Gå til innhold

Dårlig innstallasjon av Elkjøp, men bra alikevell

Anbefalte innlegg

Har en kollega som kjøpte en PC fra Elkjøp i fjor. Dette var en Celeron 2.8 GHz, 80 GB HDD og 256 el 512 RAM. Husker ikke om det var integrert eller eget skjermkort, men ikke noe bra alikevell. Dette kostet ham 8000,- inkludert skjerm (14" LCD). Jeg tror også en skriver var med i prisen.

Skjermen ble fort oppgradert til en grei 15" siden det var piksel feil på den.

Men selve PCen hans tok kvelden for en månede siden. Jeg trodde det kun var harddisken, men alt tok kvelden. Så han fikk en ny PC i stedet. Og det var ikke bare den nærmeste i ytelse. Hans nye er en Socket 775 Pentium 4 2.93 GHz og 160 GB Harddisk. Dessverre kun 512 med minne, men eget PCI-e skjermkort. Dessverre igjen 6200SE Turbo Cache. Men alt i alt en meget bra erstatning PC. Prisen hos Elkjøp uten skjerm i dag er 7000,-.

Men til selve saken. Han kom ikke på nettet. Jeg tenkte at det kun var problemer med selve kode og passord. så jeg tok meg en tur. Fant ut at selv om XP var lagt inn, så hadde de ikke lagt inn noen drivere. Chipset, Lan, Lyd, VGA var ikke i funksjon. Og heller ikke alle programmene som fulgte med var ikke lagt inn, slik som Antivirus osv.

Dette er elendig av Elkjøp (Jeg har ikke noe i mot dem vanligvis, Elkjøp er Elkjøp, foruten deres 256 MB skjermkort reklame osv). Min kollega ville ikke ha hatt noen mulighet til å fikse dette selv. Det fulgte heller ikke med noen installasjons CD, kun en recovery. Men jeg fant heldigvis at alle driverne lå på harddisken, i en partisjon kalt Backup. Så det store problemet var det ikke.

Men å selge en PC slik til den normale Elkjøp kundens dataviten er jo galskap. De må få inn mange PCer til reperasjon, hvor ingenting er feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At ikkenoe slikt er lagt inn høres for meg rart ut. Alle pcer vi selger skal komme ferdig oppsatt med alle drivere man trenger, men uten sikkerhetsoppdateringer og slikt om det har kommet nye siden maskinen ble pakket fra fabrikk.

Når det gjelder uinnstallert programmvare så er det opp til den enkelte produsent å velge hvilke programmer som skal være med, og om de skal være forhåndsinnstallert eller innstallerbare av kunde selv. Så at antivirus ikke var innstallert ferdig kan være fullt mulig :).

Men jeg synes det her høres rart ut - iallefall så er det uansett bare å ta kontakt med elkjøpbutikken og få pcklinikken til å sette det skikkelig opp.

Innstallasjonscder følger sjelden med fra produsentbygde pcer heller (compaq/hp, packard bell, toshiba, fujitsu siemens, osv osv), de har alle egne recoverypartisjoner eller recovery-cder. En reinnstallasjon ved hjelp av recovery innstallerer nemlig alle driverne man trenger til de ulike ekstrakomponentene med en gang.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Det kan jo hende at han som har PCen som har skylden. Hvis det er en type oppstarts guide.

Men hvis det er det, så er det synd at PCen blir helt ubruklig hvis den uvitende bruker gjør noe feil. De som kjøper PC på Elkjøp er vanligvis ikke spesielt dyktige på området.

Lenke til kommentar
Klargjøring går mer på personlige oppsett samt service om man skulle få virus o.l. :).

5359068[/snapback]

Få virus allerede før man får PCen utlevert fra Elkjøp!? :ermm:

Edit: eller gir "klargjøringen" noen fordeler, også etter at man har fått PCen utlevert kanskje?

Endret av tomahg
Lenke til kommentar

Det er mer en serviceavtale en klargjøring. Maskinen settes opp for kundens nettilkobling, sikkerhetsoppdateringer innstalleres, antivirus settes opp, trådløst nettverk konfigureres med kryptering, og gamle filer fra gammel pc kan overføres til den nye (forutsatt at kunde kjøper delen, så settes de opp).

Så får man fra 3 og oppover måneder med service, som gjerne går på softwaretrøbbel (som ikke dekkes av normal garanti/reklamasjon). Får kunden virus/spyware og annet drit så fikser vi det asap, får kunden trøbbel med internett så hjelper vi, og alle andre små og store problemer fikser vi så mange ganger kunden trenger det gratis innenfor serviceavtalen.

Dette virker sikkert helt idiotisk for de fleste her inne å ha :), men de fleste som handler pc har faktisk ikke god greie på "pc-fiksing", og de aller fleste synes en sånn avtale som dette faktisk er svært fin å ha :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...