snakk om (64mb + internminne) total ram.

 

Way of the snake. Det er jo slik de greier å selge deler-klar-for-destruksjon-kjøpt-BILLIG-samlet-i-en-box-klar-til-å-rippoff-en-uheldig-uvitende-elkjøp-kunde -som-tror-han-kjøper-en-versting-PC-for-det-er-det-bildet-man-får-servert-i-en-villedende-reklame.

 

Men de er jo da ikke alene om å servere billig møkk på sølvfat til kundene sine da.

Lenke til kommentar

Nr en er å LESE BRUKSANVISNINGEN.

 

Der står det blant annet at man IKKE skal formatere. Man SKAL bruke recovery-partisjon/cd, da denne HAR de nødvendige driverne.

 

Når dere faktisk ikke gjør dette, og skriver "format c:" uten å lese bruksanvisninga så er det dere som ikke veit hva dere driver med - og dermed så blir dette jo litt vanskelig.

Lenke til kommentar

På min forige pc, var det det samme problemet med skjermkortet. Jeg spurte selgeren hvilket skjermkort det var, og han sa at han ikke visste det, men at det var 128 mb. Når jeg kom hjem og satte den opp var jeg kjempe fornøyd. Men etter litt research fant jeg ut at det var et innebygget skjermkort med 64 mb som stjal minne fra det fysiske minnet.

Jeg fikk også med en recovery cd, men det er det samme som en Win-xp cd bare at den er bare for den pc'en. Så den var ikke noe problem, kan ikke jeg huske hvertfall..

Endret av ScatexX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...