Gå til innhold

HVordan få til "shutdown" ifra remote desktop i XP?

tilstad

Anbefalte innlegg

Har satt opp remote desktop på 2 maskiner hvor jeg da aksesserer en maskin ifra en annen. Alt fungerer tilsynelatende bra, bortsett ifra at jeg ikke har muligheten til å foreta shutdown. Når man trykker på start knappen har man bare Logoff og disconnect. Dette betyr jo at jeg likevel må gå til den andre maskinen for så å skru den av. Kan ikke helt tro at det er meningen at det skal være sånn, for da blir det jo ikke mye vits med "remote". Har forsåvidt forsøkt å enable "force remote shutdown" i user rights assignment, i Local security policy, ifra administrative tools.

Har også et ønske om å kunne få startet opp den samme maskinen ifra en annen, men siden jeg ikke har wake on lan på nettverkskortet mitt går vel ikke det. Har bestilt et, så får vel se om det fungerer eller ikke da.

Kjetil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-07 10:55, tilstad skrev:

Har satt opp remote desktop på 2 maskiner hvor jeg da aksesserer en maskin ifra en annen. Alt fungerer tilsynelatende bra, bortsett ifra at jeg ikke har muligheten til å foreta shutdown. Når man trykker på start knappen har man bare Logoff og disconnect. Dette betyr jo at jeg likevel må gå til den andre maskinen for så å skru den av. Kan ikke helt tro at det er meningen at det skal være sånn, for da blir det jo ikke mye vits med "remote". Har forsåvidt forsøkt å enable "force remote shutdown" i user rights assignment, i Local security policy, ifra administrative tools.

Har en W2000 server stående her som jeg administrerer fra en XP Pro med Remote Desktop. På W2000 boksen får jeg muligheten for shutdown. Har du prøvd å bruke Classic Start menu på den XP boksen som du fjernstyrer? Har du klassisk W2000/NT pålogging(påloggingsboks med ctrl-alt-del)?

Lenke til kommentar

Det er jo forsåvidt også en mulighet at shutdown ikke er mulig her... har selv sett at det går på en win2k server, men desværre har ikke alle maskinene mine det.:wink: Men hvis det er tilfellet at shutdown ikke er mulig må jeg nesten si at da har jammen ikke remote desktop mye for seg...de reklamerer jo med at om man feks er på andre siden av kloden og trenger et dokument, logg på hjemme og hent det frem. Men etter det skal man ikke ha muligheten til å skru maskinen av!?!? Virker helt fjernt på meg..

Lenke til kommentar

Det ligger under Administrative Tools.

-Edit: Hehe, man glemmer de mest grunnleggende ting... I Control Panel finner du User Accounts. Der har du muligheten for å krysse av for at brukerene må trykke ctrl-alt-del for å logge på...

"I am so smart, I am so smart! S-M-R-T, I mean, S-M-A-R-T!"

Homer J. Simpson

[ Denne Melding var redigert av: Spirograf på 2002-09-07 12:00 ]

Lenke til kommentar

OK, det var jo en enkel løsning. Taskmanager ga muligheten til shutdown. Utmerket!

Men så kommer neste problem...vanlihvis setter jeg den i "hibernate" eller helst "standby" (suspend to ram) men disse valgene er ikke mulige å velge. De blir grået ut...

Buker denne maskinen som en gateway for andre maskiner og derfor er det jo gunstig å kunne slå den på igjen relativt raskt når man skal på nett ifra en annen maskin. Riktignok har jeg ikke fått wakeOnLan nettverkskortet mitt, men håper jo at jeg skal få til å starte den opp ifra en annen maskin da.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...