andreas76 Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Hehe, vet dette høres sært ut, men jeg tror jeg har utsatt mine harddisker for mye varme, og dermed har oljen i glidelageret fordampet. Dette resulterer i vanvittig mye vining fra harddiskene. Nå begynner jeg å bli så gal av å høre på dette så jeg går snart til det drastiske skrittet å dryppe en ørliten dråpe CRC 5-56 ned der man ser spindelen komme ut av HDen på undersiden... OK, noen som synes jeg er gal? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Om du gjør det kan du hive hd'en din i bosset. Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Er ikke CRC et middel for å løse opp fastrustede skruer og lignende (samme som WD40)? Du bør heller bruke et mer permanent smøremiddel (noe tyntflytende olje), WD40 (o.l) er ikke beregnet på langvarig smøring. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Quote: Den 2002-09-07 10:49, andreas76 skrev:Hehe, vet dette høres sært ut ...mulig dette høres like sært ut, men uansett: - forrige dagen begynte en harddisk ( 99-mod IBM 22gxp ) å 'raute som ei ku i det fjerne'. Siden 3års-garantien går ut ultimo sept. d.å. klokka jeg ned ( ser ikke ut som du har overklokka ? ), satte default volt ( dette senker tempen ), og snudde burken på hodet. Starta opp, og etterhvert forsvant ulyden. Nå står den rett vei igjen og går som før, men hvor lenge den gjør det er usikkert. Du kunne jo teste, for og få oljedamp inn mellom der den mangler nå ? Det er jo ganske typisk, at hvis jeg sendte den tilbake til Komplett.no nå ( de ville jeg skulle sende hele kabinettet ), ville den nok bare suse pent på testen, og jeg sitte der med fraktutgiftene ++. Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 7. september 2002 Forfatter Del Skrevet 7. september 2002 Hadde maskinen overklokket litt, men det var egentlig ikke noe å bry seg om. Hadde liksom ikke kommet skikkelig i gang med det enda. Men volten har vel ikke noe med HD volten å gjøre, den kjører jo på 12 volt uansett vil jeg tro. Og, hva er burk? :???: [ Denne Melding var redigert av: andreas76 på 2002-09-07 13:11 ] Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Quote: Den 2002-09-07 13:09, andreas76 skrev:Og, hva er burk? :???: Tror han mener harddisken, hvis han ikke mener hele kabinettet men det skal jo ikke være nødvendig. Er jo bare å snu disken på hodet. Lenke til kommentar
propel Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 burk - kassa- kabinet- box- kasse- dunk- kaffebord osv. Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 8. september 2002 Forfatter Del Skrevet 8. september 2002 Men, det altså ingen som har gjort dette før? :razz: Lenke til kommentar
eatshorts Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Test på en gammel, ubrukelig HD vis du har, f,eks fra en 386. Bruk smaskinsolje eller annen tyntflytende smøremiddel. Ikke crc da dette har en tendens til å tørke ut. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Kulelagrene i alle moderne disker er lukket. Uansett hvor mye man smører dem, så vil det ikke nå inn. Tror nok heller at problemet ligger i at det oppstår slitasje på delene, og at dette fremskaffer ørsmå vibrasjoner, noe som igjen gir denne lyden. Enkleste måte å teste på er å snu disken opp ned og kjøre på denne måte. Forsvinner lyden er det rett og slett opphenget som er slitt. -KJ Lenke til kommentar
chimera Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Jeg har smurt en Floppy en gang. Hadde det utrolig festelig med en floppy disk: Først tok jeg kabelen og lagde den rund med en skalpel og svart elektrikerteip. Så skrudde jeg opp dævelen og så inni. Det var noe, vaselinlignende saker igjen, men ikke mye. Jeg fant frem den velkjente boksen med vaselin(brukt til isolasjon før), jeg smurt lett rundt motoren og smurte alle skruer og deler jeg trengte med vaselin. Mulig jeg var litt uerfaren/dum da, men disken gikk og leste som et uvær den. Nå har jeg fått mye mer innsikt i data en den gang da, og jeg tror ikke jeg ville i det hele tatt rørt HDene mine(bare hvis de skulle hives). Jeg har en urgammal 30gb western digital som har kræsja. Den bråker som en kontainer som blir tømt. Jeg har en uavhengig(modda) PSU jeg kunne koblet den til. Hvilken olje bør jeg bruke? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. september 2002 Del Skrevet 8. september 2002 Quote: chimera skrev (2002-09-08 16:37):Hvilken olje bør jeg bruke? Symaskinolje er billig på biltema. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå