HardCore Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Trenger litt råd om hvilket av disse kortene jeg bør velge når skjermkortet skal oppgraderes. Ser at mange anbefaller 850xt kortet pga høyere ytelse i tester. Men jeg har lest at dette kortet ikke støtter HDR med FP blending og heller ikke shader model 3.0 noe nVidia kortene gjør. Har det noen særlig betydning for dagens spill og i spill ca 1 år fram i tid? Lenke til kommentar
IC7STORM Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Trenger litt råd om hvilket av disse kortene jeg bør velge når skjermkortet skal oppgraderes. Ser at mange anbefaller 850xt kortet pga høyere ytelse i tester. Men jeg har lest at dette kortet ikke støtter HDR med FP blending og heller ikke shader model 3.0 noe nVidia kortene gjør. Har det noen særlig betydning for dagens spill og i spill ca 1 år fram i tid? 5350391[/snapback] Kanskje ikke akkurat for dagens spill, men om ett års tid, så er nok de fleste grafikkort utdaterte. Eller kanskje ikke utdaterte, de er ikke helt på topp, men kan fiiiint brukes! Jeg er fremdeles godt fornøyd med mitt kort enda. 9800PRO Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Det er sant at x850xt ikke har så bra "teknologi" som 6800GS, men x850xt er generelt bedre ytelse i spill, som ikke bruker open Gl. (eller var det omvendt). Nvidia støtter en god del større spilltitler enn ATI, noe som trekker litt opp, (siden nvidia sine spill gir gjerne litt ekstra ytelse til Nvidia skejrmkort) men sånn generelt er x850xt best. Shader 3.0 blir jo viktigere og viktigere etter hvert. Shader 3.0 har jo begynnt å sette grenser for ATI. Så om spilltitler kommer til å ha støtte for shader 2.0 vet jeg ikke, men ser jo allerede at flere titler krever høyere shader for å få spillt pillet i det hele tatt, og i noen få spill kan faktisk ikke x8xxx serie skru opp like høy grafikk som 6xxx serien. Gå for 6800GS hvis du vill ha noe som kan kjøre flere spilltitler i fremtiden, og X850XT hvis du har lyst på mer fps. Ville nok Gått for 6800GS hvis det er billigst, men hvis de koster ca like mye ville jeg nok gått for X850XT. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Du er litt upresis andrull. Av ditt innlegg virker det som om skjermkortet (Ati sitt) ikke "støtter" spill, dette blir feil. Derimot støtter ikke ATi kortene SM3 og visstnok HDR (litt usikker her, kan utdype hva jeg mener hvis ønsket). Et X850XT er et mye bedre valg enn 6800GT da ytelsen ligger 20-30% over i mange spill. ATi "har" like mange om ikke fler spilltitler som yter bedre med sine kort. Lenke til kommentar
HardCore Skrevet 29. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2005 Takk for svar. Mange kloke hoder her skjønner jeg. Har lest litt om shader 3.0 og hdr blending og har vel kommet fram til at det ikke er har så stor betydning for et kort i denne klassen. Så da blir 850xt`s ytelse avgjørende for mitt valg. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Du er litt upresis andrull. Av ditt innlegg virker det som om skjermkortet (Ati sitt) ikke "støtter" spill, dette blir feil. Derimot støtter ikke ATi kortene SM3 og visstnok HDR (litt usikker her, kan utdype hva jeg mener hvis ønsket). Et X850XT er et mye bedre valg enn 6800GT da ytelsen ligger 20-30% over i mange spill. ATi "har" like mange om ikke fler spilltitler som yter bedre med sine kort. 5350651[/snapback] 20-30%! og hvor har du det ifra? Fra HL2 7800GTX har rundt 30% over 6800GT/Ultra 7800GT Har rundt 20-25% Dette regnet jeg ut for en god stund tilbake etter snitt ifra fra flere tester der jeg slo sammen resultatet. X850Xt er ikke mey bedre, og mitt kort slår X850XT PE i flere opperasjoner. (en venn av meg har ati kortet). Ikke så mange topptitler som er såkalt "ati kort" de har sikkert mange, som jeg ikke vet om. Eneste jeg vet om er CS,HL2 og Black and White 2. Men at X850XT er et bedre alternativ er det ikke tvil om, men mye bedre er feil. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Du er litt upresis andrull. Av ditt innlegg virker det som om skjermkortet (Ati sitt) ikke "støtter" spill, dette blir feil. Derimot støtter ikke ATi kortene SM3 og visstnok HDR (litt usikker her, kan utdype hva jeg mener hvis ønsket). Et X850XT er et mye bedre valg enn 6800GT da ytelsen ligger 20-30% over i mange spill. ATi "har" like mange om ikke fler spilltitler som yter bedre med sine kort. 5350651[/snapback] Testet to nesten identiske maskiner ved siden av hverandre. Begge med samme type 19" LCD (max 1280x1024) men den ene med x850XT og den andre med 6800GS. Spilte Far Cry blandt annet endel Far Cry, og etter å se hvor glatt 6800GS kortet dro HDR i Far Cry, og hvor bra det var i forrhold til x850XT som ikke støtter sikkelig HDR så vil jeg bare si at det spiller ikke noen rolle at x850XT er litt raskere i endel tilfeller (ikke alle) fordi spilleopplevelsen du får med HDR er verdt mye mer spør du meg! Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Selv ville jeg aldri verden ha ofret AA for den overdrevne HDR bloom effekten i FarCry. Mange her som blir blendet av månen i den virkelige verden..? AoE3 er da etter min mening et mye bedre eksempel hvis du skal promotere 6800GS over X850XT. I dette spillet er det en del ekstra effekter man får i SM3.0 mode. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Tenk også på fremtidige spill som krever shader 3.0 for å få ha på maks (karn kje også på medium grafikk. Da vil du også få hdr og AA sammtidig. BTW: Finnes patch til farcry der du får AA og HDR! Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Den Farcry patch'en er kun til X1x00 serien til ATi. GeForce 6x00 og 7x00 har ikke mulighet til å kjøre AA med FP blending HDR, dette ville uansett vært ganske uaktuellt for denne ytelse klassen. Jeg tviler på at SM3.0 og HDR noengang vil ha en stor betydning for denne ytelse klassen. Lenke til kommentar
HardCore Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 For min del er det slutt på bekymringer ang. hdr blending og shader 3.0 eller ikke. Kliner like godt til med ny pc og bl.a et 7800 gt kort. Får håpe jeg klarer meg noen måneder uten oppgradering...Da er det bare å vri hodet sitt på nytt og finne de rette komponentene. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Støtter 6600gt og 6800le også HDR? Kanskje litt OT, men jeg prøver meg . Gleder meg til å spille far cry hvis 6600gt støtter HDR Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) Støtter 6600gt og 6800le også HDR? Kanskje litt OT, men jeg prøver meg . Gleder meg til å spille far cry hvis 6600gt støtter HDR 5390277[/snapback] Jada de støtter HDR fullt ut (tror det er noen små forbedringer på 7 serien på hdr siden). For min del er det slutt på bekymringer ang. hdr blending og shader 3.0 eller ikke. Kliner like godt til med ny pc og bl.a et 7800 gt kort. Får håpe jeg klarer meg noen måneder uten oppgradering...Da er det bare å vri hodet sitt på nytt og finne de rette komponentene. Hehe, nice. Endret 5. januar 2006 av andrull Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Støtter 6600gt og 6800le også HDR? Kanskje litt OT, men jeg prøver meg . Gleder meg til å spille far cry hvis 6600gt støtter HDR 5390277[/snapback] HDR er såpass ressurs krevende og spesielt så i FarCry at et 6600GT kort ikke vil være kraftig nok. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Men siden det ikke funker med AA så vil nok hdr funke i farcry hvis du er litt "heldig". Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Tror det er ganske lenge til spill begynner å kreve sm3 og hdr, slik som da BF2 nettopp tvang oss til å skifte ut våre elskede gf4-kort. På den annen side ville jeg opt'et for teknologien til nVidia foran musklene til ATI, gitt ellers lik pris. På den tredje side har jo jeg Asrock DS2, og kunne kjøpt 7800gt pcie for 2500,- Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Støtter 6600gt og 6800le også HDR? Kanskje litt OT, men jeg prøver meg . Gleder meg til å spille far cry hvis 6600gt støtter HDR 5390277[/snapback] HDR er såpass ressurs krevende og spesielt så i FarCry at et 6600GT kort ikke vil være kraftig nok. 5391166[/snapback] Er du sikker? Jeg så på den testen her, og den er vel uten hdr tenker jeg, men med resten på fullt: http://www.amdreview.com/reviews.php?rev=xfx6600gt&page=5 Pluss at jeg kjører på 590/1160 mot stock 500/1000, og jeg har straks 2gb ram . Hvis ikke så overlever jeg vel med "bare" aa og af på fullt, men uten hdr Lenke til kommentar
MuD Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Men siden det ikke funker med AA så vil nok hdr funke i farcry hvis du er litt "heldig". 5393982[/snapback] eg har xfx 6800gt klokket opp til Ultra, og eg prøvde Far cry med HDR 7 og da kjørte eg det med 2x aa og 2x af det kjørte ganske så bra! ikkje antydning til lagg! har lest att det er så mange som sier att hdr er såpass krevende att 6800gt ikkje kunne kjøre med aa og af.. Endret 6. januar 2006 av MuD Lenke til kommentar
Satricom Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Men siden det ikke funker med AA så vil nok hdr funke i farcry hvis du er litt "heldig". 5393982[/snapback] eg har xfx 6800gt klokket opp til Ultra, og eg prøvde Far cry med HDR 7 og da kjørte eg det med 2x aa og 2x af det kjørte ganske så bra! ikkje antydning til lagg! har lest att det er så mange som sier att hdr er såpass krevende att 6800gt ikkje kunne kjøre med aa og af.. 5394308[/snapback] Tror vel ikke at du bruker aa og af, for det er ikke støtte i skjermkortet ditt. Det er vel bare noe som står. HDR og AA kan vel bare x1000 serien bruke, eller tar jeg helt feil? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Det skal være noen som har oppgitt at det også funket på noen nvidia kort (hvilket vet jeg ikke). Og at 6800GT/ultra kan kjøre det er en ting, men 6600GT er nesten halvparten så god, og da blir vell ikke fps'en den aller høyeste. Endret 6. januar 2006 av andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå