bergangster Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 En kamerat av meg hadde en teori om at bedriften med norsk organisasjonsnummer nå bare hadde 5-7 dager på seg på å behandle en retur, noen som vet noe om det? Ren og skjær fakta i stedet for spekulasjoner... Lenke til kommentar
R0adkill Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Jeg vet att returtider variere. Har sendt tre ting inn til komplett. Den første varen tok tre uker, den neste tok to og den siste tok ei uke... Skummel ligikk! Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 7. september 2002 Forfatter Del Skrevet 7. september 2002 Joda, men det skal visst være en lov som skulle tre i kraft 1. juli, som sa at om det tok mer enn 5 eller syv dager så hadde kunden rett på kompensasjon el noe i den dur. Endre Lenke til kommentar
LeD Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Den nye forbrukerkjøpsloven trådte i kraft 01.07.02. Det er riktig at denne gjelder når forbrukere (privatpersoner) kjøper ting fra et firma. Den gjelder også bare for ting som ble kjøpt etter 01.07.02. Nye rettigheter er bl.a. - Er det noe galt med et produkt, kan du velge om du vil ha nytt med en gang, eller om du vil ha reparert det gamle. (jfr. § 29) - Tar reparasjon/ombytting lengre tid enn en uke, har du krav på å få låne et tilsvarende produkt mens du venter. (jfr. § 30) Er det snakk om å bytte et defekt produkt i ett nytt, skal det altså ikke ta mer enn en uke før du har mottatt nytt produkt. LeD Lenke til kommentar
pine Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Fint fint. Bra å vite sånt Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Quote: Den 2002-09-07 16:13, LeD skrev:- Er det noe galt med et produkt, kan du velge om du vil ha nytt med en gang, eller om du vil ha reparert det gamle. (jfr. § 29) Det står det ikke nei. Les paragrafene på nytt du. Du kan ikke bare valse inn i butikken og peke på et nytt hovedkort og si du skal ha ett nytt. Butikken skal få sjangs til å sjekke produktet og rette feil innen en 7 dagers periode. Selvfølgelig vil også tiden man regner være fra den datoen bedriften mottar varen, siden posten er "noe" treig ... Den loven sier også at hvis det vil koste bedriften urimelig mye å gjøre dette, slipper de. Hva som er urimelig er selvfølgelig ikke spesifisert i loven slik at det egentlig blir opp til hver og en butikk til å avgjøre hva de sier er urimelig. Er du imot dette, så selvfølgelig kan du klage til TV2 og Forbrukerrådet og Rettsvesenet osv, men du vil jo ha fått igjen tinga før de får ut fingern til å hjelpe deg. Skulle komplett sende ut ny hardware i hytt og pine hele tiden så vil jo prisene gå rett i været. Desuten vil jo posten bruke en uke ihvertfall (fram og tilbake). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå