Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nok en død pc

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg beklager at jeg poster en gjenganger, men jeg har ikke klart å finne noe entydig svar på problemet mitt.

Når jeg skrur på pc så setter alle vifter i gang, men etter 1-2 sekunder dør den fullstendig. Dette er altfor kort til å få noen feilmeldinger.

Siste uken før dette skjedde kunne den spontant restarte, med økende hyppighet.

Nå er det som sagt ikke mulig å få den opp.

Alle komponenter er 2-3 år gamle, så dette er ingen ny traver (AMD 1 GHz CPU mm)

Ut ifra det jeg kan forstå fra andre liknende innlegg er at det trolig er en vifte (enten CPU eller PSU) som er gåen, men hvor starter jeg?

Jeg har ingen reservedeler å teste med, og vil nødig kjøpe inn unødvendig hardware, selvom det ikke akkurat er dyrt for vifter og psu. (Samboeren vil nok protestere på et økende lager av ekstra hardware som i hennes øyne er VELDIG unødvendig... :D )

Håper på noen gode forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvitt deg med samboeren din, slike bør man absolutt ikke ha når man liker HW :p

Ta en rask kondensatorsjekk, om du ser noen som ser sprukket ut på hovedkortet så kan det selvsagt være årsaken (Ser ut som tuber som stikker opp fra hovedkortet).

Ellers så får du ta elimineringsprossesen, prøve del for del til du finner feilen, gjerne i pcen til en venn.

Lenke til kommentar

Gjør som Malvado sier. Test deg igjenom.

Se etter ting som kanskje ikke ser ut som det skal. Enkelt kan du se etter om ting er svart osv.. Om det ligger ting på hovedkort eller mellom PSU ledninger.

Du må vel egentlig bare ta ting som dem faller inn i hodet.

Du kan vel gjøre dette:

1. Se over alle deler å se om du finner noe uvanelig.

2. Kanskje koble fra varandre alt og sette det sammen igjen. (kanskje du finner feil?)

3. Hvis 2. ikke går. Start med å sjekke PSU og strøm.

Etter det sjekker du bare videre innover i systemet.

PSU --> Ledninger som går til HK, CDrom, HDD osv. Sjekke om det er noe galt med dem.

HK --> Sjekke ting på HK som skjermkort, prosessor, ram, lyd kort osv..

Så du får bare prøve deg fram. :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem med min pc, bare at her hadde jeg koblet en strømledning inn feil sånn at det ble seende slik ut med de 4 kontaktene i strømledningen og floppy stasjonen

-----------------------

-----floppy----------- --------------------

----------------------- ----Strøm inn-----

----------------------- --------------------

*************** --------------------

(må ha stjernene der pga at 4. pin på strøm in ikke skal flytte seg som en 5. pin på floppy)

altså kontakten stod på ett hakk feil, satt den inn i blinde, kunne ikke se hva jeg gjorde pga mørkt og trangt kabinett, og jeg visste at det mest sansynlig var dette som var feil for det var det eneste som kunne være feil iogmed at det var det eneste jeg hadde gjort inni pcn akkurat den gangen.

Endret av mankiller
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...