Gå til innhold

Mine første forsøk på motorsport - Romjulsrally!

TBPhoto

Anbefalte innlegg

Da fikk jeg endelig prøvd ut mitt Sigma 135-400 på noe av det jeg kjøpte det for!

NMK Elverum arrangerte sitt årlige Romjulsrally idag, og jeg tok kameraet og dro dit. Kaldt som fy, men jeg fikk knipset litt over 500 bilder! :whistle:

Dette er første gang jeg har prøvd meg på og fotografere motorsport, så jeg vet ikke om dette er bra eller ei?

Hadde meg med tripod, men brukte den faktisk ikke! Alle bildene er håndholdt, og ISO satt til 400.

Kom gjerne med tilbakemeldinger, tips osv.

Bilde #1: 400mm brennvidde, F/20 blender, 1/50 sekund lukkertid

post-79862-1135890494_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det siste var nok det jeg likte beste. Spent på å se flere av bildene dine.

BTW: det var kaldt på Romhjulsrally. Fruen i huset kom akkuratt inn på kontoret og mente at lukten av bål på jakka var så sterk at jeg måtte ha ligget på bålet.... Mye heftig kjøring i dag. Men kamera ble igjen hjemme i dag...

Lenke til kommentar

Flotte bilder!

Enig med Stoners at panorering gjør susen, men vet også at dette er ekstremt vrient å få bra til - av rundt 200 panoreringsbilder jeg tok på STCC på Vålerbanen tidligere i år var vel kanskje 3-4 brukbare - 'suksessraten' for mer stillestående bilder (med raskere lukkertid selv om jeg selvfølgelig fulgte bilene) var ekstremt mye høyere. Panorering har nok mye med trening å gjøre og kan bli skikkelig fett, men sjansen for å ende opp med 'dårlige' bilder er stor.

Synes du har gjort en bra jobb; snøen gir jo også fint inntrykk av at det er bevegelse. Likte de to Volvoene og close-shotet av Peugeoten forfra best jeg da :)

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Noen som har tips til innstillinger og teknikk for å få til bilder med mer fart i da? Jeg prøvde på en del panoreringer, men har vel brukt for raske lukkertider antar jeg?

Det er som sagt første gang jeg har prøvd meg på dette, så jeg har en lang vei å gå... men det er som dere sier, at det er trening som skal til.

Her er ett par bilder til;

400mm, F/5,6, 1/250

post-79862-1135941193_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Noen som har tips til innstillinger og teknikk for å få til bilder med mer fart i da? Jeg prøvde på en del panoreringer, men har vel brukt for raske lukkertider antar jeg?

Det er som sagt første gang jeg har prøvd meg på dette, så jeg har en lang vei å gå... men det er som dere sier, at det er trening som skal til.

Panorering er ikke så lett, krever øvelse. Prøv å følg bilen både før og etter du tar bildet. Lukketid på rundt 1/60-1/80 passer bra.

Lenke til kommentar
Panorering er ikke så lett, krever øvelse. Prøv å følg bilen både før og etter du tar bildet. Lukketid på rundt 1/60-1/80 passer bra.

5362086[/snapback]

Det første bildet jeg la ut i denne tråden er vel noe i nærheten da med andre ord? Fulgte bilen hele veien, før og etter at jeg tok bildet - og bildet ble tatt med 1/50 lukkertid.

Vel vel, vi får se når våren og sommeren kommer nå da - da blir det en del bilder på Vålerbanen antar jeg. Blir vel noen motocrossbilder også antar jeg. :)

Noen flere bilder fra Romjulsrally;

135mm, F/4,5, 1/250

post-79862-1136035795_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...