Gå til innhold

mye rart på bruktmarkedet.


Anbefalte innlegg

En del av dere som svarer indignert i denne tråden er *totalt* inhabile.. :)

Det er ikke slik at man må ha en klokket FX-57 og 7800GTX samt 2GB "klokke-RAM" for å ha noe som fungerer OK.. *og* betale kr.3000 for det (da det ikke er nytt).

Og det er heller ikke slik at en "grei PC" med P4 2.8, 9600XT, 512MB RAM , HD + brenner ikke er verdt mer enn kr.500.

Dersom noen er villig til å betale kr.2500-3000 for hw som koster "noe mer" nytt på Ledal, Elkjøp..etc (Celeron D maskiner) så er det hverken "ran" eller svindel..

Og jo... på QXL blir "slike PC'er" solgt.. nettopp fordi auksjonsformen er en genial form for å bli kvitt varer som "spillegale" mennesker vil "vinne"..  :D

5352703[/snapback]

 

skjønner det du sier ,men er ikke 100% enig med deg..

 

edit:

føler at du ikke er helt med nå..

det er ikke det vi sier at en 2,8 512ram, 9600xt osv ikke er en brukbar pc.

den er bare ikke verd 5000,-! ;)

og at noen kaller det en ultimat gamer pc som greier doom3 på max.

ukorrekte opplysninger fra selger som lett kan lure en nybegynner eller en som ikke kan så mye om pc..

Endret av carl-kr.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En del av dere som svarer indignert i denne tråden er *totalt* inhabile.. :)

Det er ikke slik at man må ha en klokket FX-57 og 7800GTX samt 2GB "klokke-RAM" for å ha noe som fungerer OK.. *og* betale kr.3000 for det (da det ikke er nytt).

Og det er heller ikke slik at en "grei PC" med P4 2.8, 9600XT, 512MB RAM , HD + brenner ikke er verdt mer enn kr.500.

Dersom noen er villig til å betale kr.2500-3000 for hw som koster "noe mer" nytt på Ledal, Elkjøp..etc (Celeron D maskiner) så er det hverken "ran" eller svindel..

Og jo... på QXL blir "slike PC'er" solgt.. nettopp fordi auksjonsformen er en genial form for å bli kvitt varer som "spillegale" mennesker vil "vinne"..  :D

5352703[/snapback]

 

 

Nei, slike pcer blir ikke solgt på qxl. Det er opskrytt, folk tror det går an å selgehva som helst av hardware der til en ønskelig pris. Det er ikke så lett. Så er det snakk om at de folka som faktisk kaller sine geforce 5 kort for uberkort, som tar alt av dages spill, direkte lyver og i tillegg ønsker seg en ALTFOR høy pris. Det er snakk om ytelse/pris og folkeskikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

edit:

føler at du ikke er helt med nå..

det er ikke det vi sier at en 2,8 512ram, 9600xt osv ikke er en brukbar pc.

den er bare ikke verd 5000,-! ;)

og at noen kaller det en ultimat gamer pc som greier doom3 på max.

ukorrekte opplysninger fra selger som lett kan lure en nybegynner eller en som ikke kan så mye om pc..

5352754[/snapback]

 

Vi er enige... :)

Mitt poeng (som jeg prøvde å få fram) er/var at mange av de mest ihuga hw-entusiastene ikke er rette klientell å spørre om hva som er en grei pris for ett greit system.

Eksempelet til trådstarter er jo grelt.. likeldeds mange annonser på QXL.. "Utrangerte" socket-A/socket-478 system med ti4200 er ikke verdt kr.5000 nei.. :nei:

Lenke til kommentar

det skal være en tråd her på forumet en plass om en gutt som ble lurt til å kjøpe en pc til over 10.000 som ikke var verd mer en 4000,-

leste den for ca 6mnd siden..greier ikke å finne den igjenn,det var trist å lese!

det var svindel!

5352243[/snapback]

 

Fordi kjøperen ble lurt til og tro den var verd 10000,-?

Hvis selgeren hevdet den var verd 10000 så var det svindel, listet han opp maskinvaren og satte prisen til 10000,- uten og si noe som helst om verdi eller bruksområde kan man ikke kalle det svindel. Det var kjøperen som må bære ansvaret for og ha gjort ett særdeles dårlig kjøp hvis selgeren ikke løy til han om denne maskinen.

Og selge til over markedspris er ikke løgn eller svindel hvis det ikke lyves om gjenstanden.

5352538[/snapback]

 

Svindel (som er straffbart) er det kanskje ikke, men et gyldig kjøp/salg er det heller ikke.

Kjøpsloven:

§ 47. Har kjøperen fått rekning eller nota, er han bundet av den pris som er oppført, om han ikke innen rimelig tid sier fra at han ikke godtar den. Dette gjelder ikke når lavere pris følger av avtale eller den oppførte pris er urimelig

Kan man påvise at prisen er urimelig er man altså ikke bundet av avtalen. Å selge brukt utstyr vesentlig dyrere enn nypris kvalifiserer nok som urimelig. Hvordan ting stiller seg etter at beløpet faktisk er betalt tør jeg ikke spekulere i.

Lenke til kommentar

Uansett hva så tror jeg enkelte selgere her på bruktmarkeded bør være veldig veldig forsiktig med å bruke synonymer som "kjempe-","rå-", "gaming-", "super-" gaming/spill pc når hardwaren er helt utdatert i forhold til "vanlige" spill som FEAR, BF2, COD2 osv.

 

Hvis selgeren selger en eller type "spillepc" så SKAL det være en spillepc som takler spill pr. dags dato med høye grafikkinnstillinger og oppløsning.

 

På den andre siden er ikke f.eks. Elkjøp noe bedre når de lover følgende:

 

Om FX 5500:

 

PNY FX5500 tilbyr deg en verden hvor filmatiske spesialeffekter og spillgjengivelse kommer til sin fulle rett

 

Om GeForce 6 6200:

 

PNY GeForce 6200 gir deg muligheten til å oppleve ultra-realistisk ytelse når det gjelder multimedia og spill. Her er kortet som gir deg vannvittig stabilitet og kompatibilitet med de seneste spillene og virkelig plug-and-play, grunnet NVIDIA ForceWare og uslåelige driver-egenskaper. Her vil du nyte å spille med det siste og beste som finnes på markedet. Spill dine spill slik de SKAL spilles…. [/i]

 

Dersom en selger bruker Elkjøp som sannhetsvitne som blir hele denne diskusjonen straks mye mer komplisert.

 

Noe burde nesten tipse forbrukerrådet om maken til overdrevne forvetninger som spres her.

Endret av vitamin2
Lenke til kommentar

Det at folk utnytter bruktmarkedet på denne måten er skamelig!

Har selv solgt igjenom bruktmarkedet

ett geforce fx5900xt for en stund siden solgte jeg det for 600kr med frakt og embalasje og da så jeg flere som faktisk hadde nesten orginalpris på det. Fant ett orginalt ett som kostet 1500kr og de solgte det for 1200 + frakt. Samt solgte jeg min gamle celeron 2,5ghz til 200kr og da så jeg at viss jeg skulle kjøpt en p4 på 1,6ghz måtte jeg ha ponga ut over 300kr....

 

Ser samme tendensen i avisene og nå.... skammelig...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Men dere må skille mellom bruktmarkedet her på hardware.no og annonsene til Elkjøp. Disse tekstene går ut til vidt forskjellige grupper, og folk som faktisk har funnet fram til hardware.no har som regel en viss peiling på hva som er bra og hva som er dårlig, mens derimot småbarnsmoren som leser om den ekstreme Fujitsu Siemens maskinen som kjører de nyeste titlene glatt har ikke like stort vurderingsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Men dere må skille mellom bruktmarkedet her på hardware.no og annonsene til Elkjøp. Disse tekstene går ut til vidt forskjellige grupper, og folk som faktisk har funnet fram til hardware.no har som regel en viss peiling på hva som er bra og hva som er dårlig, mens derimot småbarnsmoren som leser om den ekstreme Fujitsu Siemens maskinen som kjører de nyeste titlene glatt har ikke like stort vurderingsgrunnlag.

5359623[/snapback]

 

 

Så sant. Virker utrolig for meg at elkjøp får lov til å drive med en slik misledene reklame. Dette er jo ikke lovlig. Det er vel bare ingen som har tatt seg tid til å ta seg av saken.

Lenke til kommentar
Kjøpsloven:

§ 47. Har kjøperen fått rekning eller nota, er han bundet av den pris som er oppført, om han ikke innen rimelig tid sier fra at han ikke godtar den. Dette gjelder ikke når lavere pris følger av avtale eller den oppførte pris er urimelig

Kan man påvise at prisen er urimelig er man altså ikke bundet av avtalen. Å selge brukt utstyr vesentlig dyrere enn nypris kvalifiserer nok som urimelig. Hvordan ting stiller seg etter at beløpet faktisk er betalt tør jeg ikke spekulere i.

5355400[/snapback]

 

Den paragrafen gjelder slik jeg har forstått det for tvister ifht pris - f.eks. dersom avertert pris avviker fra pris på regning.

 

Her har du nok tolket loven litt langt. Når det gjelder urimelig oppført pris så er det etter rettspraksis og faglitteratur meget strenge krav til hva som vurderes som urimelig. Et dårlig kjøp på et bruktmarked vil som regel ikke rammes av denne paragrafen fordi kjøperen eksplisitt har godtatt (jmf lovteksten) prisen når varen betales.

 

Har du studert kjøpsrett og/eller avtalerett så vil du få en pekepinn på hvor nivået for urimelig ligger. En bok jeg hadde i avtalerett beskrev forhold rundt urimelighetskravet slik: "Det skal ikke gis belønning for dumhet eller å handle i god tro."

 

Forbrukerkjøpsloven er generelt "snillere" med kjøperen enn kjøpsloven fordi handel da skjer mellom to ikke-likeverdige parter - en profesjonell og en privat aktør.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Dersom avertert pris avviker fra pris på regning trenger man vel ikke denne paragrafen da man kan ty til avtaleloven. "Urimelig" virker også som en rar måte å omtale feilprising på.

 

Ellers er vel paragrafen lite relevant etter at kjøpet er gjennomført og kjøper eksplisitt har godtatt prisen, slik du sier. Men den åpner vel for at man kan trekke seg fra avtalen før betaling finner sted. Så oppdager man at man til de grader blir snytt ut ørene har man iallfall noe å støtte seg til.

Lenke til kommentar

Fant nettopp et nytt fantasieksempel her på bruktmarkedet:

 

Chieftec Atx Tower 360W

Msi mainboard s-939 nForce3 250Gm atx audio dual GbLan i eee 1394 sata retail

WD harddisk 200Gb 7200rpm sata har to samme hardisker

2 styk 512Mb ddr Ram

AMD CPU Athlon-64 3500+ 2,2MHz Boxed

Msi VGA-CArd Geforce FX 5700LE 256MB AGP DVI TV-Out

 

+

Så har jeg to 9cm vifter og to 8 cm!

Også har jeg fan speed controlo LCD DIsplay som styrer viftene.

 

Og prisen: Over 8000,- :!:

Lenke til kommentar

vitamin2: Det er jo ikke så ille da.... :)

 

Men seriøst, cpu, hk og ram er jo ikke så ille da..

 

Edit: Fant denne her på finn: Prisen er ikke så ille, men jeg tror ikke han fyren her har så mye greie på data:

 

Min data Maskin brukt bare i 4 moneder.Har wondows xp professional på engelsk (samtidig kan brukes norsk og Persisk og hele verdens språk også)med auto oppdatering prog.og Normann anti virus og firewall.Har med seg LG dvd. reader,LG dvd reader og cd writer,top 10 TV kort kan lage filmer og CDer fra TV kabel.

Hard disk 80 GB

Processor 2.8G fra beste merke Hyper Trading Company.

ROM 256 G.

Endret av CopkillaSX1
Lenke til kommentar
vitamin2: Det er jo ikke så ille da.... :)

 

Men seriøst, cpu, hk og ram er jo ike så ille da..

5375904[/snapback]

 

Grovt anslag bruktpriser uten å sjekke nyprisene nøye:

 

Chieftec Atx Tower 360W - 300,-

Msi mainboard s-939 - 300,-

2 x WD harddisk 200Gb 7200rpm sata - 2 x 500,-

2 styk 512Mb ddr Ram - 2 x 250,-

AMD CPU Athlon-64 3500+ 2,2MHz Boxed - 1200,-

Msi VGA-CArd Geforce FX 5700LE 256MB AGP DVI TV-Out - 300,-

 

Sum: 3600,-

 

Fortsatt syntes du det var et godt tilbud ?

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å bli drept nå...

 

Men har dere lagt merke til at veldig mange slike annonser på bruktmarked ofte er folk med utrolig dårlig språkføring og liten innsikt?

 

Jeg snoker endel på brukte varer (student som jeg er) og 9 av 10 annonsører jeg ringer til er innvandrere som knapt snakker norsk... er faen så vanskelig å diskutere pris med dem for de er pokker så standhaftige og når jeg i tillegg snakker på dialekt... heh.

 

Hihi, nå drar jeg diskusjonen i en helt annen retning, jeg skal la være.

 

Bare en digresjon.

Lenke til kommentar

Kjøp nytt da! Så slipper vi problemene. Synes egentlig mer synn på folka som ikke har peiling i det heletatt og som blir lurt på elkjøp. Vi ble det, da jeg var mindre (1996). Vi kjøpte en HP pentium 166mhz med alt på topp! untatt skjermkort som stinka tass (2*512kb!) som ødela mine muligheter for å spille dataspill de neste fire årene! :mad: (herligheten kosta da 16000,- *omg prisene synker*)

Lenke til kommentar

Off topic:

 

Solgte en gang en mobil til en utlending (ungdom).

Makan til mas i etterkant har jeg ikke vært borti (spørsmål og slikt).

 

Neste gang så selger jeg bare til oppadgående norske menn (kvinnfolk :love: tror jeg også spør for mye) :!:

Endret av vitamin2
Lenke til kommentar

Slike ting gjør man bare mer skeptisk til hva folk selger.

Synd, for det finnes mange gode kjøp både på bruktmarkedet og finn.

 

Selv har jeg en gylden regel at brukte ting bør selges/kjøpes til minst halve prisen.

(har brutt den en gang, men det var fordi Opteron ikke kan kjøpes i butikk før til våren :roll: )

 

Ellers skjønner jeg rett og slett ikke poenget med å kjøpe noen brukte datadeler når prisen kun er 10-20-30 % lavere:

Jeg elsker å åpne nye innpakkede datadeler. Det er liksom halve moroa :love:

Endret av vitamin2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...