Gå til innhold

Debian

maxmhz

Anbefalte innlegg

Noen som anbefaler Debian?

Eg har hørt det er blandt de beste og mest stabile systemene, men installasjonen skal visst vere litt hard for enkelte, men for de som vil lære mer om hvordan en datamaskin virkelig fungerer, så er Debian noe for deg.

Hva synest dere om Debian?

Og er det virkelig 7 installasjons CD'er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eg skal bruke Linux til er Servere, da er stabilitet det aller viktigeste, interfacet driter eg langt opp i, så lenge det er stabilt og går knirkefirtt, så er eg fornøyd, og så vil da eg SELVFØLGELIG lære mye mer en det eg kan...og da er vel Debian et bra valg?

Lenke til kommentar

Du kan jo bare laste ned et par "boot"-disketter og starte maskinen med de, for deretter å laste ned og installere Debian direkte over nettet (så lenge du ikke har ISDN eller noe dårligere da). Debian er veldig bra, men kan være skikkelig knoting dersom du sitter med helt nytt hardware, hender da ofte at Debian ikke kjenner igjen dette. Prøv i alle fall først med "Potato" - versjonen. Hvis det ikke går kan du prøve "Woody" - versjonen som ikke er helt stabil...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-08 02:01, neo22 skrev:

Du kan jo bare laste ned et par "boot"-disketter og starte maskinen med de, for deretter å laste ned og installere Debian direkte over nettet (så lenge du ikke har ISDN eller noe dårligere da). Debian er veldig bra, men kan være skikkelig knoting dersom du sitter med helt nytt hardware, hender da ofte at Debian ikke kjenner igjen dette. Prøv i alle fall først med "Potato" - versjonen. Hvis det ikke går kan du prøve "Woody" - versjonen som ikke er helt stabil...

ref -> debian.org

woody aka 3.0 er nå stable.

Lenke til kommentar

Debian er meget bra. Sitter på en Sid-installasjon (unstable) som fungerer meget bra.

Det eneste du egentlig trenger for å instalere debian er en boot diskett å kjøre nett-install. Ettersom du har lastet ned alle 7 cd'ene vil jeg tro du sitter på en brukbar linje:)

Hvis du hadde lest readme-fila(som ingen normenn gjør..) så ville du ha sett at kun 1.cd er nødvendig for å instalere debian. De pakkene du trenger kan du hente ved hjelp av apt-get.

Debian er virkelig å anbefale.

Lenke til kommentar

Fra Debian-READMEn:

Quote:

The programs on the Binary CDs are ordered by popularity. The Binary-1 CD contains the most popular programs and the installation tools; it is possible to install and run Debian with only the Binary-1 CD. The other CDs, up to Binary-7, contain mostly special-interest programs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...