Gå til innhold

FSB overklokking! fra 100mhz og rett til 133mhz??


Sevenord

Anbefalte innlegg

Heisan...

 

Har forsøkt meg litt med FSB klokking. Fikk den ikke høyere enn 106mhz. På 107 ble det masse bugs i quake3...(maskina låste seg etterhvert)

 

 

Har lest litt rundt omkring på forumet, noen snakker på at det er bare å stille FSB direkte opp til 133mhz...

Da kjører visst PCI, og AGP på samme hastighet som før..( riktige dividere i forhold til pci, agp, ram osv.. 100/3=33 og 133/4=33)

 

Stemmer dette? Isåfall kommer min duron til å kjøre på 1463mhz! Har en GlobalWin WBK38 cpukjøler....Kommer hele skiten til å gå opp i flammer visst jeg stiller FSB så høyt og hvor mye må jeg stille opp volten på CPU?

 

 

Standard:

 

Duron 1100mhz (100mhzFSB * 11) vcore 1.79volt(målt i mbm5)

 

For spec, se signatur...

 

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at hovedkortet ditt har 1/4-divider? For hvis det bare er 1/3-divider så bør du i hvert fall ikke skru fsb til 133! 133/3=44MHz er ikke å anbefale. Du kan jo stille fsb til 133 i bios _uten_å_lagre_innstillingene_ Det står vel på siden hvor mye PCI sviver på da..

 

Ellers tror jeg aldri du klarer å boote med fsb på 133. Du får sikkert svart skjerm og må resette bios. Så får du bare håpe at ikke hele maskinen er død etterpå. Er det virkelig verdt det? :roll:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-07 14:17, duronpowah skrev:


Men hva skjer om jeg stiller FSBen til 133mhz? Noen som har erfaring med det :smile:


...det skjer normalt ingen verdens ting som er farlig, selv om du satte fsb til 266 MHz ( hvis det var mulig ).

 

CMOS ville resette Bios på vei til Windows, og underklokke. Setter du derimot CoreVolt opp i samme slengen, da vil du kunne rekke å brenne enheter.

 

Anbefaler å lese linken over, for der var de svært fornøyd med overklokkingsegenskapene på kortet - Haken med kortet ditt er at du må bruke dipswitch/ jumper til dette, og da må en lese i manual.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-07 12:53, Kamerat skrev:

Hovedkortet ditt bruker VIA KT133 chipsettet. Dette er kun beregnet for 100MHz FSB og vil sansynligvis ikke klare mer enn 110-115MHz overklokka.


 

Sikker på d??

 

Til manualen står d:

pc133/vc133

200mhz FSB

 

-------

 

Takk for alle svarene til nå! Kom med flere erfaringer og tips...Jeg går nok under kategorien "pinglette klokkere" :smile:

Lenke til kommentar

Chipsettet støtter 133 MHz fsb - men er du sikker på at begge ram-brikkene er pc 133. Hvis kun den ene er det, test å kjøre kun med den. Det står ganske enkelt om det du spør: http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7v133/faq.htm

Question :

 

When using AMD® Athlon 1.2GHz or 1.1GHz CPU with 133MHz FSB on A7V133, the BIOS detects only 100MHz FSB. What is wrong?

 

Answer :

Please manually set the Operating Frequency Setting to [user Define] and CPU Frequency to 133MHz in BIOS setup.

 

Du kan også prøve med dipswitchene, men da må du også sette volt og multiplier disse http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7v133/jumper.htm : jumperf.gif

 

Med ny Bios 1011 vil du trolig bedre mulighetene.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-09-08 16:10 ]

Lenke til kommentar

Christha!!

 

No blir jo ei i tvil om ei har A7V eller A7V133...Korsen skal ei finne d ut helt sikkert??

----

 

Stilte nettop FSB på 108mhz...da fikk ei ikke starta windowsXP...må ei stille opp voltn på CPUen??

 

----

Begge rambrikkan e pc133...

----

I sisoftsandra står d detta om processorn:

 

generation 7th(7x86)

stepping 7/0

 

om hovedkortet:

Asus A7V ACPI

Lenke til kommentar

Har hatt begge korta. Forskjellen ser man lettest på brikkesettet. Dersom man har en liten grønn kjøleribbe uten vifte så er det et standard A7V. Dersom det er en liten vifte der så er det et A7V133. Det sistnevnte klarer uten problemer 133MHz. Problemet med det gamle er mye kjølinga av chipset. Ta av kjøleribba og legg litt pasta mellom (det er ingenting der fra før) så vil du kunne øke FSB endel mer.

 

Kjører i tastende stund en Duron 750/200MHz på 1000/133MHz. Det går helt greit, og jeg vet jeg kan guffe på mer om jeg vil. Maskinen har stått i to døgn og kompilert C++ kode, og den har ikke tøysa i det hele tatt.

 

A7V er veldig kjekk å justere både Vcore og FSB fra bios. Duronen tåler max Vcore uten problemer, så det er bare å gi den all juice'n den vil ha. Tror kanskje at 1463MHz er å ta litt hardt i da, så jeg ville nok valgt å kjøre med 120MHz FSB ellerno slikt.

 

Jeg har forresten vannkjøling, så dersom prosessoren går veldig varm, så vil det nok ha noe for seg å redusere Vcore. Hadde ikke noe problemer med det da jeg hadde kjøleribbe heller, men man vet jo aldri.

 

Må bare få lov å legge til. Jeg har to stykker 128MB 100MHz minnebrikker (noname) som jeg skaffet meg høsten 2000. (ja, de var svinedyre) Desse små brikkene slutter aldri å forbase meg. De kjører på absolutt sprekeste innstillinger helt opp i 150MHz. Ha noen noe formening om hvorfor disse brikkene gjøre det så bra?

 

Ko_deZ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...