abcde Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Hei Skulle gjerne formatert harddisken min som er en WD 80 GB SE. Hvordan gjør jeg dette i win xp? Hvilket filsystem anbefaler dere å bruke, NTFS eller FAT32? Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Du kan jo boote fra Windows XP plata. Diskmanager/Diskbehandling i XP kan jo også brukes. Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 NTFS er det som utnyttes best av 2000 og XP om jeg ikke tar riv ruskende feil. lag en bootdisk med fdisk (eller et lignende partisjoneringsprog som f.eks. Partition Magic)på, skal ligge i windows, så finner du fort ut av det. Endre Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Trykk win+r -> diskmgmt.msc -> enter. her kan du lage/slette partitioner, og formatere. Hvis du er 100% sikker på at du ikke skal bruke windows98/ME igjen, så velger du NTFS. hvis du har tenkt å bruke win98 eller ME, så velger du FAT32. For du er nødt til å formatere hele dritten for å gå tilbake til FAT32 fra NTFS. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Som engen skrev: Hvis du skal formatere partisjonen hvor OS-et ligger på, så kan du bare boote opp med WinXP-plata. Du vil da få spørsmål om formatering og slikt under installasjonen. Hvis den 80GB-en derimot ikke inneholder OS, men f.eks. bare brukes til lagringsdisk, så kan du bruke diskbehandling i WinXP. Ellers finnes mye lesestoff om NTFS vs. FAT32 i forumet. Bruk søkefunksjonen. Det er vel enighet om at NTFS fungerer best, men av og til kan det være greit med FAT32 også.. Jeg bruker bare NTFS, skulle gjerne hatt en liten test-partisjon med FAT32 da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå