Patience Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Hei Jeg kjører ubuntu standalone her.. Men tenker å installere win xp på harddisk nr to. Det jeg grubler på er; Vil win xp la ubuntu bli med på oppstartslisten slik at jeg kan velge mellom xp eller ubuntu. Eller må jeg installere ubuntu til slutt for å få xp og ubuntu i samme bootloader? (Noe som ikke vil bli gjort i så tilfelle) Kan jeg trygt installere win xp etter ubuntu? Takker på forhånd for svar.. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Windows har en lei tendens til å anta at det ikke finnes andre operativsystemer, så du må nok legge ubuntu's bootloader inn på nytt etter du har installert Windows, men det burde ikke være nødvendig med en full re-install. Går nok an å boote Ubuntu cden og velge rescue eller fikse det via live-cden, men jeg har ikke vært borti Ubuntu så jeg vet ikke. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 28. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2005 Misnøyet mot microsoft bare øker og øker.. Takk for svar Flere som vet? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Søk på "reinstall grub ubuntu/linux/whatever" så får du nok noen guider. Nøkkelordet er live-cd . Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Her er en litt gammal guide til det (ellers er jo google kjekt). Du må kopiere ut de første 512 bitsa av disken til et image og boote det med NTLDR. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Tror heller han burde satse på å laste ntldr fra grub Lenke til kommentar
Patience Skrevet 3. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2006 Tror heller han burde satse på å laste ntldr fra grub 5352347[/snapback] Det ble heller en søt liten vippebryter istedet. I øvre posisjon booter den XP. I nedre booter den ubuntu Fungerer utmerket. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Hehe. Du må ta patent. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 3. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2006 Hehe. Du må ta patent. 5380144[/snapback] He he, ja det føler jeg nesten at jeg må Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Kom gjerne med en forklaring på hva du har gjort. Ørjan... Lenke til kommentar
Patience Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 Jeg har i korte trekk installer det ene på en IDE harddisk, og det andre operativsystemet på en SATA disk. Så har jeg satt XP som forvalgt oppstartsystem i BIOS. Og Ubuntu som second. Det som skjer når jeg vipper bryteren opp er at XP-disken får strøm. Og siden den står som forvalgt, starter den også opp og booter. Når jeg slår av maskinen og vipper bryteren andre veien bli XP-harddisken slått av - og BIOS leter seg ned til neste påslåtte harddisk som da er Ubuntu - og booter dermed fra denne. Jeg var litt bekymret for at jeg skulle lage masse problemer på harddiskene mine. Men dette systemet fungerer oppsiktsvekkende bra faktisk. Selv under "hotswap". Jeg tok og loddet ledningene skikkelig sammen så dette systemet skal holde. Videre har jeg brukt en minimalistisk bryter for å unngå av jeg skal komme borti bryteren ufrivillig. Problemer mitt er faktisk løst. Da jeg kjører på to totalt ugjenkjennelige filsystemer på det ene mot det andre operativsystemer har jeg heller ingen bruk for de andre harddiskene jeg har slått av. Lenke til kommentar
Pondi Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 http://video.google.com/videoplay?docid=-8550805238762811622 Der har du hvordan det er gjort på video + et enkelt sjema overkoblingen... Koster deg noen kr =) Lenke til kommentar
Patience Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 Haha, eget tvprogram for noe så enkelt.. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 jeg skjønte det i videoen sånn halvveis, så er det samme måte med en ide og en sata? og samme tilogmed når det er 2 sata? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Den videoen har jeg aldri sett før. Men det er jo ett simpelt enkelt prinsipp egentlig. Selv har jeg to SATA-disker som slås av når XP tar over. Lenke til kommentar
Kongbalder Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Er det mulig å bruke en vippebryter mellom to sata disker? Og hvordan i så tilfelle? På forhånd takk. Mvh. Kongbalder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå