bjorlf Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 WD Raptor 40Gb, 2 år. Maskinen frøs umiddelbart under bruk. Under oppstart stopper den (mellom bios og windows) der du kan velge sata raid utility, og da står det 0 Mb. Diskverktøyet til WD viser disken, men ingen partisjoner. Disken roterer, men en klikkelyd høres ut som om den søker og ikke finner noe. (Jeg har backup på det meste, men det tar tid å bygge opp filstrukturen fordi disse er spredd på så mange cd-er, og noen filer er også tapt; moralen er bedre backuprutiner!) Jeg lurer på om det er håp om å få ut noen data selv før disken returneres? Lenke til kommentar
MiniX Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Du kan jo prøve å boote med en live cd. Da kan det jo være du klarer å redde noen flere data. Lenke til kommentar
roac Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Du kan jo prøve å boote med en live cd. Da kan det jo være du klarer å redde noen flere data. 5385516[/snapback] Heller tvilsomt siden kontrolleren ikke engang klarer å finne størrelsen på disken. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 (Jeg har backup på det meste, men det tar tid å bygge opp filstrukturen fordi disse er spredd på så mange cd-er, og noen filer er også tapt; moralen er bedre backuprutiner!)5353155[/snapback] Jeg hadde et likt backup-system som deg for et par år tilbake, men fant ut at det tok for lang tid å brenne alle CD-platene og for lang tid å legge de tilbake på disken i ettertid. Løsningen ble først byttet ut med backup på en ny harddisk, men etter hvert som lagringsbehovet økte ble begge de interne diskene brukt til data og den interne backupen ble byttet ut med to eksterne harddisker. Jeg er veldig fornøyd med denne løsningen og kan anbefale det vidre. Disken er mest sansynlig ganske død, men det kan hende du er heldig og får hentet ut en del data fra den med data-redningsprogrammer hvis den kan detekteres i windows disk management. Hvis det ikke hjelper kan det hende at disken våkner til liv hvis du kjøler den ned i fryseboksen først eller varmer den i ovnen til 60-70'C. Termisk utvidelse kan være nok til å få den i stand lenge nok til at du får reddet ut innholdet. Lykke til! Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 først og fremst, datagjenfinningsprogramvare er ikke noe supertrix. hvis partisjonstabellen er skrudd er det temmelig vanskelig å få hele filer likevel. men har du testet å bruke disken på en annen kanal/kontroller? og, til dels ot, var det ikke snakk om en artikkel på hw.no for ikke så lenge sia at forbrukerombudet hadde sagt at selger hadde et visst ansvar for datatap når det var feil på disken? sist men ikke minst, jeg føler med deg dette er helt forfredelig irrterende og medfører masse ekstraarbeid. det eneste positive er at slike hendelse ofte fører med seg bedre backuprutiner. Lenke til kommentar
bjorlf Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 Jeg har prøvd annen kabel, bytte mellom de to kontaktene på hovedkortet og ved å kjøle disken. Forskjellige stillinger er også prøvd; vertikalt alle fire retninger og opp-ned. Jeg får ikke starte windows når den defekte disken er tilkoblet. Jeg merket meg det at den nye disken (Samsung) fungerte også med gammel SATA-driver (som fulgte med hovedkortet Asus A7N8X-dl), mens den defekte (WD) disken helt fra dag en stoppet på samme sted uten å i det hele tatt finne disken, måtte derfor alltid trykke reset, og da startet systemet normalt (PS 350w Enermax). Nyere (når alt dette var nytt for 2 år siden) SATA-drivere fra nettet løste dette problemet elegant. Kanskje disken ikke har vært frisk i utgangspunktet? Har tenkt å prøve med å varme disken. Jobb-pcen har serial-ata, så kanskje jeg kan prøve den der også. Lenke til kommentar
VeloX Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Jeg har opplevd det samme to ganger, og klarte å redde data ut fra click-of-death-harddisker. I begge tilfellene mine var det elektronikken som var gåen (og det er som regel det som er problemet). Det du kan gjøre er å finne en harddisk som er identisk (og fungerende) og bytte det elektronikkbrettet på undersiden av harddisken på den dårlige og gode HDDen. Da kan det hende at du kan få tilbake data, men du vil uansett ha et ødelagt elektronikkort. edit: skrivefeil Endret 6. januar 2006 av VeloX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå