McMuffin Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Er midt i nytt pc-kjøp, og står nå litt fast. Lurer på om jeg skal velge en Opteron 144/146 eller en Athlon 64 3700+. PC'en skal brukes mest til gaming. Lurer her egentlig bare på hva som er forskjellen på Opteron og Athlon 64? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Opteron er beregnet på servere. Derfor er det strengere kvalitestkrav til alt når de produserer Opteron enn når de produserer vanlige Athlon 64. Wafere til Opteron har strengere krav enn wafere til Athlon 64, så allerede der har Opteron en fordel. Alt dette betyr at Opteron flest klokker veldig godt og gjennomsnittlig mye bedre en Athlon 64. Men dersom du ikkje tenker å overklokke prosessoren din betyr det ingenting om du velger Athlon 64 eller Opteron. Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 opteron er vel bygd på samme kjerne som FX?? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Opteron er Opteron kjerner. Det er mange rykter om kva som er FX, kva som er Opteron og kva som er Athlon 64. Det eg har lest av uttalelser fra AMD-personell så er Opteron en egen kjerne, som blir produsert av "Opteron-grade wafers". FX er spesielt utvalgte Athlon 64. Produksjonen av Athlon 64/FX har ingenting med produksjonen av Opteron å gjøre. Men det er bare det eg tror, andre påstår noe annet Lenke til kommentar
Azton Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 jeg vil ubetvilsomt anbefale deg en Opteron. De er mye billigere, og klokker bedre. Selv har jeg en 144@2,6GHz, og i følge SiSooft Sandra yter CPU like mye som en FX-55. Jeg er overbevist om at min CPU kan gå mye høyere, men blir holdt tilbake av dårlig minne. Andre på forumet får denne opp over 3GHz. Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 MEN man får ikke tak i s939 Opteron nå for tiden.. Lenke til kommentar
vitamin2 Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 (endret) MEN man får ikke tak i s939 Opteron nå for tiden.. 5355557[/snapback] De ble litt for populære ja, og lagrene gikk fort tomme Tipper neste batch med disse til våren blir solgt unna på rekordtid Endret 30. desember 2005 av vitamin2 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 AMD har sagt at de skal produsere nok s939 Opteron til å dekke etterspørselen i minst ett år fremover. Men det å øke produksjonen tar godt over en måned fra man begynner å produsere mer til man har ferdige prosessorer. Så for den som vil ha en Opteron så er det bare å bestille med en gang og komme på venteliste. Lenke til kommentar
ColaBoy Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 AMD har hatt noen problemer med fabrikken i Dresden (FAB-1), dette har medført at de kan være så mye som 2 måneder på etterskudd. Men ny Opteron leveranse til Norge, forventes i midten av januar 2006. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 1. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2006 Kjøper cpu ganske snart, så går for det som er tilgjengelig. Blir vel en 3700+.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå