Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Feilmelding- Windows systemfeil

Anbefalte innlegg

Kjører trådløst (Dlink) nettverk, windows Xp.

Jeg har pc på 24 timer i døgnet.

Idag fikk jeg plutsetlig feilmelding som jeg ikke finner ut av:

Windows systemfeil

Det er en ip-konfilkt med en annen enhet i systemet

Skjønner ingenting. Kan det være nettverkskortet i PC som er ødelagt?

Ip er lik det den alltid har vært, men jeg får ingen kontakt med router og ergo internett.

Sjekker jeg enhetene så er det ingen konflikter.

Noen forslag til hva som er galt her? (min første bekymring var virus evt at andre har "tatt" over router'n min..men det er vel unødvendig bekymring?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv å kjør:

ipconfig /release

fra konsoll (start/run cmd.exe)

Og deretter:

ipconfig /renew

Har vært borti å få igjen den samme ip'en selv om det var konflikt pga. at noe gikk feil under "reparering". En annen ting du bør sjekke er om det ikke står ei anna maskin med hardkoda IP i nettet ditt. Kan jo hende at du har en ubuden gjest som har kobla seg opp og bruker fast IP for ikke å dukke opp i DHCP lista til rutern.

Sørg for at du i det minste bruker enkel sikkerhet, og MAC adresse tilgangskontroll på trådløs delen.

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Ja, det var det siste der jeg er mest redd for. Har prøvd release og renew.

Jeg har enkel sikkerhet med mac-kontroll og tilgangskontroll, men det har jeg forstått er enkelt å komme forbi (spesielt med linux). Er det noen mulighet jeg kan sjekke om andre er koblet til?

Har fått samme feilmeldingen før når jeg har hatt en annen maskin koblet til samme trådløse nettverk, men det er ikke tilfelle nå. I tillegg tror jeg ikke det var akkurat samme feilmelding (ordlyden) + at renew/realese funket da.

Endret av H@@kon
Lenke til kommentar

Har du konfigurert noen som helst form for sikkerhet? Hvis ikke bør du straks sette opp kryptering og evt. MAC-filtrering. Koble deg opp med kabel dersom du ikke kommer inn med trådløst. Du har vel endret routerens navn og byttet admin-passord? For sikkerhets skyld kan du også endre IP-nettet. F.eks. hvis du i dag har 192.168.1.x så endre til 192.168.2.x. Sørg så for å restarte alle maskinene, eller bare renew'e adressen om du vil.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Sett ip manuelt - endre bare det siste tallet!

Har du andre maskiner (med eller uten kabel) tilkoblet samme router? I så fall gjør dette på alle maskinene:

Start->Kjør->"cmd" [enter]->"ipconfig" [enter]

Du vil da se ip adressene og gateway. Ingen ip-adresser skal være det samme som gateway. Alle maskiner skal ha forskjellig ip-adresser. Hvis noen har lik ip, har du funnet problemet.

Dersom du bare har

Dersom det ikke er noe feil her (eller du bare har en pc, og ip og gateway adressene på denne er forskjellige) gjetter jeg på at noen utenfra har kommet seg inn på ditt trådløse nett. Du bør da sette opp det trådløse nettet på nytt - med en ny SSID, og nye krypteringsnøkler. (Husk å være tilkoblet med kabel når du gjør dette!)

Lenke til kommentar
Sett ip manuelt - endre bare det siste tallet!

Har du andre maskiner (med eller uten kabel) tilkoblet samme router? I så fall gjør dette på alle maskinene:

Start->Kjør->"cmd" [enter]->"ipconfig" [enter]

Du vil da se ip adressene og gateway. Ingen ip-adresser skal være det samme som gateway. Alle maskiner skal ha forskjellig ip-adresser. Hvis noen har lik ip, har du funnet problemet.

Dersom du bare har

Dersom det ikke er noe feil her (eller du bare har en pc, og ip og gateway adressene på denne er forskjellige) gjetter jeg på at noen utenfra har kommet seg inn på ditt trådløse nett. Du bør da sette opp det trådløse nettet på nytt - med en ny SSID, og nye krypteringsnøkler. (Husk å være tilkoblet med kabel når du gjør dette!)

5351843[/snapback]

Det er ikke noe feil der, i tillegg har jeg bare en pc.

Da er jeg redd det er det siste du sier. Trodde jeg hadde kontroll på de fleste naboene, tror neppe det er noen særlig hacker-spirer der.

Noen forslag til program jeg kan kjøre for å sjekke om noen er fysisk tilkoblet?

edit: i tillegg har jeg et problem til. Drytek Vigorn funker ikke med ledning kun trådløs (ja, den er defekt). Det betyr vel at jeg ikke har mulighet til å konfigurere den på nytt før jeg får kontakt med den.

Endret av H@@kon
Lenke til kommentar
edit: i tillegg har jeg et problem til. Drytek Vigorn funker ikke med ledning kun trådløs (ja, den er defekt). Det betyr vel at jeg ikke har mulighet til å konfigurere den på nytt før jeg får kontakt med den.

5351916[/snapback]

Hva har du problem med? D-Link eller Drytek? Hvis det ikke funker med kabel kan det jo være mer ikke funkersom det skal. Hva med en enkel tegning av oppsettet ditt.

Lenke til kommentar

hehehe...har prøvd å tegne, jeg ligger på samme nivå som en 5-åring.

Jeg har Alctael Speedtouch fra Telenor.

Denne går videre til Draytek Vigor (trådløs router) som sender signalene til mitt D-link kort i PC.

Men ja: kan det være Draytek Router'en som er kaputt? Ville det gitt en slik feilmelding?

post-83191-1135861284_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Men ja: kan det være Draytek Router'en som er kaputt? Ville det gitt en slik feilmelding?

5352555[/snapback]

Ikke godt å si, men siden den ikke fungerer med kabel er det vel ikke unaturlig å mistenke at den har noe med saken å gjøre. Det er ikke godt å vite hva en defekt router kan finne på. Kunne kanskje vært lurt om du hadde tatt med denne opplysningen i det første innlegget ditt. Feilmeldingen din tyder på at du har en eller annen enhet som har samme IP-adresse som PCen du får feilmelding på.

Lenke til kommentar

Routeren har sansynligvis en oversikt over alle maskiner som er koblet til. Logg inn på routeren så finner du det nok en plass.

Du starta med å si du hadde dlink.... tegninga viser drytek, eh?

Hvorfor virker ikke kabel til routeren? Brudd i kabelen? Feil type kabel? Sjekk i endene på kabelen du bruker mellom pc og router, se på lederen der inni pluggen - de skal komme i samme rekkefølge i begge ender. Dette er ikke samme type kabel som du bruker mellom router og modem.

Om dette ikke hjelper må du prøve med trådløs forbindelse. Får du ip-feilmeldingen må du manuelt endre ip på maskina - som skrevet i min forige post.

Lenke til kommentar

Beklager for noe upresis forklaring av problem. Med Dlink så mener jeg trådløst nettverkskortet i PC (visste ikke at det var noe som het Dlink router).

Drytek'n har virket i snart 4 år, bortsett fra de 4 pluggene til kabel. Disse tror jeg ganske sikkert er kaputt, har prøvd en hel haug med ledninger, og vært hos andre med samme router (og hjelpet dem) hvor mine kabler har funket helt greit. Dessverre klaget jeg ikke før det var for sent, fordi jeg har kun brukt trådløs funksjon de første årene uten å teste kabelløsningen. Men Drytek'n har vært 100% stabil i alle årene på trådløs funksjonen. En slik feilmelding jeg har nå har jeg kun fått tidligere når jeg har hatt koblet til en win 98-pc hvor jeg har måttet innstille ip-innstillinger manuelt. Men da har det bare vært å restarte (den som mottar automatisk) eller endre manuelt på 98-pc.

Dette er et annet og merkelig problem, siden jeg kun har en pc koblet til.

Jeg tror ikke det er Draytek'n, tror heller det er D-link kortet.

Jeg får ikke koblet meg til Draytek'n lenger fordi jeg ikke får kontakt trådløst, og kabel funker ikke.

Uansett, takk for hjelpen. Jeg skal prøve nå først å bytte ut dlink-kortet og deretter låne en annen Draytek for å se hva problemet kan være.

Lenke til kommentar

For ordens skyld D-Link (skrives ikke Dlink) er en produsent av bl.a. trådløse routere, aksesspunkter, trådløste nettverksadaptere. Hvis routeren din nærmer seg fire år er det kanskje like greit å skifte den ut uansett, det har jo tross alt vært en del utvikling siden den var ny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...